Pagi-pagi kena kejar hanjing!

Huhuhu...hari ni saya nyaris-nyaris diserang sang anjing. Terbayang-bayang macam manalah daging saya dikoyak-koyaknya kalau sampai kena serang tadi.

Dah seminggu rasanya anjing-anjing liar berkeliaran kat kawasan ofis saya ni. Bukan seekor, tapi satu batalion siap dengan baby lagi. Bunyinya saja dah menakutkan, kuat betul suara anjing liar ni. Kalau anjing-anjing ni main-main kat sekitar ofis ni, saya memang tak keluar dah sampai la yakin yang diorang dah takde.Semalam kawan hampir kena kejar jugak, tapi sempat lari masuk ofis semula.Dah tiga kali buat report ke pengawal, tapi masih tak ada tindakan apa-apa pun.


pic: google

Pagi tadi, saya pergi kerja macam biasa. Nak masuk bangunan ofis saya tu, saya nampak la macam telinga anjing...nampak telinga je sebab badan terlindung. Saya pun ingat nak pusing ikut jalan lain, belum sempat saya belok beberapa anjing lain datang dari arah yang saya nak pergi tu. Rupanya banyak diorang lepak dan tidur kat situ. Ada seekor anjing yang paling besar terus berlari menghadap saya sambil menyalak sekuat-kuatnya.Jarak dalam selangkah je daripada saya. 5-6 ekor yang lain ready kat belakang dia, semuanya menyalak. Memang panik sebab kena serang ramai-ramai macam tu. Saya dah rasa nak menangis sebab taktau nak buat apa. Diorang punya muka memang takde belas kasihan langsung. Saya terundur sikit, tapi sempat lagi teringat orang pesan, kalau kena kejar anjing jangan lari nanti lagi dia kejar. Saya dah la takde pegang kayu ke batu ke. Tawakkal je, saya lompat tinggi-tinggi sambil takbir kuat-kuat "Allahu Akbar!, Allahu Akbar!, Allahu Akbar!". Alhamdulillah, dengan kuasaNya, anjing-anjing tu beredar menjauh dari saya. Masa tu baru badan saya mengigil-gigil. Huhuhu...tak dapat nak bayangkan kalau sampai kena gigit.Anjing liar tau!

Saya dah call pengawal lagi sekali dan dapat bercakap dengan person incharge, harap cepatlah diambil tindakan.Ni saya kat bilik Prof, tak berani nak masuk ofis sebab tadi saya jenguk dari tingkat atas, anjing-anjing tu masih ada lagi. Diorang perasan saya kat atas, terus menyalak mengamuk-ngamuk. Macam nak buat territori pulak kat kawasan tu. Ada seorang pensyarah yang bilik dia kat tingkat atas tu, sampai tutup gril sebab takut. Saya call dia tadi, dia kata nak keluar meeting tapi tak berani.

Tak salahkan anjing-anjing ni pun, manusia yang kacau kawasan dia...dibuat pembangunan. Jadi dia datanglah kacau manusia pulak. Tempat tinggal dia diceroboh, mestilah dia marah. Tapi yang kesiannya kat kami yang tak de kena mengena ni la.

0 comments: