Selepas Sebulan Berdiet...

SAYA MAKAN NASI!! Wah, dah la capslock, tanda seru pulak tu.hehehe. Itu tandanya saya sangat teruja..sebab tak sangka dapat tahan sebulan tak makan nasi weh! Sedangkan saya ni memang la pemakan nasi yang tegar sejak-sejak kenal nasi di dunia ni. Hahaha. Tadi makan nasi ayam, sebagai hadiah atau keraian buat diri sendiri yang dah berjaya berdiet Atkins ni sebulan, mula 3 Sept hingga 3 Oktober. Tepukla sikiit....

Ok, sebenarnya tak ngidam nasi pun, dan makan tadi biasa-biasa je rasa nasi tu takdela sedap lazat sampai menjilat jari pun. Ceee..ayat berlagak je kan, tapi ko sental habis jugak kan Mai? hehe.

Oh ye, buat-buat lupa pulak. Dah kata sebulan tu turun berapa kg ye? Tak banyak sebenarnya, sebab lepas seminggu diet ni BMI saya dah ideal dah. Cuma nak turunkan lagi je biar BMI tu normal tapi minimum punye la. Baru la best. Jauh sikit dia nak naik balik ke overweight. Ni timbang semalam:

Turun 5.4 kg dalam sempoh sebulan

Tadi tanya sifu-sifu KDA kata mereka saya dah tak digalakkan buat induction lagi, so kena beralih ke fasa berikutnya iaitu Ongoing Weight Loss. Saya macam kabur-kabur lagi tentang fasa ni walaupun faham yang saya kena tambahkan 5gm/hari karbohidrat minggu demi minggu selagi berat badan saya tetap turun. Tapi tu la nak tambah 5gm per hari tu yang pening sikit tu. Apa yang nak ditambah. Rujuk kat tenet, semuanya makanan omputeh je. Segala berries, keju, nuts yang bukannya kita jumpa selalu. So, saya plan nak tambah sayur-mayur dulu. Mana-mana yang kena kurangkan masa induction saya nak ambik dalam tempoh OWL ni, cth sayur kekacang, brokoli, carrot dan tomato. Pastu saya add dairy food. Rindu sangat nak minum susu. Tapi susu DL yang kotak kecik tu pun dah 11gm carb dia. Nampaknya kena cilok susu DL for kid Sofiy la ni.hahahaha. Nak beli yang kotak besar tak reti nak sukat-sukat, kot tak tahan kang minum bergelas-gelas ntah ke mana diet. Kemudian lagi, saya nak tambah roti gardenia wholemeal ke namanya, ke wholefiber ke wholegrain ntah lupa. 2keping 20gm carb. Maknanya kalau nak tambah 10gm carb boleh la makan sekeping. Kalau nak tambah 5gm, sila la potong dua itu roti. Macam tak puas je kan, makan sekeping.hehehe. Inila bahayanya kalau dah mula boleh tambah karb dalam makanan harian kita, terlagi -lagi kata orang. Dan lagi satu, saya jumpa satu makanan tambahan / meal replacement ni kat farmasi. Per serving hanya 2.3gm carb saja. Harga pun boleh tahan dan tinnya besar cuma lupa tengok berapa beratnya.

Ni sampel, belum rasa lagi harap-harap sedap

Ok la sekian update buat kali ni. Lain kali insyaAllah saya akan tempek gambo-gambo makanan masa induction. Sebelum tu..meh tengok Q&A Atkins ni. Saya pick 1 soalan je.

I’ve lost my extra weight. When can I quit?

By the time you've attained your goal weight in Pre-Maintenance, you've reached a critical phase of Atkins: You're in training for the way you'll eat for the rest of your life. If you "quit" Atkins and go back to your old high-carb way of eating, you'll almost certainly fall into the yo-yo dieting trap that ensnares so many people who see a diet as a short-term solution.

On the other hand, if you use Pre-Maintenance as it's designed to be used, it will help you transition from the stricter earlier Atkins periods to a more liberal, but still healthful, way of eating for a lifetime.

So if you've lost all the weight you were aiming for, remain in this phase until your new weight has been stable for a month. This will allow you to find your personal carb balance or Atkins Carbohydrate Equilibrium (ACE), which is the number of grams of Net Carbs you can consume while neither gaining nor losing weight.

Next, move on to Lifetime Maintenance, remaining at or just under your ACE. Along the way you'll develop a style of eating that will keep you slim and feeling vigorous for life. 



Jadi, diet bukanlah temporari..tetapi untuk melatih kita memilih makanan yang sesuai dengan kemampuan dan keperluan tubuh kita...untuk sepanjang hayat.

0 comments: