Suka tak diri anda dinilai? Saya tak suka!!!

Saya tengah panas...hot...bengang...geram dengan sorang pakcik yang perasan bagus!

Saya ada kekacauan perasaan sikit hari ni, maka saya mencari teman yang saya percaya untuk bercerita. Tujuan saya bercerita adalah untuk melepaskan sesak di dada. Itu saja. Kakak yang saya kenal sebagai Kak Z memang selalu jadi teman yang sudi meminjamkan telinganya bila saya dalam dilema dan sebagainya. Dalam tempat kerja Kak Z ni ada seorang lagi pekerja lelaki yang dah berpangkat pakcik tapi kami bahasakan denagn panggilan abang  L je kat dia. Saya tak bercerita pada abang L nipun, sebab saya bukan rapat pun dengan dia. Tapi dia menelingalah agaknya. Kak Z pun ada cerita sipi-sipi tentang kekacauan saya tu sebab fikirkan abg L tupun dah biasa dengan kami. Maknanya kekacauan perasaan saya tu perkara kecik je, sebab tu la Kak Z tu boleh cerita. Kalau kekacauan besar, tentulah cakap pun bisik-bisik dan rahsia-rahsia.

Tup...tup...dia dengan suara yang cukup konfiden dan penuh wibawanya memberi pendapat. Saya tak kisah kalau pendapat je, tapi ni siap dengan penilaian tentang diri saya sedangkan DIA TU SIAPA? Dia kenal ke saya ni secara peribadi? Setakat say 'hai' dan bersembang sekali-sekala tak bermakna dia dah boleh menilai saya. Siap cakap lagi yang dengan karakter saya ni, saya takkan habis dan grad dengan PhD! Apa hang penah tengok macam mana aku buat kerja ke? Hang penah tengok aku belajar ke? HANG SAPA? Saya akui PhD itu bukan senang tapi hang jangan senang-senang nak cakap orang tu boleh gagal ke, boleh lulus ke. Eleh, konon nak CABAR saya supaya saya siap PhD dalam masa 3 tahun. Wei, aku tak perlukan cabaran hang pun sebab aku tak suka cabar-mancabar dengan orang ni. Aku sendiri akan mencabar diri aku supaya dapat apa yang aku usahakan. Dan lagi yang peliknya, kekacauan saya adalah tak bersangkutan pun dengan PhD, tiba-tiba pulak nak judge lulus gagal orang. Musykil betul la.

Saya memang bukan seorang pemendam. Sebab saya rasa memendam masalah itu boleh menyebabkan saya tambah pening. Cara saya menyingkirkan rasa yang tak sedap dalam hati adalah dengan bercerita, tapi bukan dengan semua orang ye. Saya bercerita pada orang yang saya percaya. Biasanya kakak saya, ataupun kawan baik saya. Bercerita bukan bermakna saya tak boleh handle masalah tu, cuma lepas bercerita saya akan rasa lebih lega. Orang lain memang takkan boleh menyelesaikan masalah kita, kita yang kena selesaikan sendiri.

Setiap orang ada karakternya, ada kelebihan dan ada kekurangannya. Saya tak suka dinilai, dan saya pun tak suka menilai orang. Kalau saya berkawan, baik buruk orang tu saya terima. Mana yang perlu kita support, kita support. Mana yang perlu kita tegur kita tegurlah secara berhemah dan cakap biarlah beralas. Perasaan orang kena jaga weh!

Nota 1: Abg L tu kononnya bidang komunikasi, ntah apa jenis komunikasi yang dia belajar pun saya taktaulah. Komunikasi mengata, mengutuk dan menghentam orang agaknya.

Nota 2: Kak Z pun penah kena hentam dengan Abg L tu sampai menangis. Macam manalah bini dia ye?

0 comments: