Cara Cepat Sembuhkan Luka Perineum Bersalin Normal

Alhamdulillah, hari ni dah hari ke-71 Haikal dilahirkan, maknanya dah 71 hari juga saya selamat berpantang. So far so good, dah rasa macam normal dah. 

Entri hari ni saya nak kongsi sikit tentang luka bersalin normal. Maksudnya luka perineumlah, bukan luka bersalin czer di perut. Syukur, ketiga-tiga anak saya dilahirkan secara normal, tak ada masalah sewaktu nak bersalin bagi pihak saya sebagai ibu. Sakit contraction (yang sulung induce), bukaan pun dalam kadar sesuai dan proses bersalin juga dikategorikan mudah. Alhamdulillah. Masa anak sulung memang ada episiotomi (kena gunting) maklumlah anak sulung. Anak kedua dan ketiga dah takde gunting-gunting dah. Koyak sendiri. 

Masa anak sulung, walaupun ada luka episiotomi tapi saya tak rasa sakit pun sebenarnya. Sebab tu masa hari pertama di wad, kakak ipar saya mengucap panjang bila tengok saya dengan selambanya duduk bersila. Lepas dia tegur barulah saya nak kepit-kepit. Kelakar la pulak. Masa anak kedua, tragis sikit kisahnya. Lepas dah elok bersalin dan jahit semua, anak saya masuk NICU sebab kuning dan G6PD deficient. Saya pun ikut sekali sebab di Kajang masa tu ibu boleh room in. Tiba-tiba, anak saya didapati kena jangkitan kuman. Doktor nak tau kuman apa, dan disebabkan saya tak pernah ambil swab masa mengandung atau sebelum bersalin tu....maka pada hari ke-2 tu saya kena buat swab tu. Nurse masukkan speculum (muncung itik) dan ambil sample. Bayangkan, baru je jahit semalam, hari ni dah kena masukkan muncung itik. Allah...demi anak kurelakan jua. Lepas tu memang sakit dan pedih. Kena pulak stay kat NICU bukan kat rumah, tak sempat nak jaga diri betul-betul pun. Anak ketiga, alhamdulillah koyaknya sikit je mungkin sebab baby pun kecil je dan dah anak ketiga dah pun. Kata nurse KK, akak ni mesti bersalin tu rushing2 ye...kalau akak sempat bersedia rasanya tak de koyak ni. Kisah rushing2 tu nanti saya cerita kemudian. Kal ini pun, di hospital lagi saya dah bersila. Susah kot nak salin diaper anak sambil bersimpuh atas katil wad tu. Haha..jangan tiru ye. Tapi, ada dugaan lain pula bila saya kena ulang-alik ke NICU selama 2 minggu sebab anak ditahan di sana. Pergerakan yang terlalu banyak tu menyebabkan luka yang mulanya ok dah rasa macam tak ok menjelang 14 hari. Duduk pun dah susah dan sakit. 

Berdasarkan pengalaman ni semua, saya nak turunkan tips dan petua untuk ibu-ibu yang baru bersalin dan nak jaga luka bersalin tu elok-elok. Sebelum tu, jom kita tengok dulu darjah luka koyakan yang mungkin berlaku. 

Usah ngeri ye...ini 4 darjah loka koyakan pada perinium wanita yang bersalin normal. Yang nombor 4 tu nauzubillah. Apa maksud first degree, second degree tu..jom kita baca. 

Macam mana nak tau luka kita pada darjah mana? Ada dicatat dalam buku pink tu...di bahagian PERIHAL KELAHIRAN. Bidan akan tanda, 1st degree ke 2nd degree ke atau 3rd degree. 

Okeh, apa yang perlu ibu lakukan untuk jaga luka bersalin ni supaya cepat sembuh?

1- Kebersihan kawasan luka.

Setiap kali ke tandas, lap kering-kering guna tisu. Memang rasa seriau sikit sebab luka barukan? Tapi tetap kena keringkan juga. Pedap tisu perlahan-perlahan especially pada tempat luka dan sebenarnya seluruh vagina termasuklah di bibir sekali. Elakkan guna tisu yang terlalu nipis risau melekat bila basah. Saya gunakan tisu yang kat restoran atau majlis kenduri kahwin tu, yang empat segi. Memang ready dalam tandas, dan ada sepeket dalam beg. Jadi walaupun ke tandas masa kat luar (misalnya kes saya berulang ke hospital) saya mesti akan lap kering-kering. 

2- Pemakanan

Ini ramai yang tau, makanan-makanan yang baik untuk penyembuhan luka ialah makanan yang kaya vitamin C macam buah oren, ikan haruan dan sayur. Selain untuk mempercepatkan proses pemulihan luka, pemakanan juga perlu dijaga untuk mengelakkan sembelit. Tujuannya supaya tak ada tekanan pada luka dan vagina sewaktu ibu buang air besar. Sembelit boleh menyebabkan luka terengsa dan berdarah semula. Jadi air perlu diminum secukupnya. 

3- Sapuan / Basuhan

Saya tahu sekarang dah banyak dijual di pasaran pencuci intim wanita yang dikatakan bagus untuk menyembuhkan luka. Saya taknak komen tentang tu. Kalau ibu rasa nak beli, pastikan bahan-bahannya betul-betul terpilih dan lulus KKM. Apa yang saya nak kongsi, dan sangat berkesan untuk saya ialah BASUHAN DENGAN AIR GARAM. What!!!?? Garam? Air garam basuh luka? Tak pedih ke. Relax...sungguh, membasuh kawasan luka perineum dengan bancuhan air garam sangat bagus untuk memulihkan luka. Caranya mudah sangat. Kalau nak buat basuhan daripada sireh, kadang nak dapat sireh di bandar dah susah. Kena suruh suami pergi beli. Ada pulak yang salah beli karang, sakit hati je kan. Bancuhan air garam ni mudah je. Jerang air. Tak perlu banyak pun sebab nak basuh bukan nak guna banyak sangat. Lagipun kita nak basuh guna air suam bukan air panas. Air dah mendidih, masukkan dalam bekas saiz sederhana. Larutkan sesudu besar garam dan sekeping asam gelugur (asam keping) yang dah dibasuh bersih. Tutup bekas sekejap agak-agak asam keping tu kembang sikit. Nak kembang banyak pun ok tapi lambat la...dan sejuklah pulak air tu. Tambah air bagi jadi suam-suam panas. Maksudnya lebih sikitla panasnya. Buatlah cucian dengan air tu. Rasa sedap nyaman je tau, rasa selesa sangat. Lepas tu tak perlu bilas, cuma lap je kering-kering. 

***akan disambung...mata berat sangat dah***

0 comments: