Hamil 5 bulan, Berpuasa dan Demam: Dugaan 2014

Alhamdulillah, 1 Ramadhan menyingkap tirainya. Bergembiralah kita umat Islam yang masih direzekikan bertemu Ramdhan yang mulia. Jom cepat-cepat mulakan mengumpul ibadah berganda. 

Azam tahun ni, nak khatam Al-Qur'an macam tahun lepas. Tapi melihatkan situasi fizikal sendiri, usaha dulu, kalau tak mampu jangan berputus asa. Bak kata Dr. Irfan Khairi, kalau tak dapat capai target semasa deadline, lanjutkan deadline. Biar realistik. Eh, baru 1 Ramadhan dah nak panjangkan deadline? Haha. ada sebabnya.

Dugaan 2014, Ramadhan tahun ni disambut dengan si baby dalam rahim yang aktif bergerak, bersenaman agaknya. Berpuasa dengan usia kandungan 5 bulan sepatutnya sangat selesa tapi nampaknya saya perlu melalui sedikit kegetiran. Sebabnya, morningsickness saya masih belum habis lagi. Cuma sedikit kurang aje, tak macam masa 2,3 dan 4 bulan hari tu. Sebab tu la haritu blog ni lama bersawang. Nanti ada kelapangan saya selitkan cerita pengalaman mabuk mengandung kali ni. Tahun ni jugak, merupakan tahun yang cuacanya sangat tidak menentu. Semua maklum tiap-tiap kali Ramadhan memang cuaca panas, itu memang Allah dah tentukan untuk menguji iman manusia. Tapi tahun ni bukan sahaja panas malah ada ura-ura El-Nino, dan sekarang dilanda jerebu pulak. Ramai yang sakit menjelang Ramadhan kali ni. Sakit biasa tentu saja selesema batuk dan demam dan sakit mata.

Tapi, sakit biasa bagi orang biasa ni, adalah luar biasa buat ibu hamil tau. Sebab apa, ibu hamil ni dahla fragile, mudah kena jangkitan sebab imun dalam badan adalah rendah demi kemaslahatan bayi dalam kandungan. Dah tu, ibu mengandung tak boleh makan sebarang ubat macam mana orang lain. Dah ubat pun tak boleh, suplemen pun terhad juga. Inilah situasi saya sekarang.

Saya demam tak demam dan 4 hari. Kenapa saya kata demam tak demam, sebab demamnya taklah tinggi sangat sampai 38-39 C. Alhamdulillah. Setakat 37.5 gitu je, tapi badan memang rasa bisa-bisa yang amat, lemah je rasa. Dah demam, tekak pun mula perit dan sakit, hidung pun dah mula gatal. Tidur malam tak lena. Apa yang saya boleh buat, minum air masak banyak-banyak, minum Performance Drink Shaklee, saya ambil Vitamin C secara konsisten, ambil juga multivitamin Vitalea Iron Formula. Bila dah makan vitamin rasa ok sikit, tapi malamnya menyerang balik. Makan pun tak lalu. Masa ni lah terbayang-bayang Nutriferon Shaklee yang power itu (dengan izin Allah). Tapi, ibu mengandung tak digalakkan ambil suplemen selain yang asas sahaja. Maka bertahanlah saya dengan Set Hamil Shaklee iaitu Vitale Iron Formula, B-Complex, Vita-C, Ostematrix (kalsium magnesium) dan Omega Guard. Panas-panas ni Omega pun saya selang-seli sahaja makan.

Sahur tadi rasa macam taknak makan apapun, tak selera langsung. Tapi memikirkan taknak badan lesu, fikirkan si comel dalam kandungan, fikirkan pulak karang nak melayan abangnya (hari ni kan cuti Ahad), maka gagahkan diri juga bangun dan bersahur ala kadar. Tak lalu makan nasi. Saya goreng telur mata, himpit dengan dua keping roti Grademia Bran & Wheat Germ, buh sos sikit jadilah ala-ala benjo. Bancuh susu skim + ESP Soy Protein Isolate Powder 2 sudu besar dan shake, kurma 3 biji, setengah biji epal merah saiz sederhana, air masak. Mudah-mudahan cukuplah untuk membekalkan tenaga saya sepanjang hari ni. Kalau badan sihat, in sha Allah no problem. Tapi sebab sakit, kita tengok sampai ke petang nanti macam mana. 

Kalau ada ibu-ibu hamil yang sama kondisi macam saya, tawakkal dan bertahanlah seupaya yang boleh. Mandi kerap sikit, 3 kali sehari supaya badan lebih segar dan panas badan dapat dikeluarkan. Tidur dan rehat jika ada kesempatan. Ambil suplemen untuk bantu badan kita cepat recover. Kalau demam bertambah teruk, ambil suhu dan jika tinggi mencecah 39 C, pergi klinik ye. Berbukalah jika perlu, Allah telah beri rukhsah buat kita. Sesungguhnya Islam itu agama yang tidak membebankan umatnya.

Sekali lagi, buat ibu-ibu yang mengandung dan menyusukan, saya sangat rekomen SET BERPUASA @ Mighty 3 Gems Shaklee ini. In sha Allah sangat-sangat membantu anda supaya tak collapse sebelum berbuka, dan bagus juga diambil selepas berbuka untuk malam yang produktif.

Kredit: Genkimomma.my (pinjam super upline punye poster la ye)

Ada 3 set kesihatan yang berkenaan yang saya sarankan untuk diambil, bersesuaian dengan keperluan anda. Ingin order secara online? Klik butang Esell di bawah, anda boleh pembelian terus dengan Shaklee dan dipos ke alamat anda.

1- SET BERPUASA @ Mighty 3 Gems
# ESP Soy Protein Isolate Powder (RM150 / canister)
# Performance Drink (RM83 / canister)
# Meal Shakes Vanilla (RM114 / canister)

Order Set Berpuasa DI SINI

2- SET IMMUNE BOOSTER
# Sustained Release Vita-C (RM92 / 180 tablet)
# Zinc Complex (RM 34 / 120 tablet)
# Nutriferon ( RM182 / 45 sticks)

Order Set Immune Booster DI SINI


3- SET KEHAMILAN SHAKLEE
Trimester 1
# Vitalea Iron Formula ( RM 89 / 120 tablet)
# Sustained Release Vita-C (RM 92 / 180 tablet)
# B-Complex (RM54 / 120 tablet)
# Ostematrix (RM61 / 120 tablet)
# ESP Soy Protein Isolate Powder (RM150 / canister)

Trimester 2 & 3
# Vitalea Iron Formula ( RM 89 / 120 tablet)
# Sustained Release Vita-C (RM 92 / 180 tablet)
# B-Complex (RM54 / 120 tablet)
# Ostematrix (RM61 / 120 tablet)
# ESP Soy Protein Isolate Powder (RM150 / canister)
+
# Omega Guard ( RM 136 / 90 teblet)
Order Set Kehamilan DI SINI

Oh ya, jika anda membuat pembelian secara online terus daripada Shaklee, anda masih berhak untuk menerima konsultasi percuma daripada kami. Anda boleh hubungi saya melalui mana-mana medium di bawah. Anda juga masih boleh membuat pembelian melalui saya, pengedar berdaftar Shaklee sekaligus mendapatkan konsultasi percuma. Hubungi saya ye dan pengeposan dibuat ke seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak. Kami juga menawarkan servis COD (caj penghantaran mengikut jarak) atau self-pickup di kawasan-kawasan berhampiran kami iaitu Bandar Seri Putra Bangi, Bandar Bukit Mahkota, Bangi Lama, Nilai 3, Bandar Baru Bangi, KUIS dan UKM.

MAI (SID 918631)
SMS /WA : 012 3302067
EMEL: minaina_ilaaina@yahoo.com
FB FANPAGE: Min-Aina-Ila-Aina

1 comments:

Min Aina Ila Aina said...

Terima kasih ye singgah di sini Ummu Khayla:)