Mimpi Pelik dan Menakutkan Sewaktu Hamil


Mimpi. Dikenali sebagai mainan tidur. Semua orang pun rasanya pernah bermimpi. Ada mimpi bahagia, ada mimpi merepek, ada mimpi menakutkan, ada mimpi yang ingat dan ada mimpi yang tak ingat pun selepas bangun tidur. 

Biasanya, kalau kita terlalu fikirkan tentang sesuatu hal...kita mudah mimpikan perkara tu. Contohnya, orang yang tengah struggle tulis tesis, selalu laaa mimpikan supervisor dia. Ye tak? Hehehe. 

Ok, tapi ni nak cerita sikit tentang mimpi yang dialami oleh ibu mengandung. Saya perasan tentang mimpi ni dah seminggu macam tu. Memang setiap malam akan mimpi yang tak berapa nak best. Pastu tido siang pun mimpi jugak. Saya tak la mimpi hantu, tapi mimpi tu agak menyeramkan. Contohnya, macam gambar di atas tu. Bukanlah sebijik, tapi lebih kurang. Saya mimpi menyewa hotel, dan hotel tu suram, gelap, tepi laut nampak pantai tapi sunyi dan menyeramkan. Macam takde cahaya. Ada juga mimpi kat bangunan yang tak pernah-pernah saya pergi, parking kereta kat situ, dan bila datang balik kereta dah hilang. Mimpi kemalangan pun ada. Bukan saya yang kemalangan, tapi orang yang saya kenal, suami saya siap angkat dukung baby dia dari jalan raya tu. Ada juga mimpi ular yang cantikkkk...tapi tak la macam ular sangat, macam berlian bersambung panjang. Tapi dia ular. Itu la antara mimpi yang memang saya ingat sangat dan lepas terjaga tu rasa penatnya badan. Macam bertarung pulak. 

Rasa musykil dengan mimpi-mimpi tu semua, saya search la di internet. Rupa-rupanya perkara tu normal. Tapi mengikut kajian barat, mereka andaikan itu semua disebabkan hormon dan juga fasa tidur ibu mengandung yang jarang dapat deep sleep. 

Saya sengaja bertanya di Facebook. Dan memang betullah, kawan-kawan saya pun mengaku alami perkara yang sama. Ni saya screen shot sebahagian je komen. 


Selepas dapat feedback daripada diorang ni, barulah kurang rasa cuak nak tidur tu. Padahal selama ni pun saya tidur mesti baca doa dulu. Tapi semalam baca lebih lagi, ayat Kursi, 3 Qul, semuanya dengan niat mendapat perlindungan dan peliharaan Allah S.W.T. Alhamdulillah, rasanya tetap ada mimpi tapi saya tak ingat. Ada ingat sikit yang sebelum terjaga Subuh tadi tapi lama-lama dah tak ingat. Ok la tu kan? 

Jadinya, ibu-ibu sekalian...andaikan alami perkara yang sama,usah rasa pelik dan telampau risau. Kita sebagai orang Islam, ada Allah tempat kita berlindung. Sememangnya ibu mengandung ni fragile, kata orang. Gangguan pun mudah kena, tapi kita sandarkan pada Allah semata-mata. Amalkan 3 Qul, dengar / baca ayat Ruqyah, banyakkan zikir, dan doa ke secara spesifik supaya Allah bagi kita tidur yang aman. 

Okeh, jangan lupa juga minu susu sebelum tidur, lagi elok kalau diminum dengan madu lebah asli. Kalau nak Madu Quad, boleh tinggalkan komen atau pm saya Mai 012-3302067 atau singgah ke IG kami @maiasihat.. hehe...promo la sikit, benda baik dan bagus untuk kesihatankan?

0 comments: