Tips Berpuasa Untuk Ibu Mengandung atau Menyusukan Anak


Alhamdulillah, tinggal lagi 5 hari sebelum umat Islam di seluruh dunia menyambut Ramadhan al-mubarak. Semoga dipanjangkan usia kita sehingga ke Ramadhan nanti. Amin.

Yaaa..di facebook dan group whatsapp saya ramai dah para ibu yang berdebar menanti bulan puasa ini. Dok membilang hari. Kenapa? Bukan tak suka Ramadhan, tapi kegetiran yang bakal ditempuhi hanya golongan ibu-ibu ini sahaja yang memahaminya. Ibu-ibu mengandung dan juga ibu-ibu yang menyusukan anak, tambah-tambah lagi yang fully breastfeed dan babynya belum lagi makan makanan pejal.

Saya pernah merasai kedua-dua situasi ini. Pertama sekali masa mengandungkan Sofiy, saya mengandung usia kandungan 2 bulan. Sehari masuk Ramadhan, saya mula kena alahan muntah dan mabuk. Saya dapat puasa penuh sebulan masa ni. Kemudian masa menyusukan Sofiy, umur dia 3-4 bulan masa tu. Memang menyusu badan sepenuhnya. Masa ni tak dapat puasa penuh sebab ada datang period.  Tahun ini merasa sekali lagi, kandungan sekarang masuk 5 bulan. Jadi, saya nak kongsikan dengan pembaca semua beberapa tips berpuasa sewaktu mengandung dan menyusukan anak. Semoga bermanfaat.

1- Niat dan tawakal kepada Allah

Ini semua orang tahu, tapi niat dan tawakkal ini jika dihayati sepenuhnya akan memberikan kekuatan yang luar biasa kepada kita umat Islam. Sebagai ibu yang pada waktu ini mengalami tempoh "fragile", kita wajib sandarkan segalanya kepada Allah semata-mata. In sha Allah Dia akan mudahkan, berikan kekuatan dan cukupkan rezeki serta kesihatan untuk kita dan anak kita.

2- Air yang cukup

Ramai sebut air yang cukup, air yang cukup. Tapi berapakan kuantiti air yang mencukupi untuk kita tu? Dan bila dan puasa ni confirmla kurang pengambilan airkan? Keperluan air adalah mengikut berat badan individu. Formulanya, setiap 25kg berat badan, minimum air yang diperlukan adalah sebanyak 1 liter. Jadi, kalau berat 50kg perlukan minimum 2 liter. Lebih adalah lebih baik. Tapi tak perlulah sampai berlebih-lebihan. Purata keperluan air dewasa sekitar 2-3 liter sehari.

Mengapa air penting? Sebab airlah yang akan menjaga tubuh kita supaya tidak ternyahhidrat. Kalau berlaku nyahidrat, badan akan mudah rasa lemah, mudah kena sakit dan bekalan zat kepada janin dan pengeluaran air susu badan juga terganggu. Bagi menjaga paras bendalir dan gula dalam badan, selain air biasa, pengambilan Performance Drink Shaklee juga sangat membantu. Ia menghidrat lebih cepat berbanding air dan membekalkan tenaga untuk aktiviti harian kita. Shaklee PD merupakan:
  •  OptiCarb pilihan eksklusif untuk tenaga berpanjangan.
  • Membekalkan bendalir dan elektrolit yang penting untuk membantu mencegah penyahidratan
  • Terbukti secara klinikal dalam memelihara paras gula dalam darah yang penting bagi tenaga otot dan paras bendalir yang perlu bagi penghidratan yang wajar

Jom baca apa kata pengguna Performance Drink yang sangat berpuas hati dan merasai sendiri kesan positifnya.




3- Makanan sunnah

Saya pengedar dan pengguna tegar vitamin dan suplemen. Namun demikian saya tidak pernah menolak makanan sunnah. Makanan sunnah ternyata punya kehebatannya yang tersendiri. Semua maklum, sunat berbuka dengan tamar / rutob (kurma). Namun untuk ibu-ibu, saya syorkan anda bukan sahaja ambil kurma sewaktu berbuka tetapi juga sewaktu sahur. Macam saya ni jenis tak suka sangat sahur dengan yang manis-manis, jadi saya makan kurma sebiji sahaja. Tapi kalau anda jenis yang boleh terima, 3 biji kurma adalah lebih baik. Lagi rajin, buatlah 'kurma milk shake' iaitu susu yang dikisar bersama kurma. Selain kurma, ada yang suka ambil madu sebagai sumber tenaga. Saya kurang berani ambil madu sewaktu sahur sebab badan saya jenis tak tahan panas nanti naik ulser. Jadi saya ambil madu sebelah malam.

4- Sumber protein dan serat

Yang ini saya banyak belajar masa buat diet Atkins dulu. Memang betul, kalau kita ambil banyak karbohidrat tapi kurang protein juga serat, kita akan cepat rasa lapar, mengantuk dan badan pun cepat letih. Jadi, untuk kenyang lebih lama, hidangan kita perlu tinggi protein macam ayam, telur, ikan atau kekacang. Selain tu tinggi juga kandungan serat seprti sayur dan ulam-ulaman. Karbohidrat pulak, sebaiknya karbohidrat kompleks macam roti gandum, atau oat. Nak ambil nasi pun ok, tekak dan perut Melayu kan, cuma portion nasi tu tak perlulah banyak, dengan alasan nak kenyang sepanjang hari. Percayalah, ambil lebih protein buat kita lebih lambat rasa lapar.

Selain sumber makanan semulajadi seperti yang saya senaraikan tadi, ada alternatif lain untuk sumber protein yang mudah untuk diambil pada waktu sahur. ESP Soy Protein Isolate Powder ialah pilihan saya. ESP ni merupakan sumber protein biologi yang lengkap berasaskan tumbuhan yang secara semulajadi rendah lemak, bebas kolesterol dan kaya dengan asid amino penting. Ia terbukti secara klinikal dapat mengekalkan tenaga berjam-jam lamanya. ESP merupakan:


  • Protein berasaskan tumbuhan berkualiti tinggi dengan kandungan 14gram protein soya dan 500mg kalsium bagi setiap hidangan. Ia baik untuk kesihatan jantung.
  • Membantu mengekalkan otot, memperbaiki tisu dan fungsi enzim dan hormon yang teratur
  • Paras glisemik indeks yang rendah dapat membantu mengekalkan paras gula normal dalam darah
  • Membantu menyokong sistem imun, mengekalkan tahap kolesterol normal dan menggalakkan kesihatan jantung dan prostat.

Selain saya sendiri, testimoni seorang kawan di bawah ini juga membuktikan ESP memang membantu ibu-ibu berpuasa dengan baik, selesa dan bertenaga.




Mai (SID 918631)
012-3302067

0 comments: