Angin Dalam Badan, Rasa Macam Bentan Pun Ada..Nak Buat Macam Mana?

Assalamualaikum dan selamat pagi semua...
Semoga pagi anda ceria-ceria ye:)
Apa? badan rasa tak selesa, banyak angin dalam badan? Badan sakit sangat.
Sebenarnya ini juga salah satu masalah saya...saya perasan saya kena macam ni dah 2 bulan. Tidaklah sentiasa sakit, tapi kalau kena serangan tuuu..memang sampai MC la dibuatnya.


teh halia - gambar hiasan

Apa yang saya rasa?


Rasa angin terperangkap dalam badan..kat perut la terutamanya.
Tapi...kalau dibiarkan, angin tu akan menjalar ke urat saraf di seluruh badan.
Akibat? Saya akan sakit-sakit satu badan terutamanya tempat-tempat yang selalu terbeban misalnya sakit bahu dan lengan kiri sebab selalu dukung anak, sakit kaki sebab banyak berjalan pergi dan balik kerja. Sakit ni bukan lenguh-lenguh biasa...rasa sakit sangat seakan sakit bentan. Kalau tanya tukang urut, memang dia kata bentan urat. Saya perasan saya lebih mudah kena menjelang waktu haid. Jadi, apa yang saya buat untuk mengurangkan dan merawat sakit badan akibat angin ni?

1- Sapu Minyak Panas


Ini memang biasalahkan..semua rumah pun biasanya ada spare minyak panas untuk digunakan waktu-waktu kecemasan. Saya pun samalah juga. Saya guna Minyak NR dan Minyak Afiat. Tapi kalau dok rumah je ok laa..kalau nak pergi kerja? Kena pulak macam saya naik tern, naik bas. Adoii..nanti semua orang pandang kita sebab bau semerbak. Jadi, saya tukar dan guna Miracle Refreshing Scent. Ini minyak angin juga tapi baunya waaangiiii..cuma tak la sepower minyak berubat macam NR dan Afiat tu. #minyakanginwangi

2- Mandi Herba


Ini pun saya buat. Sebabnya..dah rasa sakit macam bentan dalam pantang...maka saya pun buatlah macam dalam pantang. Mandi air suam, dan mandi dengan mandian herba. Kebetulan selongkar almari masih ada lagi baki Mandian Herba TYT yang lama. Tengok lambat lagi tarikh luputnya. Maka saya rebus je la. Kalau nak guna jenama lain pun ok, nak mintak bidan carikan yang segar lagilah bagus. Alhamdulillah...banyak membantu. Jadi...waktu sakit diserang angin ni..amalkan mandi air suam. Mandian herba ni pun elok diamalkan walaupun tak sakit. Bagi badan rasa segar.




3- Minum Air Rebusan Halia dan Serai


Haa..ni yang nak kongsi dengan anda semua. Disebabkan saya dah rasa tak ketahuan..sakitnya badan penangan angin. Saya buat la air serai halia ni...minum. Siaplah bedebush-debush angin berebut-rebut keluar. Alhamdulillah setelah amalkan 3-4 hari, rasa banyaklah leganya. Macam mana nak buat?

Mula-mula..sediakan bahan-bahannya..simple saja.

VERSI 1 (SESUAI UNTUK MINUM DI RUMAH)


(sebelum direbus)

a- serai 1 batang (diketuk boleh, dihiris pun boleh)

Saya suka ketuk sebab saya nak rebus dan lepas rebus serai tu saya nak biar dalam air tu...jadi kalau hiris ada potensi untuk terhirup masuk mulut sekali. hehe.

b- halia sebesar ibu jari (ditumbuk separa lumat)

c- kurma 1 biji


Kemudian, masukkan air dalam periuk, saya buat separuh periuk saiz kecil, dan masukkan semua bahan-bahan. Rebus dengan api kecil. Bila dah mendidih, tutup api. Kurma diasingkan. Kalau air masih banyak tunggulah suam sikit baru diminum. Kalau air tinggal sikit (bergantung banyak mana air yang guna untuk rebus tadi), bolehlah campur lagi dengan air masak biasa. Sedap minum masa suam-suam panas tu. Minum untuk sepanjang hari. Boleh simpan dalam peti sejuk. Kalau dah agak-agak air dalam tumbler tu tinggal separuh, top up lagi air masak / air suam. Macam mana rasanya? Pada saya, sedap. Halia dan serai tu kombinasi yang bagus..sebab bahan-bahan ni tak banyak jadi tak pedar sangat pun rasa halia. Kurma menyebabkan air rasa lemak-lemak, tak manis pun sebab sebiji je kurma.

VERSI 2 (UNTUK BEKAL KE TEMPAT KERJA)


nampak sedapkan? Refreshing

a- serai 1 batang dihiris (jangan halus sangat)

b- halian dihiris lebar tapi nipis

c- lemon dihiris nipis ( 2 hirisan dah memadai)

d- madu  lebah asli 1 sudu 


Rendam bahan a - b dalam air yang mendidih (kira-kira satu mug) dan tutup rapat kira-kira 15 minit. Kemudian, isi air masak dalam tumbler yang besar. masukkan air rendaman tadi beserta bahan-bahan yang dihiris. Masukkan hirisan lemon dan akhir sekali masukkan madu lebah ke dalam air tersebut. Sedia untuk diminum sepanjang hari. Sama seperti di atas, jika air dah agak-agak tinggal separuh bekas, boleh tambah air lagi. Rasanya? Masam-masam, pedas sikit, ada manis sikit. Saya tak gunakan kurma kerana jika bawa ke tempat kerja, ada potensi air jadi masam bila menjelang petang jika tak berada dalam suhu yang betul.

4. Supplement Peppermint Ginger Plus
Saya tahu, walaupun nak buat air halia tu senang je, tapi ramai juga yang tak berkesempatan nak buat. Tak pe, ini alternatif buat anda yang sibuk. Saya sendiri pun mesti ada stok PGP ni kat rumah. Ini cara paling senang, telan je pil comel ni. In sha Allah..angin-angin jahat akan lari keluar daripada badan anda. Nak beli? Boleh contact saya. Saya ahli Shaklee dan memang amalkan pun produk Shaklee ni. Harganya cuma RM45 sahaja.


5. Makan berulam halia, kunyit, bawang putih dan lada hitam

Ini sebenarnya makanan orang dalam pantang. Mudah jugak. Halia, kunyit hidup , bawang putih dihiris nipis. Goreng dalam minyak yang sedikit sampai agak kekuningan kemudian angkat. Lada hitam pulak basuh dan keringkan..kalau saya makan mentah dan sebijik-sebijik gitu je. Makan dengan nasi panas, makan lah sekali dengan lauk-pauk anda yang biasa (elakkan makan makanan yang bersifat angin macam sayur kacang panjang, kobis, ubi keledek, labu dll).


***Pesan saya, bila dah makan halia, lada hitam, minum pun air halia, pastikan minum air kosong lebih daripada biasa sebab semua ni sifatnya panas. Risau naik ulser pulak nanti kalau badan jenis tak tahan.

6. Pastikan tidur cukup

Ini saya sendiri dapat rasa. Kalau tubuh kita berada pada tahap tak begitu sihat, cedera, lemah, seboleh mungkin jangan tidur lewat. Pastikan anda dapat tidur yang cukup. Kurang tidur menyebabkan badan anda lagi mudah nak masuk angin. Kalau boleh tidur dengan memakai pakaian yang menutup seluruh tubuh. Seluar panjang, baju lengan panjang, kalau dapat pakai stokin lagi baik.

7. Pastikan rutin ke tandas lancar

Ini pun satu lagi punca angin tak keluar dari badan. Sembelit atau susah nak membuang air besar. Sungguh! Perkara ni tak pelik. Biasanya bila saya dah makan semua remedi kat atas, saya lebih mudah ke tandas. Selesai tu...alhamdulillah rasa lega perut dan badan sekali rasa ringan. Macam mana pulak nak bagi mudah proses perkumuhan ni? Kalau nak ikut saya, saya makan suplemen Ostematrix Shaklee...ini pun stok wajib di rumah. Makan malam, pagi esok mudah ke ke tandas. Tapi kalau suami saya, dia suka makan pisang. Stok pisang di rumah kami tak pernah miss. Lain orang lain caranya.

Baiklah, itulah serba sedikit perkongsian saya dengan anda para pembaca semua. Semoga yang baik anda boleh manfaatkan. Oh ye..kalau mengandung..dapatkan nasihat doktor dulu sebelum amalkan sesuatu. Tapi Ostematrix memang selamat. PGP pun selamat asalkan jangan lebih dos. 

Kalau nak tempah suplemen Shaklee boleh hubungi saya ya.

Puan Mai
SID 918631
012 3302067 (SMS/WHATSAPP/ TELEGRAM)
Min-Aina-Ila-Aina (Facebook Fanpage)

0 comments: