Dalam Tempoh Berpantang

Bukan berpantang bersalin ye kawan-kawan, takde angin takde ribut tiba-tiba berpantang ye dak...hehe.saya berpantang karbohidrat. Setelah segala macam kaedah nak kurangkan berat tak jalan (yg sebenarnya sebab tak konsisten), maka sekali lagi acik try. Kali ni adalah kaedah yang paling saya tak gemar, tak suka dan kalau boleh taknak buat. Tapi apakan daya berat badanku dah makin kronik, naik perlahan-lahan tetapi konsisten, maka kucuba jua dengan harapan dapat hilangkan 10kg. Besar tu jumlah yang nak diturunkan, tapi dengan penurunan itulah baru dapat berat ideal saya.

Semalam, hari terakhir makan nasi dan makanan-makanan lain seperti biasa. Saya masak lauk ini:


Maka bye-bye la segala kuih raya, nasi dan karbohidrat yang lain. InsyaAllah bukan untuk selamanya tapi untuk tempoh tertentu yang saya harap tak la lama sangat nak turunkan 10kg tu.

Pagi tadi pegi timbang, disebabkan takde penimbang sendiri dan nak jimat, saya terjah klinik kesihatan kat depan ni. Gara-gara terpengaruh dengan kaedah menyediakan bukti dalam program diet di blog Kak Zel maka saya snap gambar di bawah ni. Cumanya gambar 'sebelum' dan 'selepas' belum berani la nak letak. Tunggu turun dulu la kot kan? hihihi.


Timbangan pada hari pertama program diet. Nampaknya dah turun 1 kg berkat bulan puasa, dan semestinya pada hari raya pertama hari tu beratnya lebih rendah lagi sebab dalam 2 minggu ni bedal saja makanan apa yg rasa selera. 

Respons suami bila pagi tadi saya pesan tak payahla beli sarapan. Dia tanya kenapa? Saya jawab 'diet'. Tau apa dia buat. Dan dan tu dia ketuk-ketuk, tumbuk-tumbuk dinding dan cakap dinding tu pun melantun balik dengar kata saya nak diet. Sakan mengejek ye bang? Siapla kalau i turun 10kg u kena dukung satu rumah.hahaha.

Ok sekian dulu entri diet untuk hari pertama. Gambar menu rasa macam tak rajin nak update. Nantila bila lapang saya buat entri pasal menu diet ye.

Wish me luck!

0 comments: