Apa menariknya drama Korea

Saya baru je habiskan satu siri drama Korea. Kadang-kadang terfikir apa menariknya drama korea ni sampaikan orang sanggup menghadap berpuluh-puluh episod. Lepas tu ada yang bertangis-tangisan sambil layan cerita ni padahal latar budaya, bahasa dan agama sangatlah berbeza. Saya pun suka layan drama Korea ni, tapi kalau agak-agak sibuk janganlah nak cuba-cuba mula tengok. Tak jadi kerja pulak nanti. Masa belajar dulu, musim-musim final exam tu memang pakat-pakat layan cerita korea ni konon-konon nak release tension la tu. Padahal dah melarat sampai ke hari exam drama tak habis-habis tengok lagi...sudahnya sanggup tengok drama daripada tengok buku.haha. Betapa kuatnya pengaruh drama Korea.

Pelakon handsome dan cun ke?
Pendapat peribadi saya, barisan hero filem Korea tak hensem. Payah nak cari yang hensem tapi....diorang ni cute. Lelaki pun panggil cute ke? Ye, pada saya diorang ni cute je, ataupun disebabkan watak yang dibawa, maka rupa dah jatuh nombor dua. Ada tak adapun yang hensem sikit, Dennis Oh. Mungkin sebab dia kacukan kot. Kenal tak Dennis Oh? Mamat ni tak famous pun, tak banyak berlakon sebab dia tak pandai cakap Korea sangat, jadi dia akan bawak watak oarng Korea yang cakap orang putih. Lagi satu dia tak berapa pandai berlakon, agak kaku lah. Tapi saya tetap suka dia dalam drama The Sweet Spy. Kat bawah nilah Dennis Oh, hensem tak?



Heroin pulak, biasanya tak cantik tapi comel. Watak heroin antagonis pulak yang biasanya cantik-cantik. Saya takde minat mana-mana heroin drama Korea tapi saya suka muka comel Lee Da Hae. Aktres yang jadi heroin dalam Goong, My Fair Lady 2009 dan Coffee Prince tupun pada saya ok la lakonannya. Kalau body...ish..ish..tengok body gak ke? Saya suka Park Si Yeon watak antagonis dalam My Girl. Dia pakai apa pun cantik. Tapi dah namapun Miss Korea (tempat ketiga 2000), kurus nampak tulang-tulang la kalau pakai baju yang dedah-dedah ni.


Park Si Yeon


Lee Da Hae

Jalan cerita menarik?
Biasa-biasa je, cerita orang bercinta jugak...tapi mungkin drama Korea ni sinonim dengan scene kelakar. Jadi penonton pun dapatlah ketawa-ketawa, takla serius dan berat sangat kepala nak menghayati jalan cerita.Kalau pun jalan cerita tu serius, tetap ada watak-watak yang bodoh-bodoh alang.Lagi satu, biasanya watak-watak jahat dalam cerita tu akan insaf sebelum cerita tu berakhir...dan saya rasa drama Korea selalu tunjuk sifat pemaaf mereka sangat tinggi. Betul ke diorang macam tu?

Fesyen cantik-cantik?
Apa yang saya perhatikan, drama Korea ni membawa pengaruh yang agak kuat kepada rakyat Malaysia terutamanya orang Melayu. Ingat tak satu masa dalam tahun 2007-2008 fesyen Korea sangat diminati. Ala..yang baju ketat di pinggang dan kembang sampai ke lutut, kemudian digayakan dengan seluar ketat tu. Sekarang nipun fesyen Korea masih hangat di pasaran Malaysia.

Fesyen orang Korea ni kadang-kadang agak pelik jugak, especially fesyen rambut, hiasan rambut. Kadang-kadang tu naik hairan, kenapalah set rambut macam tu, atau pakai hiasan macam tu...lawa ke? Agaknya bajet comel la kot.





Lagu sedap?
Bahasa Korea ni pada saya bila nyanyi jadi tak sedap. Tapi bila cakap ok, sebab kena dengan ton dia. Suara penyanyi, boleh tahan je la..tapi mungkin lagu(irama) tu kena dengan tema cinta kot, tu yang boleh layan tu. Sampaikan penyanyi Malaysia pun ramai buat lagu alih bahasa.

Makanan dan budaya
Drama Korea memang boleh jadi paltform untuk promosi makanan Korea. Babak makan memang banyak, ada makan gaya orang susah (makan mi segera, sup,mi goreng), ada gaya makan orang kaya(makan yang lauk penuh meja), makan masa parti, bento(bekal) dan macam-macam babak makan. Sampaikan makan telur di spa pun selalu ada dalam skrip.Antara makanan yang saya ingat selalu ada dalam drama korea ni telur gulung, big soup, ramen, kimchi, daging bakar (dah tentu ada kerbau pendek tu),keropok beras dan nasi campur (macam nasi goreng makan dalam mangkuk besar). Dalam banyak-banyak tu, saya selalu jadi teringin....mi segera.hahaha.(Kan bagus kalau drama Malaysia boleh promosi keropok lekor, sambal belacan, masak lemak cili padi, rendang, ketupat, kat luar negara melalui derama dan filem?)

Setiap drama juga saya tengok ada sesuatu benda yang bakal jadi ikutan penonton, ala..benda-benda perhiasan ni.Macam pensel yang comel-comel, anting-anting, rantai, keychain dan yang sewaktu dengannya. Budaya jugak diketengahkan, contohnya budaya kerja kuat,akupunktur, suasana di stesen keretapi, di lapangan terbang,cara hidup mengikut tahap kehidupan dan juga amalan nenek moyang.

Apapun, saya enjoy tonton drama Korea. Kalau saya ada cd, saya memang simpan...nanti bila-bila boring boleh tengok lagi.Saya tengah order lagi 3 siri..hehehe.

Oh ya, nak keluar tajuk sikit...walaupun saya dah tengok banyak cerita Korea, drama Taiwan ni jugak yang saya bagi paling banyak bintang; Prince Who Turns Into A Frog. Pernah tengok? Ni hero dia...Ming Dao.


Ni masa dia jadi Jun Hao


masa jadi Dang Oh


Prince Who Turns Into Frog

2 comments:

Sally said...

oh me too... i love korean & taiwan drama..minat tgk jer la sebab setiap watak yang dibawakan selalu punya karektor tertentu..suka tgk mimik muka pelaok2nya..selalunya pun bila dah khatam cerita tu paling bertahan pun sebulan saya still ingat lagi la jln ceritanya tapi lepas tu bila tgk cerita lain pulak.. terus samar jadinya. Lagi satu jalan2 cerita dia best jugaklah..sah2 kalau diaorang berpeluk or kissing kita dah tak kisahkan sebab agama diaroang tu..tp kalau tgk drama melayu ada adengan berpeluk2 ..rimas la..baik tak yah tgk trus..hehhe:p

Min Aina Ila Aina said...

Sally, kiss dan peluk Korea ni macam palsu je, kaku, konon2 peluk dan kiss suci la tu.hihi.