Tips Menangani Masalah Lupa Di Kalangan Ibu Mengandung (Pregnancy Brain)

Tips Menangani Masalah Lupa Di Kalangan Ibu Mengandung



Assalamualaikum, salam pagi Jumaat yang berkat.

Alhamdulillah kandungan saya dah pun melepasi 8 bulan. Ohho..dah semakin dekat dan rasa cepatnya masa berlalu. Saya ialah manusia yang cukup suka fikir dan ingat, paling susah nak jot down walaupun tahu kelebihan menulis. Agaknya sebab tu tesis tak siap-siap bertulis.hehehe. Tapi semalam, saya rasa memang saya dah patut dan perlu tulis TO-DO-LIST saya setiap hari! Ini semestinya sebab saya dah mula rasa penangan LUPA SEWAKTU MENGANDUNG atau istilahnya dipanggil PLACENTA BRAIN/ PREGNANCY BRAIN/ BABY BRAIN. 

Simptom-simptom masalah lupa sewaktu mengandung

Jika anda kini mengandung, terutamanya di trimester ketiga jom buat kuiz mudah ini dulu:

1- Lupa di mana letak kunci
2- Lupa temujanji / janji nak jumpa seseorang
3- Lupa nama seseorang sewaktu nampak, jumpa, atau sedang bercakap dengan dia
4- Anda ke dapur atau bilik, tapi bila sampai sana lupa apa nak buat
5- Silap jalan sewaktu memandu di kawasan yang anda sangat biasa
6- Lupa dan tak boleh recall sesuatu perkataan
7- Masak sesuatu, kemudian bila anda berpaling misalnya tengok handphone dan terus lupa apa yang dimasak

Haaa..ada tak pernah lalui salah satu simptom di atas? Saya ada sekarang ni, yang no 4 dan no 6. Tapi masa mengandungkan anak sulung dulu, saya alami boleh dikatakan semua simptom di atas sejak bulan ketujuh kehamilan lagi. Malah sebenarnya lebih daripada senarai di atas. Pernah sekali, saya ke UKM dan suami hantar saya kat lab macam biasa. Kemudian saya naik bas ke library dan stay kat library sampai petang. Boleh pulak saya tunggu husband kat bus stop library tanpa bagitahu pun yang saya ada kat library. Jenuhlah menunggu, rupanya husband tunggu di lab, saya tunggu di library. Mujurlah husband call bila rasa lama saya tak keluar-keluar. Tak habis lagi, esoknya...pagi-pagi saya terus turun kat library. Siap kerja saya di library, saya naik bas balik ke lab. Pun sama, petang tu saya tunggu di lab tapi tak bagitahu pun kat husband yang saya bukan kat library tapi kat lab. Sekali lagi suami tunggu kat library, saya tunggu di lab sampailah suami call. Mujur tak hangin cik abang masa tu. Hahaha. Alhamdulillah, pregnant kali ni nampaknya lebih baik berbanding dulu, walaupun umur saya sudah 30 tahun!


Apa yang menyebabkan masalah lupa di kalangan ibu mengandung

Para ilmuan (kepakaran dalam bidang masing-masing) bersetuju bahawa keadaan ini sememangnya berlaku, namun punca sebenar masih tidak dapat dipastikan. Mengikut kajian, beberapa punca boleh menjadi faktor masalah lupa di kalangan ibu mengandung ini. Antara lain, ialah:

Hormon

Surging hormone levels and new priorities may help explain why pregnancy brain happens.
"There is 15 to 40 times more progesterone and estrogen marinating the brain during pregnancy," Louann Brizendine, MD, director of the Women's Mood and Hormone Clinic at the University of California, San Francisco, says. "And these hormones affect all kinds of neurons in the brain. By the time the woman delivers, there are huge surges of oxytocin that cause the uterus to contract and the body to produce milk -- and they also affect the brain circuits."
Hormones may also affect spatial memory -- which includes remembering where things are -- in pregnant women and new moms, a British study shows.

Kurang tidur atau tidur tidak berkualiti dan Keletihan

Jane Martin, MD, director of the Neuropsychological Testing and Evaluation Center at New York's Mount Sinai Medical Center, agrees. "When you are not getting enough sleep and are multitasking, nobody's memory is good," she says. "You are not cognitively sharp when you haven't slept well."

Bagaimana menangani masalah lupa sewaktu mengandung

Sebagaimana perbincangan ilmuan tentang masalah ini, ia sememangnya wujud tetapi tidak dapat dipastikan punca sebenarnya. Pelbagai kajian menemui pelbagai dapatan yang berbeza. Jadi, bagi menangani masalah ini, kita boleh cuba atasi kesan daripada punca-punca yang berkemungkinan tersebut.

1- Jangan terlalu tertekan dengan dengan masalah ini. Ianya normal dan laluinya dengan berlapang dada. Terima bahawa kekurangan ini adalah bersifat sementara.

2- Tulis. Tulis segala list contohnya to do list, check list persediaan bersalin, chekclist barang yang ingin dibeli, tulis dna tampal tarikh temujanji, senaraikan soalan yang nak ditanya sewaktu pemeriksaan antenatal dan lain-lain. Walaupun nampak simple, yang simple inilah yang selalu kita lupa.

3- Set reminder dalam gajet. Gunakan sepenuhnya teknologi yang ada. Kita boleh set reminder walaupun kita dah tulis to do list, tapi bagi mengelakkan kita terlepas masa elok kita set reminder by alarm. Biarlah banyak pun tak apa. Contoh, kita nak kena call cikgu di tadika pukul 12, kita set alarm reminder pukul 11.45.

4- Pesan kepada pasangan / kawan. Minta bantuan pasangan atau kawan sepejabat untuk ingatkan kita akan sesuatu. Juga terangkan kepada mereka bahawa dalam fasa ini, kita mungkin akan selalu terlupa,  supaya mereka faham dan tak berlaku salah faham. Saya selalu juga minta tolong Sofiy ingatkan, walaupun dia sendiri selalunya lupa jugak. Maklumlah budak 5 tahun.

5- Jangan segan bertanya. Kalau anda berjumpa seseorang yang anda rasa kenal sangat tapi lupa namanya, jangan segan bertanya selagi anda rasa dia takkan berkecil hati. Macam saya ni berniaga, lagilah berpotensi tak ingat nama customer.

6- Kurangkan perkara yang perlu diingat. Bila kita mengandung secara automatik kita akan berfikir tentang proses kehamilan, bersalin dan tentunya baby. Tanpa sedar, perkara-perkara ini akan menjadi keutamaan kita. Jadi, kita boleh kurangkan untuk ingat perkara-perkara lain yang tidak berapa penting misalnya masalah politik negara, hal remeh-temeh di pejabat dan juga perbincangan di forum online.

7- Dapatkan tidur yang berkualiti. Sebagaimana kenyataan ilmuan di atas, kekurangan jumlah tidur yang mencukupi dan kualiti tidur menjadi antara faktor utama ibu mengandung mengalami masalah memori. Apa yang saya perasan, mengandung di trimester ketiga kali ni tidur saya tidak begitu terganggu walaupun saya mengalami masalah sakit di bahagian pinggul, punggung dan pinggang. Saya tetap tidur lena, cuma sesekali saya bangun ke bilik air, itu pun maksimum sekali sahaja sepanjang malam. Saya amalkan pengambilan Ostematrix Shaklee (kalsium magnesium)yang ternyata membantu saya mendapatkan tidur yang berkualiti. Saya mudah lena, letak je kepala baca doa dan zzzzz. Selalunya saya yang lena dulu daripada Sofiy. Tidur yang berkualiti juga memudahkan saya bangun pagi. Dan bonusnya lagi, sengal-sengal dan lenguh badan pun hilang masa bangun daripada tidur. Rasa segar je pagi-pagi.


8- Ambil lebih Omega-3. Makanan yang tinggi kandungan DHA iaitu sejenis asid lemak Omega-3 sangat membantu fungsi otak. Kepentingan omega-3 untuk otak adalah sepenting kalsium untuk tulang. Omega-3 bukan sahaja membantu masalah ingatan si ibu, malah membantu perkembangan otak dan mata bayi dalam kandungan. Otak bayi berkembang dengan sangat kritikal dalam trimester ketiga kehamilan. Sumber omega -3 terdapat dalam makanan seperti ikan (pastikan bebas merkuri), telur dengan omega dan lain-lain. Namun selain makanan, saya mengambil suplemen minyak ikan Shaklee Omega Guard sebagai sumber omega-3 yang selamat dan berkesan. Bonusnya lagi, Omega Guard juga mampu membantu mengawal berat badan ibu mengandung agar tidak naik secara mendadak dan tidak terkawal. Jika anda ingin mengambil suplemen omega, boleh mula pengambilan apabila memasuki trimester kedua dan ke atas.


9- Elakkan terlampau letih. Sepanjang tempoh kehamilan, keletihan merupakan sesuatu yang tidak dapat dielakkan. Sistem badan ibu mengandung dan berat yang ditampung menyebabkan ibu mengandung mudah letih. Namun, anda harus jaga kesihatan dengan sebaiknya dan elakkan keletihan yang keterlaluan kerana ini akan memudahkan anda rasa tertekan dan sekaligus melemahkan sistem memori. Biasanya ibu mengandung dibekalkan dengan vitamin antenatal oleh klinik, jangan lupa atau skip makan vitamin tu ye. Jika anda memilih vitamin semulajadi (bukan sintetik), Shaklee mempunyai Set Kehamilan yang terdiri daripada Vita-lea Iron Formula, B-Complex dengan Aasid Folik, Sustained Released Vita-C dan Ostematrix. Gabungan vitamin ini membantu memberikan tenaga maksima dan mengelakkan jangkitan sepanjang kehamilan.

10- Banyakkan selawat dan zikir. Ini sepatutnya bukan last, tetapi yang pertama. Amalan berslawat dan berzikir sepanjang masa dan secara konsisten ternyata mampu memberikan ketenagan kepada sesiapa yang mengamalkannya. Hati yang tenang akan turut mempengaruhi fungsi otak yang baik. Jadi, sangat baik bagi ibu-ibu mengandung mengamalkan zikir-zikir ini. Pilihlah mana-mana selawat dan zikir yang anda suka, semuanya baik untuk diamalkan. Bukan saja ibu dapat ganjaran dan kebaikan, malah anak dalam kandungan juga turut terkesan dan merasai manfaatnya.


Kalau ada sebarang pertanyaan tentang produk Shaklee, atau nak dapatkan produk Shaklee, boleh hubungi saya melalui mana-mana medium di bawah ye. Saya pengedar Shaklee yang sah.
Puan Mai (SID 918631)
SMS: 012 3302067
EMEL: minaina_ilaaina@yahoo.com
FB FANPAGE: Min-Aina-Ila-Aina

*MAIA merupakan pengedar Shaklee yang sah dan menerima pembelian secara Cash on Delivery (COD) atau Self Pickup di kawasan Bandar Seri Putra, Bandar Bukit Mahkota, Bangi Lama, KUIS, UKM dan Bandar Baru Bangi. Caj penghantaran akan dikenakan bergantung pada jarak kawasan. Penghantaran melalui pos boleh dibuat ke seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak.


0 comments: