Majalah Bulanan Anda

Saya rasa ramai antara kita yang ada majalah-majalah bulanan. Tak kisahlah langgan ataupun tidak. Saya memang ada majalah bulanan sejak kecil lagi. Sejak saya pandai membaca. Rasanya masa darjah 1 kot. Lambatkan budak dulu-dulu membaca? Seingat saya, saya belajar mengeja masa tadika. Bila masuk darjah 1 baru belajar membaca ayat yang agak panjang.

Majalah pertama saya, namanya Anak Soleh. Saya ingat lagi, saya paksa mak saya beli di pekan sehari hari Sabtu, di booth Al-Arqam yang jual kitab-kitab, dan buku-buku. Majalah tu ada banyak gambar dan ceritanya dalam bentuk dialog. Ala-ala komik la juga. Cerita dalam majalah pertama tu tentang sekawan budak-budak pergi memikat burung di hutan. Masa tulah baru saya tau ada burung nama wak-wak. Kemudian, saya masih ingat cerita tentang 'hikmah'. Dua sahabat ni ketinggalan bas sebab solat dulu, tengok-tengok bas tu kemalangan. Kemudian yang paling saya suka kartun pasal syaitan yang menggoda seorang budak dalam berbuat amal dan ibadat.Rasanya majalah tu tak lama, sebab bila Al-Arqam diharamkan, dah tak jumpa majalah tu. Saya beralih pulak pada majalah Dewan Pelajar. Lama la saya dengan majalah ni. Tiap-tiap bulan beli. Harganya saya tak ingat, sebab pow duit ayah. hehe. Ada juga kawan-kawan sekelas yang tayang majalah lain macam Kuntum dan Bintang Kecil. Tapi saya tetap suka Dewan Pelajar. Kalau di sekolah, ada surat khabar Didik.

Sekolah menengah, saya takde majalah bulanan sebab susah nak dapatkan. Saya ni jenis tak suka outing, jadi tak jumpalah kedai buku. Kalau jumpa kedai buku, haruslah rembat juga tu. Oh ya, saya pun taktau kenapa saya tak suka outing, tapi rasanya lebih kepada takde duit kot.

Masuk matrik, saya kenal dengan Meela yang juga hantu majalah. Masa ni memang tak sayang duit. Beli majalah Mingguan Wanita, Rapi, ANIS. Inilah majalah-majalah saya. Kawan-kawan dok pakat beli majalah Remaja, tapi saya tak pernah beli langsung. Baca gitu-gitu je kalau ada kawan beli.

Di U, masih dengan majalah yang sama la. Entah kenapa lah saya suka dengan majalah Mingguan Wanita tu. Padahal kalau difikir-fikirkan, isinya banyak yang berulang. Saya pun masih remaja,kan. Majalah Rapi tu kira ok la, sebab masa tu saya memang rajin senaman walaupun tak jaga makan. hehe.

Sekarang, saya dah tak beli Mingguan Wanita. Rapi ada la sekali sekala, tengok kalau menarik. Masa mengandung sampai anak umur setahun macam tu, Majalah Pa&Ma jadi buruan saya setiap bulan. Sekarang, saya terus dengan ANIS, dan pernah juga baca Solusi. Tapi saya lebih suka ANIS.

    

0 comments: