Buku Panduan Penyusuan Susu Ibu: Buku MAHSI


Saya merupakan seorang penyokong tegar penyusuan susu ibu sejak 5 tahun yang lalu. Cuma bukan rezeki saya untuk menjadi pakar atau kaunselor dalam bidang ini, saya tak berkesempatan nak hadiri test untuk mendapatkan sijil sebab masa tu pun sibuk study dan pergerakan juga agak terbatas. Maka, jadilah saya kaunselor tak bertauliah untuk kawan-kawan, saya memang tak berkira baik masa dan juga wang ringgit untuk membantu kawan-kawan. Antara usaha saya dalam membantu kawan-kawan yang sedang mengandung atau baru melahirkan, ialah dengan mengirim pada mereka buku panduan penyusuan susu ibu, yang masa tu berharga lebih kurang RM10 macam tu la. Saya pun dah lupa. Alhamdulillah kebanyakan mereka berjaya menyusukan anak-anak dengan jayanya. Dan itulah juga puncanya mengapa saya mempromosi Shaklee..kerana Shaklee sangat mesra malah membantu penyusuan susu ibu dari sudut pemakanan dan suplemen.

Alhamdulillah, hari ini saya nak berkongsi lagi...kali ini dengan terbitnya sebuah buku yang lebih lengkap untuk dijadikan panduan dalam penyusuan susu ibu. Memang panas dari oven lagi ni, terbitnya 30 Ogos 2013 baru ni. Saya boleh kata, inilah buku yang ditunggu-tunggu oleh ibu-ibu muda di Malaysia. Pendek kata, boleh dianggap sebagai ensiklopedia penyusuan susu ibu. Usaha ini dilakukan oleh mereka yang pakar dalam bidang lakstasi, iaitu Dr. Faridah Idris, MBBS, IBCLC.

Apakah nama buku ini? Buku ini diberi judul Membesarkan Anak Hebat Dengan Susu Ibu (MAHSI)


Buku ini mempunyai 28 bab dan dibahagikan kepada 3 bahagian. Antara topik menarik yang dikupas adalah:
  • 'Pemberian' susu ibu versus 'penyusuan' susu ibu
  • Tanda-tanda bayi mendapat susu dengan secukupnya
  • Anatomi dan fisiologi penyusuan ibu
  • Bapa juga mampau 'menyusukan' anak
  • Perlukan alatan yang mahal dalam penyusuan
  • Memerah dan menyimpan susu ibu sebelum kembali bekerja
  • Berurusan dengan penjaga anak
  • Kaitan antara penyusuan ibu, stres, dan pemakanan
  • Mengapa susu tidak banyak terhasil
  • Bengkak susu, puting luka, keradangan payudara, apa yang berlaku dan bagaimana ibu dapat menghadapinya
  • Mengapa bayi menolak susu ibunya
  • Bayi kuning, apa yang terjadi sebenarnya
  • Menyusu pada waktu malam
  • Menyusu di tempat awam
  • Bagaimana ibu dapat menangani kritikan dan persekitaran negatif

Oleh: Dr. Faridah Idris, MBBS, IBCLC
Tarikh Terbit: 30 Ogos 2013
Muka Surat: 416
Harga: RM60 (Semenanjung)
              RM63 (Sabah Sarawak)

***Jika anda membuat pembelian secara borong, harga lebih menarik menanti anda.

Berminat? Hubungi: 

MAIA (SID 918631)
SMS: 012 3302067
EMEL: minaina_ilaaina@yahoo.com
FB FANPAGE: Min-Aina-Ila-Aina

* MAIA merupakan pengedar Shaklee yang sah dan menerima pembelian secara Cash on Delivery (COD) atau Self Pickup di kawasan Bandar Seri Putra, Bandar Bukit Mahkota, Bangi Lama, KUIS, UKM dan Bandar Baru Bangi. Caj penghantaran akan dikenakan bergantung pada jarak kawasan. Penghantaran melalui pos boleh dibuat ke seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak.









0 comments: