Idea Bekal Anak Ke Sekolah Ala Barat dan Menu Asia


Assalamualaikum w.b.t

Sekarang ni dah pun bulan Oktober. Tak lama lagi dah nak habis sesi persekolahan tahun 2015. Tahniah buat ibu-ibu yang berjaya bekalkan anak-anak dengan bento sepanjang tahun. Bukan senang tau..

Ok, tadi ternampak status seorang sahabat di Facebook yang sekarang dah gigih training masak dan decorate makanan. Tahun depan anaknya darjah 1, dan akan bersekolah di SJKC. Jadi bab makan ni memang kena jaga lebih lah. Mahu tak mahu, mesti rajin bekalkan anak setiap hari. Kalau tak, jawabnya kena tapaw awal-awal pagi la dan menu pun menu sarapan. Kesian kat anak. 

So, mak-mak yang sedang mencari buku panduan menyediakan bekal untuk anak-anak ke sekolah, dua buah buku ini sangat-sangat sesuai untuk anda miliki. Kadang-kadang mati akal juga nak fikir apa menu sesuai untuk anak-anak ni. Budak-budak biasalah, mudah jemu, mudah tertark dengan makanan yang dijual di kantin atau dimakan oleh kawan-kawan..jadi bekal diorang mestilah kena SUPERB CUTE! Kan? Barulah anak bangga dan berselera nak makan air tangan ibu:)

a) Idea Bekal ke Sekolah Menu Asia
b) Idea Bekal ke Sekolah Menu Ala Barat

Mungkin ada yang nak tau macam mana kandungan dalam buku ini. Terima kasih buat sist Nur Zuraini kerana berkongsi.

Tips penyediaan bento



 Cara memasak step by step




Aduuuh..comelnya! Memang berselera la anak nak makan. 

Saya dulu, mak buat juga bekal. Tapi bekal cara kampung la. Zaman saya dulu, bekas makanan tu yang dok bersaing sesama kawan especially bekal air. Macam-macam bentuk, ada yang bentuk telefon la, ada yang minum cara togok, yang ada straw panjang, yang straw muncung. Hehehe. Tapi kami orang kampung takde la guna brand Tu**erware. Makanan pun takde dirias dideko sebegini cantik, tak da masanya mak nak mendeko. Ko taknak lapar, ko makan. Haha. Dan sebenarnya anak-anak memang kelaparan pun. Tapi budak-budak sekarang lain sikit, ada yang cerewet ada yang memilih dan ada juga yang nak fast food je memanjang. Ini yang bikin mak mak zaman moden susah hati dan pening kepala memikirkan apa yang anak-anak makan. Saya dapat tahu juadah di kantin pun, tak sihat macam dulu. Dulu mana ada bebola2, nugget, sosej dan burger macam sekarang. Kalau ke kantin, menu biasa nasi lemak, nasi goreng, laksa, mihun, mi. Lepas tu kuih-muih yang memang dimasak segar bukan frozen. Harga? Saya tak pasti di tempat lain, Di tempat saya yang agak pedalaman, sepiring nasi lemak dan menu seangkatan RM0.20 untuk piring kecil dan RM0.30 piring besar, RM0.50 kalau dalam pinggan.Jarang-jarang sangat budak makan yang dalam pinggan. Kuih pulak 2 biji RM0.10. Ini harga tahun 1991-1995. Tahun 1996 saya dapat RMT jadi saya tak pasti kot harga dah naik. Ok la..tutup cerita alkisah zaman dahulu.

Bonus! Buku panduan untuk bento mak ayah pun ada tau:)

Ini dia buku bertajuk Idea Bekal ke Pejabat. Alang-alang masak tu, masak untuk satu family kan bagus. Suami dapat makan air tangan isteri, anak-anak dapat makan air tangan mak, isteri pun boleh tolong suami jimatkan belanja di musim ekonomi tak berapa nak meriah ni. 


Bagi yang berminat untuk mendapatkan buku-buku di atas ini, dipersilakan hubungi saya melalui mana-mana medium di bawah:
Puan Mai 
MAIA Natural Resources
(00225914-T)
Pengedar Sah MMR, ATM dan Agen Sahabat atTaqwa
SMS / WA / TELEGRAM: 012 3302067 (digalakkan untuk respons segera)
EMEL: minaina_ilaaina@yahoo.com
FB FANPAGE: Min-Aina-Ila-Aina
Instagram: @bukumaia

#bukubento
#ideabento
#ideabekalkesekolah
#ideabekalkepejabat
#bukuonline
#bukumaia
#chefazian
#siriideabento

0 comments: