Masalah Bau Badan? Punca dan Cara Atasinya


Runsing dengan masalah bau badan? Keadaan ini mungkin akan buat anda risau kiranya anda berpeluh dan perlu bergaul dengan ramai orang. Walaupun begitu, tidak ramai yang mahu membicarakan soal ini kerana dianggap sebagai persoalan yang sensitif. Paling tidak orang yang terlibat hanya kembang kempiskan hidung agar yang empunya badan tidak terasa hati. Namun keadaan ini sebenarnya perlu dikenalpasti punca dan cara mengatasinya supaya hubungan kita dengan orang sekeliling terutama mereka yang rapat dan akrab dengan kita terjaga. 

APAKAH PUNCA BAU BADAN 

Keadaan badan berbau merupakan satu situasi terjadi bukan disebabkan oleh satu faktor sahaja sebaliknya mungkin terjadi akibat gabungan beberapa faktor. Ia juga bergantung kepada faktor biologi dan geografi, misalnya jantina, umur, saiz badan, bangsa, cuaca, tahap emosi dan aktiviti yang dilakukan. Apabila badan berpeluh, bakteria dan yis akan membiak di kawasan-kawasan tertutup misalnya di celah ketiak dan ini menyebabkan peluh tersebut mengeluarkan bau yang tidak enak. Bagaimanapun, mengapakah sesetengah orang tidak menghasilkan bau badan yang terlalu kuat dibandingkan dengan individu yang lain. Mengikut pakar nutrien, keadaan ini berlaku disebabkan faktor pemakanan seseorang. Hal ini terjadi kerana peluh yang dirembeskan itu bergantung pada kesihatan dalaman seseorang. 

BADAN BERTOKSIK PUNCA BAU BADAN 

Bagaimanakah keadaan dalaman badan boleh mempengaruhi bau badan seseorang? Banyak kajian menyatakan bahawa PENGHADAMAN YANG TIDAK BAIK dan SEMBELIT membawa kepada masalah bau badan. Apabila makanan yang dimakan itu tidak dapat dihadam dengan baik, pemeraman yang terlalu lama di dalam salur gastrointestin menyebabkan toksin disebarkan ke bahagian-bahagian lain badan dan toksin inilah yang menjadi punca masalah bau badan yang teruk.

Oleh itu, bagi mereka yang mempunyai masalah bau badan, pengambilan makanan-makanan tertentu yang memburukkan lagi masalah seperti daging merah, produk tenusu, ais krim, pencuci mulut yang terlalu manis, makanan pedas dan berempah. 

ALFALFA BANTU ATASI MASALAH BAU BADAN

Sesuai dengan fungsinya sebagai ejen detoks, pengambilan ALFALFA dapat membantu mereka yang mengalami masalah ini. Alfalfa merupakan herba yang digunakan secara tradisi untuk meningkatkan kesihatan badan. Alfalfa yang juga nama saintifiknya dikenali sebagai Medicago Satina mempunyai ejen antibakteria yang terdapat dalam klorofilnya. Apabila alfalfa dimakan, ia dapat membunuh bakteria yang terdapat di dalam tubuh disamping menyahtoksik secara semulajadi. Alfalfa juga mempunyai kandungan serat yang tinggi berfungsi memperbaiki sistem penghadaman sekaligus mengelakkan masalah sembelit. Selain alfalfa, antara herba lain yang dapat membantu masalah ini ialah rosemary, parsley, corriander dan lavender. 


"testimoni yang saya dapat hari ni kenalan saya yang ada masalah bau badan setiap kali berpeluh walaupun sikit bau badan dia tidak menyenangkan. Saya syorkan dia makan Alfalfa Complex dari Shaklee.
Alhamdulillah tak sampai seminggu makan dengan cara yang disarankan...hari ini dia perasan yang badan dia dah tak berbau walaupun berpeluh. Saya duduk sebelah dia pun memang takde bau yang selalu saya bau, hanya tinggal bau peluh yang biasa.
Tiada lagi bau badan yang kuat. 
Dia sangatla happy sebab ayah dia pernah kata takde cara lain kena mandi bunga ja ni.hihi. Tak sangka dengan cepat dia berkesan"

Boleh dikatakan kebanyakan individu kini menggunakan deodoran untuk menutup atau mengatasi masalah bau badan ini. Namun penggunaan deodoran tida begitu digalakkan kerana bahan kimia yang terkandung di dalamnya. Ada pendapat mengatakan, jika anda mampu membiarkan tubuh anda bebas deodoran (mandi dan menjaga kebersihan seperti biasa) selama 48 jam dan badan anda tidak berbau, maka anda tidak mengalami masalah ini. Tahukah anda bau badan juga merupakan petunjuk kepada masalah kesihatan yang memudaratkan jika tidak dicegah daripada awal?

Diabetes can give the breath a fruity smell and the body a distinctive odor akin to nail polish remover due to a condition known as ketoacidosis. An unusual body odor can also be a sign of liver or kidney distress. Some infections also produce foul smells; for example, a mouth abscess could cause bad breath, while a vaginal yeast infection would have an accompanying odor. Scientists have even developed a method for identifying lung cancer through breath analysis [source: Alvarez].


Berikut merupakan jenis-jenis bau badan dan puncanya, dipetik daripada laman web Dr. Lawrence Wilson di drlwilson.com

Here is a partial list of common body odors and their causes:

1. Diabetic odor.  This is a sweet smell.  It is actually sugar that is building up on the skin.
2. Constipation.  This causes a generally foul smell, like a bowel movement odor on the skin.
3. High copper/low zinc.  This causes a yeasty odor.  Many women know this odor from having vaginal yeast.  Yeast often, though not always, has a slightly sour, and yin odor.
4. Meat eaters.  People who eat a lot of meat and do not digest it well, which is almost everyone, have a rather foul, and repulsive sulfury odor like rotting eggs. This odor is due to the high content of sulfur-containing amino acids in meat, particularly red meat.  These amino acids are very excellent, but only if digested well.  Meat-eating sometimes causes other foul odors due to other chemicals produced in the intestines if one does not digest meat well.
5. Fruit-eating.  Eating a lot of fruit always causes a yeasty odor, but a different one from high copper and low zinc.  Fruit is extremely high in sugar, and the sugars often ferment in the intestine.  However, fruit is also highly irritating in many cases, and the odor has to do with this irritation as well.
6. Fruit-eating plus high copper and low zinc.  This causes an even stronger yeasty smell, as one is consuming too much sugar AND one cannot kill off yeast due to the copper imbalance.
7. Doggie breath.  This can be due to meat-eating, but is often due to liver and digestive problems.
8. Salami or bologna breath.  This rather annoying odor is due to constipation, possibly, or inability to digest meats and other proteins.
9. Nutty odor.  This is due to eating a lot of nuts.  Nuts are not that easy to digest.  Nut butters are a little better, but still not that easy to digest.  Many people eat nuts as snacks and believe they are helping themselves with a healthful food. However, they do not sit still, relax, chew thoroughly, and they do not digest the nuts well.  The breath, in particular, and perhaps the body, as well, can take on a sort of nutty odor as a result.  This is not a healthful sign, by the way.
10. Chocolate odor.  This is a slightly sweet odor, mixed with a meat odor, mixed with a magnesium deficiency odor.  This is associated with slow oxidation.
11. Magnesium deficiency odor.  This is an acrid type of odor due to enzyme deficiencies when magnesium is deficient.  It is associated with a calcium shell.
12. Fast oxidizer odor.  This is a more meaty odor with no yeast smell at all.
13. Four lows odor.  This is a cadaver-like smell.  The body is shutting down and the odor is like rotting flesh, which is different from rotten eggs associated with too much meat and constipation.
14. Low Na/K ratio odor.  This is associated with yeast, but also tissue destruction.  It is more like a four lows smell, but not as intense.

Bagi mereka yang mengalami masalah penghadaman dan sembelit, saya cadangkan selain alfalfa eloklah ditambah dengan OsteMatrix dan Peppermint Ginger Plus untuk kesan yang lebih menyeluruh. Ostematrix lengkap dengan kalsium dan magnesium, zinc dan copper yang seimbang yang mampu menstabilkan jumlah galian ini dalam badan anda. OsteMatrix juga menyokong pelawasan yang baik. Manakala Peppermint Ginger Plus pula membantu penghadaman, mengeluarkan angin dalam badan sekaligus mengelakkan sembelit.

AIR DAN SAYUR-SAYURAN: MAKANAN IDEAL ELAK BAU BADAN

Untuk mengekalkan badan yang sihat, jumlah air yang mencukupi adalah sangat penting. Air yang cukup dapat mengekalkan imuniti badan pada tahap yang tinggi, mengelakkan dehidrasi, membantu menyerap segala nutrien untuk manfaat tubuh serta menggalakan penghadaman dan pelawasan yang baik. Sayur-sayuran juga dapat menyeimbangkan ph badan dan membekalkan serat dan vitamin yang diperlukan oleh tubuh.

Rujukan (alfalfa) : 

Sebarang pertanyaan atau berminat mendapatkan suplemen Shaklee bagi mengatasi masalah ini, hubungi kami:

MAIA (SID 918631)
SMS: 012 3302067
EMEL: minaina_ilaaina@yahoo.com
FB FANPAGE: Min-Aina-Ila-Aina



*MAIA merupakan pengedar Shaklee yang sah dan menerima pembelian secara Cash on Delivery (COD) atau Self Pickup di kawasan Bandar Seri Putra, Bandar Bukit Mahkota, Bangi Lama, KUIS, UKM dan Bandar Baru Bangi. Caj penghantaran akan dikenakan bergantung pada jarak kawasan. Penghantaran melalui pos boleh dibuat ke seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak.

0 comments: