Senggugut..Mengapa Perlu Menderita???


Badan dibebani satu rasa yang tidak selesa. Semua perubahan yang berlaku ternyata memberikan implikasi kepada kehidupan anda. Tempoh yang sulit ini seringkali membuatkan anda berasa seolah sedang dibelenggu satu 'penyakit misteri' walaupun hakikatnya anda lebih mengetahuinya. Jadi, mengapa biarkan diri terus menderita?

PMS atau simptom pra-menstruasi adalah suatu kecelaruan biasa yang sering dikaitkan dengan perubahan hormon akibat kitaran haid dan menjejaskan wanita pada usia kesuburan mereka iaitu di antara 25 hingga 35 tahun. Bagi kebanyakan wanita, gejala PMS ini akan mula dirasai dari tempoh tujuh hingga sepuluh hari sebelum kedatangan haid. PMS, dalam bentuknya yang paling kronik dikenali sebagai Premenstrual Dysphoric Disorder (PMDD) mampu memberikan kesan negatif kepada perhubungan seorang wanita dengan mereka yang berada di sekelilingnya, aktiviti sosial dan produktiviti kerjayanya.

Menurut Profesor Jamiyah Hassan, Konsultan Obstetrik dan Ginekologi Pusat Perubatan Universiti Malaya, "Perubahan perasaan, kekejangan abdomen, sakit kepala dan kembung perut merupakan aduan biasa bagi seorang wanita setiap bulan sebelum kedatangan haid. Bagaimanapun, jika keadaan ini bertambah buruk sehingga mengganggu aktiviti harian anda maka anda perlu berjumpa doktor untuk mendapatkan nasihat perubatan. Malangnya, kebanyakan wanita di Malaysia sanggup menderita dalam senyap dan menganggapnya satu gejala biasa tanpa mahu mendapatkan nasihat doktor untuk menguruskan gejala tersebut dengan lebih baik."

Ini kerana ramai wanita di Asia menganggap bahawa PMS adalah situasi 'normal' atau 'perkara wajib' bagi seorang wanita. Hakikatnya bila anda bertemu dengan doktor, anda akan diberikan nasihat pengurusan gejala PMS atau diberikan rawatan perubatan untuk membantu mengurangkan masalah tersebut. 

Ini adalah dilema biasa di kalangan wanita, baik remaja mahupun yang sudah dewasa. Betul, tentu saja kita rasa segan nak jumpa doktor terutamanya di klinik kerajaan..bila ditanya masalah apa? Simptom pra-menstruasi. Ini adalah persekitaran kita di Malaysia. Anda harus tahu bahawa anda punya pilihan lain selain berjumpa doktor dan anda juga tidak harus terus menderita. Dengan pengambilan suplement tertentu secara konsisten, anda berpeluang bebas daripada PMS dan senggugut. Shaklee menawarkan GLA Complex (sama fungsi seperti Evening Primrose Oil), Ostematrix dan Alfalfa Complex sebagai alternatif untuk anda bebas daripada masalah ini. 

GLA ComplexMinyak Borage, Minyak Bunga Matahari dan Vitamin E

GLA Complex Shaklee merupakan kombinasi minyak borage yang mengandungi asid gamma linolenik (GLA), asid linolenik (LA), minyak bunga matahari dan vitamin E. 

Menggalakkan rasa kelegaan semasa kitaran haid bulanan
Biasanya, asid gamma linolenik digunakan secara tradisional bagi melegakan kesakitan semasa datang haid, sakit kepala, mengatur kitaran haid dan melegakan tanda-tanda putusnya haid. *

Tiada perisa, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan. 

1Fann YY, Chapkins RS.Importance of dietary gamma-linolenic acid in human health and nutrition. Journal of Nutrition. 7998;128:1411-1414

Ostematrix - Membina tulang dan gigi yang kuat
                    Mengekalkan tekana darah normal
                    Membantu dalam pengecutan otot dan pelancaran saraf
                    Mengurangkan simptom senggugut seperti perut kembung, kekejangan, bengkak air, baran dan      
                    kemurungan.


AlfalfaSumber Zat Makanan Semulajadi & Klorofil 
Alfalfa merupakan pusat pengumpulan segala nutrien.  Akar tunjangnya yang mengunjur sedalam enam meter ke bawah mampu menyerap pelbagai zat dan mineral daripada mendapan di dalam tanah, sementeara daunnya mengumpul klorofil yang banyak melalui proses fotosintesis semulajadi.  Alfalfa mengandungi vitamin A, C dan E serta kalsium, potasium, fosforus dan zat besi

Alfalfa Complex merupakan satu Formulasi Shaklee Signature yang pada asalnya dibangunkan oleh Dr. Shaklee pada tahun 1950s.
•    Sumber semulajadi alfalfa.
•    Pil juga boleh dihancurkan dan dicampur ke dalam air 
      sebagai minuman herba semulajadi.

Produk ini mengandungi alfalfa (Medicago sativa). Individu yang menghidap lupus eritematosus sistemik perlu meminta khidmat rundingan pakar sebelum mengambil produk ini.

Nota: Menurut Kolej Perubatan Obstretrik dan Ginekologi Amerika, anda boleh dikatakan mengalami sindrom PMS apabila anda mengalami satu kesan emosi dan satu lagi kesan fizikal (somatic) yang dirasai selama tiga kitaran haid (dalam tempoh tiga bulan).

Saya juga sebelum ni kira-kira seminggu sebelum ABC mesti mode jiwa kacau. Yang kesiannya tentulah Sofiy. Buat salah kecik je umi nye jadi angin taufan. Kesian sangat, lepas dah marah mula la menyesal. Saya harap lepas ni takde lagi mode jiwa kacau dalam hidup saya. Tak best sungguh, serba -serbi tak kena.

Kepada anda di luar sana yang mengalami masalah yang sama, tidak kira sama ada fizikal atau emosi, bolehlah dapatkan set ini. Atau setidak-tidaknya GLA Complex sahaja dulu. 

Jangan segan hubungi saya Mai ID Shaklee 918631 melalui SMS 012 3302067 ATAU emel ke minaina_ilaaina@yahoo.com ATAU tinggalkan mesej di Fanpage kami Min Aina Ila Aina.


0 comments: