Wednesday, June 13, 2012

Teh Misai Kucing Membersihkan Buah Pinggang, Merawat Kencing Kotor, Ejen Detoks

Siapa pernah kena jangkitan saluran / pundi kencing? Atau nama biasanya kencing kotor? Saya pernah kena, masa di univ dulu. Saya pun tak pasti puncanya, tapi masa kena tu saya kat rumah bercuti hujung minggu. Mula-mula saya rasa gesaan nak ke tandas tu kerap. Kejap-kejap nak terkucil, jap-jap nak terkucil. Tapi yang keluarnya sikit sangat, dan rasa tak puas. Lepas tu datang pulak rasa ngilu-ngilu kat ari-ari. Makin lama rasa ngilu tu bertukar jadi rasa sakit. Bila nak kencing je rasa sakit yang makin lama makin kuat. Sebelah malamnya, keluar nak jalan-jalan la konon, tapi memang sangat-sangat tak selesa. Bila kereta bergegar sikit je rasa sakit sangat. Badan pun dah mula rasa macam nak demam. Esoknya Ahad, saya tak ke klinik lagi. Ingatkan kot sebab nak demam, saya memang taktau kenapa saya rasa sakit macam tu sebab tak pernah kena. Sebelah malamnya, saya balik hostel.

Kat hostel rasa sakit tu dah tak tertahan. Terus saya terjah klinik universiti. Mujurlah klinik bukak sampai malam. Doktor suspek kencing kotor, tapi malangnya sebab datang sebelah malam, jadi tak dapat nak buat ujian air kencing sebab lab tak bukak. Seingat saya, doktor bagi satu ubat minum untuk memudahkan buang air kecil. Doktor pesan supaya minum air masak sebanyak yang boleh. Balik daripada klinik tu, saya terus cari air kosong letak dalam botol mineral water yang 1.5L tu. Sakit dah rasa setiap waktu, bukan macam sebelumnya sakit waktu nak buang air saja. Saya ingat lagi masa tu saya tidur sambil peluk botol air tu. Bila terjaga je saya terus minum sebanyak yang mampu. Tapi bila dah minum banyak air, tentulah nak ke tandas je kan. Masa tu la azabnya Allah je yang tahu. Saya rasa macam bergegar dinding tandas tu sebab sakit sangat. Rasa macam kat pundi kencing tu ada batu yang bergerigi, bila buang air gerigi tu hiris-hiris dari dalam. Memang tak sabar nak tunggu klinik bukak sebelah pagi.

Esoknya saya rasa lambat sangatla jam nak bergerak ke pukul 8. Masa orang kelam kabut nak ke kuliah tu, saya pun gerak perlahan-lahan jalan kaki ke klinik. Tak jauh mana pun, kalau jalan macam biasa 3 minit dah sampai. Tapi disebabkan sakit sangat, jalan pun takleh laju. Dah la tu, beberapa kali saya terduduk dan berhenti kat dalam perjalanan tu. Orang tengok semacam je, tapi yang bestnya takde sapa yang nak bagi bantuan. Sampai klinik, jumpa doktor dan pergi makmal buat ujian urin. Masa menunggu tupun dah rasa macam nak pengsan tau. Sampai saya potong Q orang lain, tak larat nak tunggu. Bila dah dapat result, sungguhlah bagai yang didiagnos oleh doktor; ada jangkitan. Kata doktor, puncanya mungkin disebabkan tahan kencing, kurang minum air atau masalah kelembapan. Tengok keadaan saya yang dah teruk tu, doktor tanya boleh ke balik. Saya kata saya dah tak mampu nak jalan. Akhirnya doktor cucuk painkiller kat pung*ung, tunggu sekejap biar ubat tu berkesan barulah saya boleh jalan. Ambil masa 2-3 hari jugakla nak baik betul.

Masa tu, saya taktau pun pasal teh misai kucing. Jadi, saya cuma minum air rebusan barli je, sebab memang barli juga sesuai untuk merawat masalah jangkitan pundi kencing ni. Selepas kejadian tu, ada juga saya kena masalah kencing kotor ni tapi mungkin dalam setahun tu kena sekali dan tak teruk. Saya pun dah tau apa nak buat kalau rasa ngilu-ngilu je saya minum lebih banyak air. Masa mengandung pun ade la kena 2kali sebab keputihan banyak akibat perubahan hormon.

Saya dapat tau tentang teh misai kucing ni kira-kira 2 tahun lepas. Dan saya dengar orang yang ada penyakit kencing manis disaran minum teh ni. Saya pernah cuba jenama POLENS, dan saya suka rasan dia yang menyegarkan, tak kelat dan baunya harum. Satu kotak mengandungi 20 sachet berharga RM 14.50.

POLENS Misai Kucing Herbal Tea is processed and packed under stringent hygiene control that conformed to the latest Good Manufacturing Practice (GMP) standard and certified as HALAL by JAKIM. POLENS Misai Kucing Herbal Tea does not contain caffeine, preservatives, artificial chemicals and additives.In general, the Malay community has traditionally been taking Misai Kucing as a mean for:
  • Detoxification and hence the treatment of kidney ailments, bladder stone, urinary tract infection, liver problem, diabetes, rheumatism and gout.
  • Reducing cholesterol and blood pressure due to its amazing anti-allergic, antihypertensive, anti-inflammatory and diuretic properties.
  • Neutralizing and cleansing excessive acids and toxins that are constantly amassed in our body system.
Available in 2 gm per tea bag @ 20 tea bags per box.



Sekarang ni saya cuba pula Kzanah Teh Misau Kucing yang diedarkan oleh Cosway. Rasanya sama je, tapi macam POLENS lebih mild. Dalam satu pek ada 30 sachet, waktu offer dapat RM19.90.


Troubled by eye puffiness, facial puffiness or "bread face"? Unable to lose weight despite several diet attempts? Bloating, tender breasts, expanding waistline just before or during your menstrual cycle? Heavy legs or swollen calves and feet, especially after being on your feet for long hours? Recurring gout attack or kidney stones?
Drink Misai kucing tea! A delightfully refreshing and aromatic tea, bursting with healthful antioxidants that helps to cleanse the kidneys, and drain away waste and excess fluid.
Experiencing yo-yo effects in your attempts to lose weight? If you're controlling your diet, but the scales refuse to budge (or even worse, the numbers are escalating), you may just have too much fluid trapped in your body. If you want to become slimmer and lighter, work on your water retention!
Just can't get rid of that eye puffiness? 
It may be due to fluid retention under the eyes. Solve that fluid retention problem, and you're on your way to brighter, more vibrant-looking eyes!

Face appears puffy like a "bread face"? 
If your face doesn't look as contoured as before, or if you often wake up in the morning with a puffy face, you are retaining excess fluid in your body. To regain that contoured and more youthful face, get rid of that excess fluid!

Feeling sluggish and heavy headed in the morning? 
Could be water retention!


Kedua-dua jenama ni dapat pengesahan HALAL JAKIM. Saya ambil 1 sachet saja sehari, minum waktu makan tengah hari. Di samping menghilangkan dahaga, saya kira teh ni merupakan salah satu minuman yang enak. Secara tak langsung saya dah tak mengambil minuman manis lagi.

1 comment:

Anonymous said...

boleh ke tea misai kucing ni diambil oleh ibu hamil?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...