Bengkak Tangan dan Kaki Semasa 23 Minggu Kehamilan



Alhamdulillah, usia kandungan saya dah masuk 23 minggu semalam. Syukur, baby semakin aktif gedebuk gedebak dalam perut ni. Tapi belum mula kira lagi pergerakan dia. hehe.

Cuma, saya ada musykil sikit sebab 2 hari lepas saya perasan tangan saya mula mengembang / membengkak. Itupun sedar masa bangun awal pagi, lepas solat tu cuba nak buka cincin tapi tak lepas. 2-3 kali cuba jugak la baru dapat bukak. Tak sarung dah la risau nanti tak boleh keluarkan. Masa tu juga dah rasa macam kulit kaki dan tangan ni menegang. Tapi kalau tengok, tak nampak pun macam bengkak, cuma saya je rasa. Contohnya kalau nak genggam tangan tu boleh rasa macam ketat dan tegang. Dalam dua kehamilan yang lepas pun saya memang alami edema ni, tapi taklah seawal 23 minggu. Dah hujung-hujung baru bengkak. Sebabb tu saya macam mana rasanya. 

Saya teks kawan sekolah saya yang kerja doktor. Dia tanya berat naik mendadak ke? Lepas raya hari tu ada check up, memang ada pertambahan berat dalam 1 kg tapi nurse kata tengok lagi sekali. Logik la, rayakan? Sebelum tu puasa, berat badan saya siap turun lagi. Blood pressure nampak ok je masa check up yang lepas. Harapnya bukanlah tanda darah tinggi. 

Next check up di KKIA awal bulan Ogos nanti.  Jadi sekarang ni Syawal pun dah habis, harapnya rumah-rumah terbuka yang meriah dengan makanan tu pun dah habis jugaklah. Walaupun ada a few kenduri juga hujung Julai dan awal Ogos nanti. Nampaknya kena diet sikitla. Nak kena cut minuman dan makanan manis, Banyak minum air kosong dan sayur-sayuran, makan oats, dan nak konsisten makan kapsul extra virgin olive oil Tursina 88  la ni. Minyak zaitun kan memang bagus untuk ibu hamil, untuk kuruskan badan, rendahkan kolesterol dan kawal darh tinggi.

Oh ye, dari pembacaan saya juga, cuaca panas pun menyumbang kepada pembengkakan kaki dan tangan ni. Memanglaaaa cuaca panas sangat sekarang. Ala-ala summer gitu. Aircond pun dah tak rasa, panas lit lit kalau keluar tengah hari, hangat membahang masa petang dan lencuh melekit bila malam. 

Saya buat simple search kat internet dan jumpa info mengatakan bengkak atau edema ni boleh bermula seawal 22 minggu kehamilan, jadi tak la susah hati sangat. Buat ibu-ibu yang hadapi masalah sama macam saya, harap dapat chill jugakla lalui semua perubahan ni. Beginilah nak lahirkan seorang lagi khalifah di bumi Allah ni. Kita semua maklum, tak mudah :)


WHEN DO FEET SWELL DURING PREGNANCY?
Edema affects about three quarters of pregnant women starting around week 22 to week 27 of pregnancy, and it will likely stick around until you give birth (on the bright side, pretty soon you won't be able to see anything below your belly anyway).

What are swollen hands during pregnancy?
It’s when your hands and fingers start puffing up. A sure sign this is you? Rings no longer easily slip on your fingers.
What could be causing my swollen hands during pregnancy?
During pregnancy, your body produces about 50 percent more blood and other body fluids to help baby grow. (In fact, about 25 percent of your pregnancy weight gain is from fluid retention—take that, double cheeseburger and fries!) And some of that extra fluid is going to fill up your tissues, especially in your hands, feet, legs and ankles. What do all these fluids do? They help soften your body, allowing your joints and tissues to open up and prepare for delivery. You’ll typically see more swelling around your fifth month, lasting through the third trimester.
When should I go to the doctor with my swollen hands?
If the swelling seems extremely sudden (overnight you’ve gone from slim to sausage fingers), call your doctor: This could be a sign of preeclampsia a potentially dangerous combination of high blood pressure and high levels of protein in the urine.
What should I do to treat my swollen hands?
Keep an eye on your sodium intake, which can cause even more fluid retention, and try eating foods high in potassium (like bananas). Using cold compresses and drinking plenty of water can also help.
Ada yang nak cuba Extra Virgin Olive Oil Tursina 88 atau Virgin Coconut Oil, bolehlah hubungi saya ye. Saya pengedar produk-produk semulajadi ni. Ada juga minyak habbatussawda dan maduquad. 


Puan Mai
SMS/WHATSAPP/TELEGRAM: 012 3302067
FACEBOOK FANPAGE: Min-Aina-Ila-Aina
FACEBOOK PERIBADI: Maizura Osman
INSTAGRAM: @maiasihat

0 comments: