(Gambar Google)

Assalamualaikum w.b.t

Faham ke dengan gambar di atas ni? Apa maknanya? Hehe...isteri-isteri mesti kenal alat ni dan tahu apa maksud garisan merah tu kan? 

Dalam bahasa Inggeris, alat ini dinamakan Urine Pregnancy Test. Fungsinya adalah untuk mengenal pasti sama ada seorang wanita itu mengandung atau tidak. Boleh dapat di farmasi dalam pelbagai range harga. Ada yang mahal ada yang murah. Biasanya wanita akan mula terfikir untuk buat ujian kehamilan ni bila period / haid dah lewat datang daripada kebiasaan.

2 garisan merah di atas ni...boleh menghasilkan pelbagai perasaan terutama kepada wanita. Di sini kita hanya sebut tentang wanita yang sudah berkahwin sahaja ye. Ada yang sangaattt teruja mungkin sampai boleh mengalirkan air mata gembira. Ada yang berdebar, terkejut, dan kemudian tersenyum. Ada yang berdebar, dan kemudian sedih atau stres. Ada yang relax je...apa-apa pun boleh. hahaha.

Sebenarnya, saya baru je mengalaminya hari Ahad yang lepas. Sebenarnya saya dalam fasa 'merancang keluarga'...iaitu on birth control. Belum nak tambah anak la mudah fahamnya...atas faktor-faktor tertentu. Sebelum anak kedua saya Farhan umur 2 tahun, saya merancang guna kaedah pil kontraseptif Noriday sebab masih menyusu badan. Kemudian, selepas Farhan 2 tahun saya bertukar kepada pil herba (tradisional) yang juga fungsinya untuk merancang keluarga. Farhan pun masih menyusu badan, payah sikit nak wean-off dia ni. Jadi, 4 bulan semua berjalan lancar walaupun saya pernah miss makan pil tu, tapi ok. Haid datang ikut masanya. Yang jadi huru-hara sikit bila saya diserang demam teruk akibat jangkitan rota virus bulan Februari lepas. Haid saya lewat seminggu. Tapi itu memang dapat diagak sebab saya demam dan sakit. Kemudian haid datang..dan saya teruskan pil macam biasa. Tapi bulan Mac punya haid tak kunjung tiba. Saya tak pernah miss pil untuk cycle yang ini. Tunggu punya tunggu...ada la nampak darah sejalur yang keluar. Period saya awal-awal memang tak banyak. Tapi tunggu lagi, dah tak datang dah. Aik? 

Dipendekkan cerita, Ahad lepas suami belikan UPT kit. Saya terjaga nak buang air pukul 2.30 pagi..teruslah check sebab nakkan urin pertama selepas bangun tidur sebab masa tu HCG dalam urin tinggi. Dan...keputusannya, sama macam gambar di atas. Positif! 

Keluar dari bilik air, saya pandang suami yang sedang tidur lena. Taknaklah ganggu dia..esok pun boleh bagitau. Naik semula atas katil, cuba tidur balik tapi mata tak boleh nak lelap. Ah sudah...banyak pulak yang datang dalam kepala ni. Macam-macam terfikir, pasal study, pasal kewangan, pasal berat badan yang belum sempat diet (padan muka), pasal Farhan yang masih menyusu badan, sampaikan dah terbayang macam mana nak setelkan anak-anak bila nak admit ward bersalin nanti. Hahaha. Kompleks betul fikiran mak mak kan?

Begitulah saya, yang memang tidak merancang untuk dapat anak lagi dalam masa terdekat. Tapi, bila Allah dah bagi ni...saya yakin dan percaya itulah yang terbaik buat saya dan orang di sekeliling saya. Kenapa Allah bagi sekarang? Kenapa tak Allah bagi 6 bulan yang lepas...itu semua aturan Dia. Saya tak salahkan pil herba tu, sebab PUNCA UTAMA bukanlah pil tapi ALLAH YANG MAHA BERKUASA. Cuma kalau lain kali nak merancang lagi, saya takkan ambil dah laa..gunalah kaedah lain yang lebih dipercayai.

Walaupun hanya dua line merah je sebagai bukti, saya sudah jatuh sayang pada kandungan ini. Pada anak yang entah sekecil mana di dalam rahim saya ni. Itulah naluri dan fitrah seorang ibu. Takkan sanggup untuk 'buang' begitu saja. Sebab saya yakin ini juga rezeki, dan Allah sudah aturkan rezeki yang lebih baik untuknya. Saya terus terkenang pada kawan-kawan yang dah laaaaama teringin cahaya mata, tapi sampai sekarang belum Allah kurniakan. Ada la 7-8 orang juga kawan-kawan yang sedang menanti dan terus menanti. Ada yang dah masuk 7-8 tahun kahwin pun masih berdua. Lalu, nikmat Allah yang manakah yang kamu dustakan? 


Saya nak kongsi sedikit tips 'memujuk' hati jika apa yang berlaku tak sama dengan apa yang kita rancang.

1- Istighfar dan ucapkan alhamdulillah. Kembalikan segalanya kepada Allah. Yakin bahawa SEGALA perancangan Allah itu baik untuk kita. Yakinlah.

2- Salurkan kasih dan sayang. Dalam kes ini, salurkan kasih sayang kepada benih yang ada di dalam rahim kita. Dia ada di situ kerana kasih sayang antara ibu dan bapanya. Maka, dia berhak menerima kasih sayang kedua-duanya. In sha Allah, bila sudah terbit rasa sayang dan kasih itu, segala yang lain tak jadi masalah lagi.

3- Doa. Kita merancang untuk tidak mengandung lagi, tentu ada sebabnya, betul? Setiap pasangan ada sebab tersendiri. Mungkin faktor suami isteri tinggal berjauhan, mungkin faktor kesihatan si ibu tidak begitu baik, mungkin faktor kelahiran anak yang kerap, dan sebagainya. Walau apapun alasannya...apabila kita sudah tahu kita mengandung, berdoalah. Berdoalah agar kita boleh menempuhi semuanya, berdoalah Allah permudahkan urusan sejak mengandung sehinggalah anak itu dilahirkan dan dibesarkan. 

4- Anak itu rezeki. Biasa kita dengar. Tapi, berapa ramai yang menghayati ungkapan ini. Percayalah bahawa setiap anak itu ada rezeki mereka masing-masing. Setiap anak juga membuka laluan-laluan rezeki buat ibu dan bapanya. Rezeki pula ada pelbagai bentuk. Mungkin seiring dengan kehamilan, kita suami isteri direzekikan dapat tinggal bersama. Mungkin, berkat mengandungkannya, kesihatan ibu bertambah baik dan macam-macam lagi yang hanya Allah sahaja Maha Mengetahui.




Assalamuaalaikum w.b.t

Lama tak kongsi kata-kata motivasi kat sini. 
Jumpa kata-kata ni di IG Dr. OT (Othman Talib). Rasa tertarik. Mungkin kena dengan semua orang, kerana setiap orang tentunya pernah membuat kesilapan atau tidak melalukan sesuatu sebaik mungkin. Tak kira apapun alasannya, usahlah menyalahkan diri dan menyesalinya lagi. Usah dikenang-kenang lagi. Syukur, Allah masih beri kita rezeki dalam bentuk 'hari ini' dan in sha Allah 'hari esok'. Jadi, kita lakukanlah yang TERBAIK untuk 'hari ini' dan hari-hari akan datang. Maafkan diri sendiri juga merupakan satu bentuk kasih sayang yang menarik kasih sayang Allah dan manusia lain. 

Selamat berhujung minggu! Lakukan yang terbaik untuk keluarga kita hari ini. In sha Allah.
Set Asmaul Husna + Kotak Emas + Tasbih Mini


Set Asmaul Husna + Kotak lutsinar + Tasbih Mini (dengan pelekat lutsinar)


Buku Mini Asmaul Husna ni sudah terjual puluhan ribu unit daripada kedai maya kami. Sejak design pertamanya yang hanya satu warna (turquoise) yang berbentuk leaflet dan ada sampul poket sampailah versi yang sekarang ni, berbentuk buku mini dan ada 9 pilihan rekaan corak dengan pakej kotak. Alhamdulillah, satu produk yang sentiasa ada permintaan dan menjadi pilihan ramai pelanggan untuk dijadikan doorgift majlis mereka. 

Buku Mini Asmaul Husna ini sesuai untuk majlis apa?

Sebenarnya, tidak ada had / syarat tertentu untuk jadikan Asmaul Husna sebagai hadiah. Semua majlis yang bermanfaat, boleh guna #bukuminiasmaulhusna #asmaulhusnamini ini sebagai cenderahati. Biasanya, pelanggan-pelanggan #bukumaia tempah buku mini ini untuk:

~Majlis khatam al-Qur'an
~Majlis pertunangan
~Majlis perkahwinan
~Majlis cukur jambul / berendoi
~Majlis doa selamat
~Majlis ilmu di masjid / surau
~Majlis ilmu di sekolah
~Hadiah perpisahan 
~Majlis hari lahir
~Waqaf

Pakej Buku Mini Asmaul Husna @Bukumaia

Sebagaimana yang boleh dilihat dalam gambar di atas, kami menawarkan 2 pakej lengkap Asmaul Husna dan juga pakej berasingan. 

1)Pakej Lengkap: Buku Mini Asmaul Husna + Kotak + Tasbih Mini

Pakej ini terdiri daripada buku mini Asmaul husna dengan corak-corak pilihan, (saya akan letak pilihan design di bawah), kotak (pilihan kotak coklat emas/perak ATAU kotak putih dengan plastik lutsinar) dan tasbih mini.

Untuk tempahan #tasbihmini, kami sangat menggalakkan tempahan dibuat lebih awal kerana tasbih ini handmade dan homemade oleh biz partner kami. Sekiranya mahu pilih warna tasbih atau tempahan kuantiti yang banyak, tempahan awal sangat digalakkan.

2) Pakej Buku Mini Asmaul Husna Berkotak: Buku Mini Asmaul Husna + kotak (pilihan 2 jenis kotak)

Pakej ini hanya mengandungi buku mini Asmaul Husna dan kotak sahaja, tanpa tasbih.

3) Buku Mini Asmaul Husna sahaja

Customized Nama

Kami juga mengambil tempahan pelekat lutsinar (transparent sticker) jika mahu customized nama atau sebarang ucapan pada doorgift anda. Contoh seperti dalam gambar Asmaul husna warna ungu di atas. Bolehlah letak nama pengantin dan tarikh majlis dan sebagainya.

Harga

Harga buku mini Asmaul husna ini adalah harga pembelian secara borong kuantiti minimum 50 unit. Oleh itu, harga adalah berbeza mengikut kuantiti tempahan. Harga juga tidak termasuk kos pos. Kos pos juga adalah mengikut berat tempahan. Untuk penjimatan, tempahan dengan kuantiti yang besar akan dipos menggunakan kurier. Jangan segan hubungi kami untuk sebarang pertanyaan, kami akan jawab dan layan anda secepat yang mungkin. Anda boleh tanya untuk survey harga dan sebagainya tidak semestinya anda terus beli:)

Design Terkini Buku Mini Asmaul Husna

Berikut ialah rekaan-rekaan (designs) terkini buku mini Asmaul Husna yang boleh dipilih. Corak boleh campur-campur:)




Jika ada pertanyaan / ingin buat tempahan, boleh hubungi kami melalui medium di bawah:

Mai,

SMS/WHATSAPP/TELEGRAM: 012 3302067 (Mai) - untuk respons segera
FACEBOOK FANPAGE: Min-Aina-Ila-Aina
FACEBOOK PERIBADI: Maizura Osman
INSTAGRAM: @bukumaia

ATAU

Tinggalkan komen anda dalam ruangan komen di bawah beserta nama, no telefon / emel untuk kami hubungi semula.



Siapa pengamal vitamin akan faham macam mana rasanya bila dah terputus bekalan vitamin. Alhamdulillah tak lama sangat menghilangnya Sustained Release Vita-C Shaklee ni...

Jadi, siapa nak beli silakan ye, jangan segan hubungi saya. Saya boleh bantu dapatkan vitamin kesayangan anda ini bersama consultation sekali. In sha Allah. Atau, anda nak klik-klik sendiri pun boleh, tak ada masalah.



ATAU


Biar kami bantu anda, hubungi kami melalui medium di bawah:

Puan Mai
Pengedar Shaklee Bandar Seri Putra / online seluruh Malaysia

SMS/ WHATSAPP/TELEGRAM : 012 3302067
FB FANPAGE: Min-Aina-Ila-Aina
FB PERIBADI: Maizura Osman
INSTAGRAM: @maiasihat

Ini gambar malam kelmarin..dah nak pukul 12 malam dah masa ni. Awang kenit ni memang tidur lewat sejak kebelakangan ni..taktau la fasa ke apa ke. Yang pasti, bila dia tak boleh nak tido awal, umi pun tak dapat tido awal juga. Sebab, dia ajak main sama-sama. Lagi satu, risau la bahaya apa-apa ke kalau dia main seorang. Farhan ni sebenarnya kalau saya tidur, dia tak kacau pun purposely...tapi dia bising tu yang buat kita terjaga. Tak macam abang dia Sofiy, dari kecik sampai besar ni memang 'dengki' kalau tengok umi tidur. Ada ada je akai dia nak kejut kita. Kadang-kadang kita baru je lelap, memang kena marah la. 


Fasa Kanak-kanak Meniru

Saya rasa semua ibu bapa maklum bahawa kanak-kanak kecil memang belajar melalui proses meniru orang terdekat mereka, terutama ibu, bapa dan adik-beradik. Tapi umur macam Farhan ni, 2 tahun - 3 tahun tahap meniru dia agak kronik. hahaha. Kalau boleh semua yang kita buat semua dia nak tiru. 

- Umi masak = "A'an acak ugak"

- Abang main = "A'an unye" dan rampas mainan yang abang pegang. 

- Ayah sendawa = "Erk" dia ikut sendawa :)

....dan macam-macam lagi. Comel betul tengok dia meniru, memang boleh buat kita ketawa hilang stres, tapi kadang-kadang punca stres kecil pun ye juga sebab, kita nak cepat tapi dia pun nak buat. Mengacau la tu jadinya.

Gambar di atas ni, tentulah meniru umi buat kerja. Sebenarnya kalau dia ada, memang payahlah nak sentuh laptop. Sebab tu kadang-kadang cuti hujung minggu memang tak buat apa pun kerja-kerja biz dan study yang melibatkan penggunaan laptop. 

Asal dia nampak umi duduk kat kerusi ni je, dia pun datanglah mengendeng naik juga. "A'an aik". Lepas tu dah dia naik, "A'an uwat eje ni" sambil suruh umi bangun dari kerusi. Kalau berkeras nanti jadi pulak sesi guling-guling hindustan sambil banjir air mata. 

Sementara nak besar ye dik. Besar nanti cara lain pulak. 
Semoga membesar dengan comel, sihat, bijaksana dan soleh ye anakanda Muhammad Farhan.
Assalamualaikum dan selamat pagi...nampaknya hujan lagi di pagi Isnin. 

Cuaca sekarang memang tak menentu...tengah hari panas terik sampai rasa terbakar kulit, bila petang hujan ribut angin kuat dengan petir sekali. Macam hari ni, hujan awal pagi dah nak sampai ke tangah hari dah ni. Semua ini urusan Allah, kita tak boleh merungut kerana Dia Maha Mengetahui dan Maha Mentadbir. 

Cuma, cuaca sebegini meningkatkan risiko mudahnya terkena penyakit dalam kalangan anak-anak terutamanya. Sekarang ni anak-anak mudah dijangkiti selesema, batuk dan demam. Anak-anak saya pun tak terkecuali. Masa musim demam viral awal tahun tempoh hari pun Farhan admit ward. Asalnya berjangkit dengan abang dia Sofiy yang kena dulu, tapi Sofiy cepat sembuhnya mungkin imunitinya kuat. Kemudian, masa pandemik rota virus hari tu pun kami tiga beranak kena jugak. Saya pun collapse sebab muntah cirit serentak, dan anak-anak pun kena serentak. Kali yang tu, Farhan pula cepat recover, alhamdulillah. 



Anak-anak saya ni, terutamanya Farhan la kalau demam memang sangat membimbangkan. Farhan ni memang kerap kena sawan demam (febrile fit). Dia nak kena tak perlu tunggu suhu sampai 39 C pun, 38 ++ pun dah kena. Memang cuak! Jadi, memahami keresahan ibu bapa yang suhu demam anak tak turun-turun ni, saya nak kongsikan pengalaman saya dan apa yang saya buat untuk maintain suhu anak di paras yang kita tak la risau sangat.

Sebelum itu, ingin saya tekankan di sini bahawa ini hanyalah berdasarkan pengalaman saya semata-mata, yang saya lakukan dengan nasihat 3 orang doktor dan 2 orang ahli farmasi. Saya sendiri bukanlah ahli dalam bidang perubatan. Anak-anak saya berumur atas 2 tahun (2 tahun 1/2 dan 8 tahun). Tujuan saya berkongsi hanyalah untuk membantu ibu-bapa di luar sana dan segala risiko adalah atas tanggungjawab ibu bapa sendiri. Saya sangat mengesyorkan anda untuk dapatkan konsultasi daripada doktor anda terlebih dahulu sebelum mencuba cara ini.


Ubat demam kanak-kanak ada 2 jenis yang biasa kita dengar, dan ubat demam juga boleh diberi melalui punggung (suupository). Bentuknya seperti peluru.

Dos ubat-ubat di bawah bergantung pada berat dan umur anak. Jika beli di farmasi, PASTIKAN anda dapat SUKATAN YANG TEPAT mengikut berat badan anak anda. Boleh tanya pada ahli farmasi di sana (klinik / farmasi). Jika mereka tidak tahu kira sukatan, jangan beli di situ. Itu kerana mereka tidak ada tauliah dalam bidang farmasi. Ahli farmasi yang bertauliah boleh kira berapa dos sebenar untuk berat anak sekian-sekian. 

Ubat sirap

1- Paracetamol (jenama Panadol, Uphamol, Fepril, dll)
~ 6 jam sekali (tidak lebih daripada 4 kali dalam 24 jam)

2- Ibuprofen (Brufen) - saya tidak pernah beri ibuprofen jenama lain.
~ 8 jam sekali (tidak lebih 3 kali dalam 24 jam) 

Ubat punggung

1- Paracetamol (jenama PORO biasa saya jumpa)
~ 6 jam sekali (tidak lebih daripada 4 kali dalam 24 jam)

2- Diclofenac Sodium (jenama Voren biasa saya jumpa) - ini keluarga ibuprofen
~ 8 jam sekali (tidak lebih 3 kali dalam 24 jam)

PENTING: Pengambilan ubat daripada satu-satu jenis contoh: paracetamol tidak boleh diambil serentak (sirap & ubat punggung). Ini kerana kandungan ubat itu sama, cuma bentuk saja berbeza. Kalau beri serentak nanti terlebih dos, bahaya.

Setelah faham hal tentang ubat-ubat dan dos di atas, bolehlah kita teruskan dengan kaedah pemberian ubat demam kepada anak-anak supaya suhu badan mereka tidak terlalu tinggi hingga menyebabkan sawan.

Suhu demam ialah 37.5 C. Jadi, anak dikira demam jika suhu bermula 37.5 C ke atas. Saya syorkan anda beli termometer digital untuk kegunaan di rumah atau semasa travel. Sangat penting. Kalau masuk wad pun, bawalah bersama. Di hospital memang banyak termometer, tetapi nurse akan periksa suhu mengikut jadual, tapi kita ibu / bapa ni yang akan jaga anak kita setiap masa. Kalau suhu dia spike (meningkat naik) pun kita juga yang akan perasan dulu. Takkan tiap-tiap kali nak panggil nurse.
Bagi saya, suhu tinggi anak-anak saya ialah 38.5 dan ke atas. Suhu yang dah mula buat saya bimbang. Jadi, atas nasihat doktor dan ahli farmasi (doktor dan ahli farmasi ni ada yang kawan-kawan sesekolah saya dulu), cara untuk kawal suhu tinggi demam ialah dengan MEMBERIKAN UBAT DEMAM DARIPADA DUA JENIS 'KELUARGA UBAT' YANG BERBEZA SECARA BERSELANG-SELI. Saya sarankan anda pilih 1 jenis ubat sebagai ubat utama, dan 1agi sebagai ubat bantuan.

Saya suka pilih Brufen sebagai ubat utama jika perlu selang-seli ubat ni. Ingat, Brufen hanya boleh diberi selang 8 jam. Jadi, saya buat begini:

Pukul 6 pagi: Brufen
 ( jadi, saya hanya boleh beri Brufen semula jam 2 petang nanti)
 (selepas 3-4 jam, saya check suhu guna termometer, jika 38 C ke atas, saya akan selang-selikan  dengan ubat bantuan: Paracetamol)

Pukul 10 pagi: Uphamol
 (saya hanya boleh bagi Uphamol 6 jam kemudian, iaitu jam 4 petang)

Pukul 2 petang: Brufen
(next Brufen pukul 10 malam)

Pukul 5-6 petang: Uphamol
(Sepatutnya pukul 4 kan, tapi saya lewatkan sikit sebab dah beri Brufen pukul 2 tadi)

Pukul 10 malam: Brufen

* jika anak muntah / terlalu susah nak diberi ubat sirap, boleh bagi ubat punggung. Basahkan sikit ubat tu dengan air supaya dubur anak tak melecet.

Macam tu la kitarannya, selang-selikan ubat jenis paracetamol (Uphamol) antara waktu pengambilan ibuprofen (Brufen). In sha Allah, suhu anak tak spike tinggi sangat, akan bertahan dan boleh teruskan lap dengan kain lembap jika suhu agak tinggi. Bila dah nampak perkembangan baik, contohnya selepas 6 jam ambil Brufen pun suhu tak naik tinggi, bolehlah berhentikan ubat bantuan paracetamol tu. 

TIPS: Catat jadual pemberian ubat anak supaya kita tak lupa dan keliru. Tambah-tambah lagi jika ada ubat-ubat lain macam antibiotik / ubat selesema. Ataupun anak sakit lebih daripada seorang. Cara saya, saya gunakan white board kecil, tulis nama anak, waktu dan jenis ubat. Kalau dah bagi, saya tandakan, supaya tak tersilap bagi sampai dua kali atau jenis ubat sama. 
PESANAN: Jika anak demam, bawalah berjumpa doktor, kalau boleh di klinik / hospital yang boleh buat pemeriksaan darah. Zaman sekarang ni macam-macam penyakit pelik ada, semuanya kalau boleh kita nak detect awal. Jadi,kalau anak demam tinggi, terus bawa jumpa doktor dan mungkin doktor bagi ubat demam sahaja dulu. Tapi jika 3 hari atau lebih masih demam lagi,  sila bawa jumpa doktor lagi. Terutamanya jika pengambilan makan dan minum anak tak bagus. 

Tak pe ke bagi banyak ubat ni?

Saya tahu ramai ibu bapa selagi boleh taknak bagi ubat kepada anak-anak. Saya faham niat murni tu, saya pun dulu ada jugak rasa nak buat macam tu. Tapiiii..bila anak dah kena sawan...saya ubah pandangan. Biarlah, dia makan ubat demam sewaktu dia demam daripada terjadi yang lebih mudharat, nauzubillah. Nanti dia dah sihat, saya akan cuba detox semula dengan beri lebih banyak air, bagi suplemen, air kelapa, air zamzam, bagi lebih sayur dan lain-lain.

Remedi Semula jadi

Oh ya, saya juga amalkan remedi semula jadi. Petua orang lama ni pun bagus juga. Cuma, tidaklah saya bergantung pada remedi semula jadi semata-mata. Ubat tetap bagi jika perlu. Antara remedi / terapi yang saya biasa guna:

1- Doa Penawar Demam Panas



2- Zikir Asmaul Husna 

- Ya Salaam
- Ya Muhaimin

3- Air asam jawa

Air asam jawa jerlum di selurih kepala. Ni Sofiy sangat serasi. Farhan, ada masa turun suhunya dengan cara ni, ada masanya tak lut juga. 

4- Stokin lemon

Buat air perahan lemon, basahkan stokin anak dalam air tu...dan pakaikan. 

5- Suplemen 

Bila anak demam, tanda badannya melawan virus atau bakteria jahat. Jadi, saya percaya saya mesti tolong anak saya lawan. Caranya, dengan bantu antibodi dan kuatkan imunitinya. Saya akan bagi vitamin c, dan suplemen yang kaya dengan vitamin dan mineral untuk anak-anak saya. Di samping tu, kena pujuk supaya mereka minum banyak air masak.

Ini antara suplemen Shaklee yang boleh diberikan kepada anak-anak. Suplemen ni melengkapkan pengambilan makanan anak-anak, jadi bila dah tak demam pun sebaik-baiknya teruskan dan ambil setiap hari. Suplemen Shaklee bukan ubat, hanya bahan-bahan semula jadi digunakan.

Meal Shakes French Vanilla
RM114.00 (544gm)

Chewable Vita-C Plus
RM38.00 (30 tablets)

Nutriferon, sangat kuat menentang virus
RM182 (30 sachet)

Omega Guard (kapsul minyak ikan yang boleh dikunyah)
RM 136.00 (90 kapsul)

Kalau anda berminat bak dapatkan suplemen Shaklee ni, boleh hubungi saya dan saya akan bantu anda dapatkannya bersama konsultasi cara pengambilannya sekali. Mungkin anak anda tak perlu ambil semua...boleh pilih mana yang paling perlu atau paling mudah anak nak makan. Anak saya memang pernah makan semua ni.


Puan Mai
Pengedar Shaklee Bandar Seri Putra

SMS/WHATSAPP/TELEGRAM: 012 3302067
FB FANPAGE: Min-Aina-Ila-Aina
FB PERIBADI: Maizura Osman

Atau, tinggalkan sahaja komen di bawah pos ini dan tinggalkan nama, alamat serta no telefon untuk saya hubungi semula. Terima kasih.

** Disclaimer
This product is not intended to diagnose, treat, cure or prevent any diseases. This product is just a supplement to help you stay healthy.




Sikap suka bertangguh (procrastination) memang dah diketahui sebagai antara punca utama kegagalan. Tapi berapa ramai yang sudah masuk ke perangkap penyakit ini. Saya panggil ini penyakit, penyakit minda dan penyakit psikologi. Ramai yang terperangkap dan tidak jumpa jalan keluar.

Sebenarnya, sikap bertangguh ini bukan datang secara tiba-tiba. Ia disemai dan dilatih secara perlahan-lahan tetapi berterusan. Mungkin pada awalnya kita hanya bertangguh dalam satu perkara sahaja, tapi setelah kita rasa selesa berbuat begitu, kita mula bertangguh dalam hal-hal yang lain pula. Lama-kelamaan hampir semua benda kita buat tak pernah selesai dengan sempurna.

Contoh, basuh baju tapi tak sidai..atau sidai tapi tak sidai semua. Ada saja alasan yang kita cipta sendiri. Dah sidai setelah 2 round, kering..tak angkat..atau angkat tapi separuh, separuh lagi tinggal. 'ala jap lagi la yang tu nak terus iron" alasan yang dicipta. Kemudian, dah angkat masuk bakul sampai 2-3 hari malah boleh sampai berminggu tak berlipat. Alasan, banyak kerja yang lebih penting kita nak buat. Bila dah nampak penuh bakul atau baju yang basuh kemudiannya pun dah kering dan takda tempat nak letak, barulah lipat. Lipat pun separuh jugak..Kemudian, yang lipat tu tak pulak terus simpan dalam almari tapi biar dulu kat atas kabinet kain atau meja solek. Kalau pun simpan, tak semua yang disimpan..mesti ada tinggal sikit. Boleh jadi, proses in memakan masa seminggu, atau 2 minggu  atau sebulan. Teruk? Ya, teruk tapi ia berlaku!

Nampak bagaimana penyakit ini telah memerangkap si pelaku tadi? Tabiat ini menyebabkan dia menjadi seorang yang tidak produktif. Sebab apa, sebab dia mengurangkan kualiti dirinya sendiri. Bayangkan, kalau dia terus buat semuanya dalam satu kali tindakan sahaja. Pagi basuh dan sidai, petang angkat dan terus lipat, lepas lipat terus masuk dalam almari. Berapa lama agaknya boleh siap sempurna tugasan tu? Ya, tak sampai 1 hari. 

Orang yang bertangguh selalu kata dirinya sibuk. Sibuk sehingga semua perkara tak dapat disiapkan.
Sebenarnya, ada orang yang lebih sibuk dan benar-benar sibuk tetapi dapat siapkan 80 - 100% tugasan yang perlu disiapkan.

Jadi, kita sama-sama semak diri kita, ada tak unsur-unsur procrastination dalam diri kita. Ada tak tugas kita yang sebenarnya boleh siap cepat, tapi jadi lambat kerana kita ada alasan yang lain. Dan, perkara ini SELALU BERLAKU. Kalau ada, jangan rasa rendah diri. Kan saya kata, ini penyakit. Kalau kita sakit misalnya demam, kita rasa malu ke? Tak kan? Apa yang perlu dibuat ialah RAWAT SEGERA! Ya, itu berita baiknya, boleh dirawat.

Sebagaimana sikap ini dipupuk dan disemai secara perlahan-lahan, begitu juga cara untuk membuang tabiat ini. Ia perlukan LATIHAN BERTERUSAN. Jom kita tengok apakah latihan yang perlu dilakukan.

1- Latih Minda

Pertama sekali, ubah cara berfikir. Minda manusia terbahagi kepada 3 iaitu minda sedar, minda bawah sedar dan minda super sedar. Minda bawah sedar atau dalam bahasa Inggerisnya subconcious mind inilah yang paling banyak membentuk sikap, tabiat dan emosi kita seterusnya membawa kejayaan atau kegagalan.

Nak ubah bagaimana?

- Nyatakan rasa sayang pada diri sendiri. Perlu diucapkan supaya diri kita sendiri dengar. Katakan aku sayangkan diriku Maizura Binti Osman..jadi, aku buat yang terbaik untuk diriku.
- Bayangkan yang baik-baik sahaja akan berlaku hari itu. 
- Yakin bahawa kita cukup masa untuk buat semua tugasan kita. Tak perlu tinggalkan kerja yang sedang dibuat untuk menyiapkan kerja yang lain.
- Latih minda untuk fikir bahawa kita dapat sempurnakan kerja setiap hari. 

2- Buat Perancangan Harian

Bila saya jual planner 2017, ramai yang kata "saya tak pandai guna planner", atau "saya hanya plan dalam kepala sahaja". Orang-orang yang berjaya sentiasa mengamalkan perancangan awal harian. Mereka merancang hari mereka pada malam sebelumnya. Tulis senarai tugasan yang perlu dilakukan esok dan waktu yang spesifik untuk tugasan itu. Dan esoknya, mesti ikut perancangan yang dibuat tanpa alasan. Apabila selesai satu tugasan dengan SEMPURNA, bolehlah potongkan. Masa ini, kita akan rasa satu perasaan yang dinamakan KEPUASAN walaupun hanya berjaya melipat dan menyimpan baju, menyiapkan mini assignment, mencari bahan di perpustakaan, atau sekadar membaca satu bab buku.

Jika tugasan itu tugasan berat yang memang tidak logik untuk disiapkan dalam satu hari, jadikannya pecahan kecil. Contoh, pensyarah memberikan kita assignment 50 muka surat. Kita sudah ada bahan tetapi belum menulis assignment itu. Kita boleh tetapkan target harian untuk menulis 15 muka surat dalam sehari. Selagi tidak siap 15 muka surat, jangan lakukan kerja-kerja akademik yang lain. Itulah sebabnya perlu perancangan...dan perancangan mestilah rasional. 3 tugasan penting untuk disiapkan dalam satu hari sudah memadai untuk jadikan kita produktif.



(ready stock still available)

3- Lawan
Pada peringkat awal, kita cenderung untuk bertangguh juga walaupun kita sudah berazam untuk berubah. Inilah masanya kita perlu KUAT dan LAWAN. Paksa diri untuk tidak mengikut kata hati. Contohnya, kita tahu sekarang masanya untuk kita gosok baju untuk dipakai ke pejabat esok, tetapi kita rasa MALAS sebab menonton tv lebih seronok, atau (macam-macam alasan yang kita dah tau). LAWAN...bangun dan buat SEKARANG. Itu sahaja caranya untuk  ubah. Jika tidak, sampai bila-bilalah kita tidak dapat keluar daripada jerat bertangguh. 

4- Alert atau Awas

Orang yang suka bertangguh cenderung untuk melakukan aktiviti yang tidak berfaedah melebihi aktiviti berfaedah yang sepatutnya dia buat. Di peringkat latihan ini, kita mungkin secara tidak sedar akan mengulangi perbuatan tidak berfaedah itu. Jadi, perlu JAGA-JAGA kerana tidak ada orang lain yang akan jaga kita. 

Contoh, kita sudah sediakan masa 2 jam untuk ulangkaji. Tiba-tiba, selepas 15 minit kita jumpa perkataan yang kita tak faham maknanya...dan kita pun buka internet dan google. Tanpa kita sedar, kita cenderung untuk terus berlayar di alam maya tanpa pulang semula untuk sambung ulangkaji pelajaran. Lebih teruk lagi, belum pun cari perkataan yang hendak dicari, sudah terpaut pada iklan-iklan atau minda bawah sedar kita seperti disetkan memandu tangan kita untuk klik media sosial Facebook dan tenggelamlah kita di sana , komen, share, like dan pos status juga. Bila sedar, sudah tinggal 1/2 jam sahaja lagi masa untuk ulangkaji. Kita pun cipta alasan, ala 1/2 jam apa je dapat baca. Alang-alang teruslah dengan FB ni, malam karanglah pulak baca. Jadi, kita mesti AWAS dengan tindakan sendiri. Jika terbuka FB, cepat-cepat tutup walau apa pun cerita menarik di newsfeed. Kita belajar tangguhkan perkara yang remeh. "Ala, Facebook bila-bila pun boleh skrol"

5 - Bersedia

~ Buang / tutup perkara yang ada potensi mengganggu

Ini sambungan no 4. Apabila menghadap tugasan penting hari itu, contohnya saya sudah tentukan waktu menulis tesis bermula jam 9 -11.30 pagi. Saya mesti bersedia untuk berada dalam keadaan paling kondusif untuk membuat tugasan itu. Jika saya tau saya seorang yang mudah sangat nak tengok Facebook, saya mesti tutup Facebook. Jika penulisan tesis saya tak perlukan internet, tutup sekali internet, atau disconnect di pc saya seorang sahaja. Jika anda tahu anda seorang yang suka layan Whatsapp, off atau silent handphone. Jika tak boleh silent kerana mungkin suami anda akan call bila-bila masa, setkan mode senyap untuk aplikasi Whatsapp sahaja. Walaupun anda teringat dan terasa-rasa seperti ada 'mesej penting', LAWAN dan ABAIKAN. Tunggu sehingga masa tugasan tamat. Jam 11.30 saya boleh check Whatsapp tetapi SEBENTAR sahaja (kembali ke poin no 4 di atas). Percayalah, selepas beberapa kali buat latihan ini secara konsisten, anda sudah boleh lupakan handphone anda sewaktu bekerja. Bayangkan jika anda seorang doktor pakar bedah, yang ketagih untuk membelek handphone sewaktu membuat pembedahan...agak-agak apa jadi dengan pesakit?

~ Sediakan apa yang perlu diguna

Jika tadi latihan untuk buang apa yang mengganggu, ini pula latihan untuk siap-sedia dengan apa yang kita perlu, supaya tidak berlaku distraction / melencong sewaktu bekerja. 

Contoh orang yang bekerja di rumah. Dia seorang yang suka minum air / kopi sambil buat kerja. Tak ada masalah, masa untuk menyisip air tak lama dan tidak mengganggu. Tetapi, dia tak buat air siap-siap sebelum jam kerjanya. Jadi, selepas 1 jam bekerja, dia rasa mahu minum. Dia bangun ke dapur untuk bancuh kopi. Jika dia orang yang normal dan tidak ada penyakit ini, ya dia akan ke dapur, bancuh kopi dan masuk ke bilik kerja semula. TAPI! Jika dia seorang yang suka bertangguh, dia kurang fokus. Sampai di dapur nanti tiba-tiba dia teringat "eh belum sediakan bahan untuk dinner", jadi dia keluarkan ayam ikan untuk defrost, nanti buka peti sejuk, "eh ada kek la sedap juga makan sambil minum kopi ni", kemudian duduk minum di meja makan, capai remote tv "tengoklah kejap ada cerita / berita apa". Boleh agak tak apa yang akan jadi? Kemungkinannya dia tak masuk dah ke bilik kerja, atau masuk bila hanya tinggal 1/2 jam sahaja lagi masa kerjanya dan ini akan buat dia rasa kelam kabut, kecewa, dan tak bersemangat nak teruskan. Momentum dia dah lari.

6- Lakukan tugas paling berat / susah di awal pagi

Pagi, ialah waktu paling produktif untuk manusia. Kalau saya sendiri, awal pagi sekitar jam 4-6 pagi merupakan waktu paling laju kalau saya buat kerja. Tapi, nak bangun seawal itu perlu tidur awal juga. Mengapa kena buat kerja yang kita rasa paling susah pada waktu pagi? Apabila kita berjaya melakukan sesuatu yang dirasakan 'berguna' pada sebelah pagi, kita akan rasa PUAS dan GEMBIRA. Ia sebuah KEJAYAAN buat kita. Hormon kejayaan ini akan menimbulkan rasa mahu mengulanginya lagi dan ini memotivasikan kita untuk buat lagi, lagi, dan lagi. Lama-kelamaan, sikap bertangguh itu dapat kita kikis sedikit demi sedikit. Bagaimanapun, untuk procrastinator (penderita sikap bertangguh), tak cukup jika anda hanya dapat kejayaan ini sekali atau dua kali. Anda perlu jadikan ia berlaku selalu dan setiap hari. Sebab, jika hari ini anda produktif pada waktu pagi, sebelah petang anda cenderung untuk berehat kononnya 'take a break'. Kemudian esok break itu bersambung lagi. Untuk KELUAR DARI PENJARA BERTANGGU INI, kena PAKSA diri untuk sentiasa berjaya selesaikan tugas dengan SEMPURNA! PAKSA DIRI! Boleh, sebenarnya..cuma kita selalu beri excuse kepada diri sendiri. NO EXCUSES!

7. Doa, Solat dan al-Qur'an sebagai terapi 

Untuk Muslim, ini sebenarnya langkah yang pertama. Self discipline dan segala bentuk terapi dan rawatan sebenarnya sudah ada dalam agama kita. Cuma kita tak nampak dan tak biasa amalkan, mungkin. Antara tips yang saya nak kongsi ialah:

~ Solat awal waktu

Dalam melatih diri kita untuk point no 1 - no 6 di atas, kita MESTI latih diri kita SOLAT PADA WAKTUNYA. Maksudnya ialah, mengerjakan solat wajib sebaik sahaja masuk waktu. Katakan Zohor pukul 1.24 petang, maka sebelum 1.24 petang kita sudah sedia untuk solat. Sebaiknya sudah berwudhuk. Untuk yang lelaki, latih diri untuk solat berjemaah di surau atau masjid, manakala bagi yang perempuan, andaikan kita juga akan ke masjid..jadi siap-siaplah wudhuk sebelum masuk waktu. Sebaik sahaja azan tunaikanlah solat. Ia latihan yang sangat berkesan. Masa kita untuk membuat hal dunia pun akan jadi lebih berkualiti dan panjang.

~ Baca al-Qur'an

Al-Qur'an itu terapi yang sangat istimewa. Membacanya memberikan ketenangan yang lain macam. Macam yang saya katakan, procrastination itu penyakit. 

Masa sangat berharga kerana sedetik berlalu tidak akan berulang kembali. Manusia yang mensia-siakan waktu adalah manusia yang mendapat kerugian di dunia serta akhirat. Firman Allah yang bermaksud : 
“Demi masa, sesungguhnya manusia itu berada dalam kerugian, melainkan orang yang beriman dan beramal soleh dan orang yang menyeru kepada kebenaran dan kesabaran.” (Surah al-‘Asr, ayat 1-3) 




~ Doa

Oleh kerana berlengah itu dapat mengundang kerugian dan bahaya, maka tidak hairanlah jika Nabi Muhammad SAW menyeru umatnya tidak `membuang masa’ melakukan kebaikan atau bersegera melaksanakan kebaikan selagi ada kesempatan. Hadis diriwayatkan Baihaqi yang bermaksud :

“Pergunakanlah lima kesempatan sebelum datangnya lima kesempitan iaitu: pergunakan kesempatan sihatmu sebelum datang sakitmu; pergunakan kesempatan lapangmu sebelum datang kesempitan; pergunakan hari mudamu sebelum datang hari tuamu; pergunakan kesempatan waktu engkau kaya sebelum datang kemiskinan; pergunakan kesempatan masa hidupmu sebelum datang saat kematian.” 


Antara doa yang boleh kita amalkan supaya Allah membantu kita dalam menguruskan masa kita dengan baik ialah:


Saya suka doa ini...lengkap untuk kita mohon lindung daripada semua punca kesusahan hidup. Dalam doa ini, kita minta Allah lindungi dan jauhkan diri kita daripada sifat malas, mengantuk, lemah, dan juga membuang masa. Itu semua ilah ciri-ciri orang yang bertangguh. Amalkan selalu, bila-bila saja masa terluang bacalah doa ini.

Amalkan zikir Asma' ul Husna.

Ya Baari' (Allah Yang Maha Mengatur / Merancang) - atur dan urus masa kita
Ya Ba'ith (Allah Yang Maha Memotivasi / Membangkitkan) 
Ya Basit (Allah Yang Maha Melapangkan)
Ya Hadi' (Allah Yang Maha Memberi Petunjuk)
Ya Qawiy (Allah Yang Maha Kuat)



Diambil daripada status FB Bonda Nor



Ada seorang bakal penulis yang Whatsapp saya..
"Bonda, saya bersemangat nak menulis. Boleh ke kalau saya nak start bulan 5 nanti? Sekarang saya sedang fokus pada preparation untuk.... "
Baiklah. Jawapan saya begini saja..
"Jangan tunggu esok-esok kalau nak menulis. Curi-curi saja masa yang ada pada hari ini. Esok-esok ada kerja lain pula. Percayalah.. kerja tak pernah habis."
Saya bercakap berdasarkan pengalaman sendiri dan pemerhatian saya terhadap banyak situasi.
Misalnya, saya pernah follow up cerpen dari seorang penulis. Katanya..
"Insya-Allah nanti saya akan fokus siapkan masa saya ikut suami outstation 2 minggu. Saya ada banyak masa lapang waktu tu.."
Setelah 2 minggu, adakah beliau berjaya? Tidak! Cerpen itu akhirnya hanya berjaya disiapkan last minute ketika beliau sedang bergelut dengan tekanan dan kesibukan rutin harian.
Kawan, 
Percaya ini.. Setiap kali kita ingin berbuat sesuatu hal kebaikan, kita terpaksa berjuang melawan bisikan syaitan. Syaitan sangat licik. Dia tak suruh kita batalkan, tapi tangguhkan.

Misalnya juga, pernah saya bersungguh mahu membantu anak-anak dalam pembelajaran. Mahu ajar sendiri. Tapi datang bisikan.. nantilah.. tak lama lagi cuti.. masa tu nanti boleh fokus habis-habisan.
Akhirnya apa berlaku? Cuti yang ditunggu-tunggu telah datang. Setiap hari ada saja lambakan kerja. Majlis itu, majlis ini. Urusan itu, urusan ini. Ya. Akhirnya cuti dua bulan berlalu begitu saja!
Subhanallah. Dari situ saya terpaksa akur pada pesanan Rasulullah tentang konsep istiqamah. Buat sedikit tapi berterusan itu lebih baik dan disukai Allah dari kerja seketika yang kononnya pulun habis-habisan.
Sungguh, mengusahakan kebaikan menuntut istiqamah. Demikian juga melawan bisikan syaitan pula menuntut mujahadah.
Bercakap soal mujahadah ini, saya ingin kongsikan cerita seorang peniaga. Katanya..
"Rasa malas, rasa putus asa itu biasa. Tapi saya perasan satu perkara. Setiap kali saya berjaya melawannya dan tetap juga berdegil membuka kedai saya, pada hari itu saya pasti akan mendapat keuntungan berlipat kali ganda!"
Masya-Allah!
Daripada beberapa kisah ini, tidakkah kita mendapat sesuatu untuk dipelajari?
Artikel ini ditulis oleh Cikgu Fadli Salleh. Penulis buku bestseller Cikgu Kelas Sebelah.


~ Group Whatsapp Kelas. Antara dilema guru ~

Zaman sekarang, mudah betul nak berinteraksi dengan guru kelas anak kita. Ramai guru wujudkan group wasap. Jadi ibubapa mudah nak bertanya apa-apa.
Malah, ada sekolah yang mewajibkan guru kelas wujudkan group wasap supaya maklumat sampai jelas, tepat dan mudah. Namun bukan mudah nak urus group wasap kelas ni.
Banyak kali aku dengar rungutan para guru dengan perangai ibubapa yang pelik dalam group wasap sehingga ada yang tak nak wujudkan group wasap sebab tak mampu nak layan karenah segelintir ibubapa.
Berikut aku listkan beberapa peraturan JANGAN BUAT kalau join group wasap kelas.
1. Jangan nak berniaga.
- Kau kalau pun jual macam-macam, tak payah promote kat group wasap kelas. Semak tahu tak? Orang lain nak dapatkan info, kau sibuk upload gambar kain pasang. Bukan sehelai, berpuluh helai pula tu.
2. Dilarang berpolitik.
- Kau nak sokong parti mana sekalipun, tak payah kempen kat group wasap kelas. Ini sampai bergaduh-gaduh pasal si polan kutuk parti itu, si polin kutuk parti ini. Hoi! Itu group wasap kelas wei. Sedar sikit.
3. Isu semasa dan tazkirah.
- Tak payah la nak share pasal isu semasa kat situ. Isu minyak naik, isu culik, kes rompak. Bukan kat situ medannya. Itu hal sekolah dan kelas anak kau cukup la.
- Tazkirah, hadis, kisah teladan dan terjemahan ayat quran pun elakkan post kat wasap kelas. Benar, itu benda baik untuk dikongsi. Tapi kalau sehari 18 orang pakat post tazkirah, soalan
"Cikgu, esok anak saya kena pakai baju sukan ke baju melayu?" tenggelam terus tanpa jawapan.
Nak bertazkirah sangat, kau wujudkan 'Group wasap tazkirah dan keinsafan parent kelas 2 Syurga'.
4. Berborak sesama tentang hal tak berkaitan.
- " Eh Mira, saya nampak awak kat Giant semalam. Awak beli garam ke?" - Cik Piah.
" Tak la Cik Piah, saya saja je pergi Giant. Dengar-dengar ada pekerja baru tu hensem macam Aaron Aziz." - Mira
" Eh uols, kat Parkson lagi hensem tau. Cashier no 17. Macam Pattah Ameng tahu tak." - Jenab.
Woi... Woi... Kau buka group wasap sesama kau lah kalau nak borak macam tu. Ini group official kelas. Bukan group cari jodoh.
5. Bertanya tak kira masa.
- Yang ni satu hal juga. Tanya itu ini tak kira masa. Pukul 1-2 pagi tanya lagi. Bila cikgu tak reply dia kata cikgu sombong. Apa kau ingat cikgu duduk tercongok depan henpon tunggu nak jawab soalan kau je ke kerja dia sehari-hari?
6. Bertanya kerja sekolah.
" Cikgu, anak saya demam 2 hari. Cikgu tolong bagitahu apa kerja sekolah Sains, Maths, BM, Bi Bahasa Arab, Pendidikan Islam, Pendidikan Jasmani, Muzik, Kesenian dan Pendidikan Moral ya."
Eh, kau ingat cikgu kelas tu ajar semua matapelajaran tu ke? Dia ajar mungkin B.M sahaja. Jadi kerja rumah BM boleh la dia cakap. Matapelajaran lain mana la dia tahu ada kerja ke tak. Kau tanya la parent yang lain. Confirm mereka tahu lah.
7. Luahan ketidakpuasan hati.
Tak payah luah la kau tak puas hati kat cikgu atau sekolah dalam group kelas tu. Pastu pakat mengumpat berjemaah pula. Gunakan saluran yang betul kalau ada yang tak kena.
Tapi kalau kau jenis yang minat mengkritik dan mengumpat, kau wujudlah group wasap baru. Geng Kaki Komplen dan Mengutuk Cikgu contohnya. Tapi biasanya kaki komplen ni hebat dalam wasap je, masa mesyuarat PIBG tak tunjuk muka pun. 😏
8. Jangan nak mengarah cikgu.
" Cikgu, waktu rehat nanti cikgu tengok anak saya makan ya."
" Cikgu, pastikan anak saya solat Zohor dan Asar tau."
" Cikgu, cikgu kena pantau penjual luar kawasan sekolah."
" Cikgu, cikgu tengok-tengok sikit anak saya. Kot-kot kawan dia ambil pemadam dia ke, cubit dia ke."
Ini ayat biasa. Banyak kali diterima guru. Seolah guru ni ada 28 mata, 34 kaki, 15 jantung dan 99 nyawa. Nak arah cikgu itu ini boleh. Kau datang jadi guru besar kat sekolah anak kau. Hmmmm.
9. Share resipi.
- Aku tahulah yang join group wasap ni kebanyakannya kaum ibu. Tapi tak payah la share resipi memasak dalam tu.
Habis segala resipi dia share. Yang minat 2-3 orang pakat berterima kasih kat komen. Makin dia bersemangat nak share. Yang meluat berpuluh orang lagi dia tak kira. Semak weh. Resipi ni panjang berjela-jela. Siap gambar pula tu. Hmmm. Tak payah la ya.
10. Mengayat cikgu.
- Kadang-kadang ada golongan ayah yang join group wasap kelas. Dia intai lawa je, dia pm terus. Mula-mula konon tanya pasal anak, lepas tu mula ajak tengok wayang.
Memang ada spesis menggatal tak kena tempat macam tu. Kadang cikgu tu bini orang pun berani lagi. Sekali laki dia tunggu depan rumah dengan kapak baru kau tahu.
Cukup la 10 point dulu. Penat dah aku menulis ni. Nanti kalau ada idea aku edit dan tambah lagi.
Dan kepada cikgu kelas yang ada group wasap kelas, tolong tegas sikit. Tegur sekali dia tak endah, kau remove terus parent tu dari group. Sampai dia pm kau merayu dan menyesal baru add balik.
Jangan lembut hati sangat. Kita wujudkan group wasap kelas untuk memudahkan berinteraksi. Kalau dah mengganggu tujuan asal, baik padam je group wasap tu. Senang cerita. Ye tak?
============
Artikel ini ditulis oleh Cikgu Fadli Salleh. Penulis buku bestseller Cikgu Kelas Sebelah.