Buang Sikap Pentingkan Diri Sendiri: Kisah Erdogan Presiden Turki


Presiden Turki, Erdogan berkata:

Ketika saya masih kecil, saya sangat ego (hagah), selalu mengambil yang terbaik untuk diri saya sendiri.

Perlahan-lahan, semua orang meninggalkan saya dan saya tidak punya ramai kawan.

Tidak terfikir itu salah saya tetapi saya mengkritik dan menyalahkan orang lain.

Ayah saya telah memberi saya 3 kalimat pengajaran dan beberapa pilihan untuk membantu saya dalam hidup.

Pada suatu hari, ayah masak 2 mangkuk mie dan letak atas meja, semangkuk ada telur dan 1 lagi tiada.

Ayah berkata, "Anakku, pilih, mangkuk mana yang kamu nak".

Untuk pengetahuan, masa itu telur susah dapat.

Hanya boleh makan telur semasa adanya Temasya Tahun Baru Islam. Pasti saya pilih yg ada telur.

Ketika makan, saya rasa cukup bijak kerana pilih yg ada telur, tapi saya terkejut melihat mangkuk ayah ada 2 telur dibawah mie.

Saya sangat menyesal, marah pada diri sendiri kerana telah salah pilih.

Ayah tersenyum dan berkata; "Anakku, kamu harus ingat, apa yg kamu lihat, mungkin tidak benar, jika kamu berhasrat ingin beruntung dari orang lain, kamu akan menemui kegagalan dan keciwa....

Keesokan harinya, ayah masak 2 mangkuk mie spt biasa, semangkuk ada telur di atasnya, semangkuk lagi tiada, kemudian suruh pilih.

Kali ini saya rasa bijak buat pilihan yg mana saya pilih yg tiada telur namun terkejut bila mendapati tiada 1 pun telur dibawahnya.

Ayah saya tersenyum faham dan berkata...

"Anakku, kamu tidak harus selalu bergantung pada pengalaman, kerana ianya boleh mengucar-kacir dan mengeciwakan hidupmu dan selalu tertipu. Tetapi kamu tidak boleh terlalu sugul dan bersedih. Ini merupakan pengajaran buat kamu. Kamu tidak akan dapat pengajaran seperti ini di sekolah hingga ke universiti.

Hari ketiga, ayah masak mie lagi, semangkuk ada 2 telur dan semangkuk lagi tiada dan suruh saya pilih.

Kali ini, saya suruh ayah pilih dulu kerana ayah adalah kepala keluarga yang pasti memilih yg ada telur dan saya ingin melepaskan mie yg ada telur kepada ayah, tidak mengapa saya dapat yg tiada telur. Ayah telah pilih yg ada telur.

Ketika makan saya menjangkakan pasti mangkuk saya tiada telur, tapi rupa2 ada 3 telur dibawah.

Ayah tersenyum faham riak muka saya dan berkata;

"Anakku, harus ingat, ketika kamu berniat memberikan yg terbaik kepada orang lain, kebaikkan itu akan kembali kepada kamu".

Saya selalu ingat 3 untaian kalimat nasihat ayah dan hidup saya selalu melakukan sesuai nasihatnya.

Dan... Alhamdulillah saya berjaya.

Sebab, jika ada iri hati/dendam dan mementingkan diri sendiri, di situ ada kekacauan dan semua jenis kejahatan.


#Selamat beraktiviti di rumah.

#Stayathome



 

0 comments: