IRIS vs Athena

Jarang-jarang menulis di blog sekarang. Bukan ape, saya kalau menulis ambik masa yang lama, padahal entri takde la panjang mana pun. Kali ni masih nak review drama Korea. Kalau dah minat kan, sibuk-sibuk pun sempat tengok. Tapi kalau tak suka, ada masa lapang pun tak terbuat jugak.haa..faham2 la apa yang tak terbuat lagi tu. hehe.

Kali ni bandingkan drama IRIS dan Athena Goddes of The War. Dua drama dalam genre yang sama, bahkan Athena dikatakan sambungan kepada IRIS. IRIS dulu pernah mencatat fenomena apabila mendapat rating tertinggi di Korea. Tak silap saya ditayangkan pada 2009. Memang ramaila yang puji IRIS ni best, lain daripada yang lain dan sangat meningkatkan paras adrenalin. hehe. Lanjutan daripada kejayaan drama bersiri tersebut, lahirlah Athe Goddes of the War yang menelan belanja lebih daripada 17million USD. haaa....bajet drama paling mahal di Korea.

Ok, apa aspek yang nak dibandingkan ni?Apapun, perbandingan ni adalah semata-mata daripada pandangan saya secara individu. Mungkin tidak sama dengan pandangan orang lain, sebab citarasa manusia tak sama. Kalau citarasa semua sama payahla kan, takde la pasangan masing-masing, baju pun lain-lain. Ok, merepek ke lain pulak. 

Pertama sekali nak cerita pasal pelakon-pelakon dua drama ni. 

Bagi saya, IRIS mempunyai kekuatan pada pelakon-pelakonnya. Dibintangi oleh Lee Byung Hun sebagai hero utama digandingkan dengan Kim Tae Hee sebagai heroin, drama ni dah berjaya menarik peminat-peminat drama dan filem Korea. Lakonan Lee Byung Hun sebagai Kim Hyu Jun sangatlah tidak menghampakan. Saya bukan peminat dia, tapi lakonan dia dalam IRIS memang mantap, mungkin muka kena dengan watak. Hero kedua IRIS Jung Joon Ho pulak saya rasa macam tak cukup power nak compete dengan Lee Byung Hun sebab dalam cerita ni diorang ni daripada kawan jadi lawan. Athena pulak, saya suka dengan heroin dia. Soo Ae sangat sesuai dengan lagak aksi, nampak natural walaupun dia mempunyai raut wajah yang lembut tapi kena dengan watak. Kim Tae Hee agak kureng menyengat kalau bawak watak-watak lasak macam ni. Dalam IRIS, heroin no-2 Kim Seo Yeon, tapi dalam Athena watak Kim Seo Yeon sekadar dimunculkan sekejap saja. Apapun, Kim Seo Yeon pun bagus dalam dalam genre aksi. Athena menampilkan Lee Jee Ah sebagai second heroin. Watak dia dalam ni ok la so-so saja. Susah nak tebak emosi yang dia rasa. Hero dalam Athena ni, mulanya saya mati-mati ingat dia adalah hero no-2 dalam IRIS sebab muka nampak sama. Rupanya orang lain daaa..hehe. Pada saya, kalau hero Athena ni digantikan dengan orang yang rupanya lebih nampak lasak tentu cerita ni lagi best.cthnya Jang Dong Gun ke. Pelakon-pelakon lain, ok la sama balance je dua-dua drama ni.




Jalan cerita

Dari segi jalan cerita, rasanya IRIS ada introduction yang agak panjang sebab penonton perlu diperkenalkan dulu dengan NIS dan sebagainya. Tapi dalam Athena, penonton dah pernah tau tentang kewujudan skuad elit, jadi tak perlu cerita panjang terus je cerita tentang konflik dan gang yang bernama Athena tu. Jalan cerita kedua-dua drama ni walaupun masih berkisahkan gang dan tenaga nuklear, tapi sedikit berbeza. Saya lebih suka jalan cerita IRIS sebab lebih membuatkan saya berdebar. Dalam IRIS, banyak teka-teki sama ada orang tu sebelah jahat ke sebelah baik ke. Tapi dalam Athena memang dah tau dah sape yang baik sape yang jahat. Dalam bab percintaan pun IRIS lebih menonjol, ada part yang mengisahkan kisah cinta hero dan heroin, ada part yang mengisahkan second heroin suka kat hero dan pengorbanan masing-masing. Dalm Athena, ada juga kisah cinta tapi main pendam-pendam punya cerita. Jadi dalam Athena aksi tak balance dengan cinta. Ending, dah tentu la saya suka ending Athena. Ending IRIS sangat mengecewakan, last-last hero mati. Dah la taktau sape yang bunuh. Cis!

Scenary

Dua-dua drama ada buat penggambaran di luar negara seperti di Hungary, Japan, New Zealand, Italy, US. Saya lebih suka pemandangan dalam IRIS masa kat Jepun, dalam Athena penggambaran di Jepun biasa-biasa je. Tapi dalam Athena saya suka penggambaran masa kat Italy, drama tu berjaya tunjukkan gaya hidup masyarakat di sana. Pemandangan di Korea pulak, takde yang menarik sangat pun, tapi Athena memang banyak penggambaran kat NIS aje, dalam bangunan. 

(sampai sini dulu..nanti sambung. Tengok, berapa lama ambik masa just nak tulis satu entri saja)

0 comments: