Mencari Al-Qur'an Yang Lengkap Dengan Terjemahan Per Kata dan Tafsir


Alhamdulillah, sekarang ini semakin ramai umat Islam yang semakin prihatin dan berusaha sebaik yang mungkin untuk menjadi muslim yang terbaik. Salah satu cabangnya ialah mendalami dan memhami Al-Qur'an. Dulu, ramai orang hanya menekankan 'pandai mengaji' tetapi tidak begitu menekankan tentang makna, maksud dan pengajaran daripada ayat suci yang dibaca itu.

Berbeza dengan hari ini, perkataan 'tadabbur' sudah tidak begitu asing lagi. Sebagai penjual buku-buku online khasnya buku-buku kegamaan, saya selalu mendapat pertanyaan tentang Al-Qur'an dan rata-rata mahukan Al-Qur'an yang ada terjemahan bersama. Alhamdulillah, perkembangan yang cukup baik.

Namun demikian, memahami kitab suci Al-Qur'an ini sebenarnya tidak cukup jikalah hanya berdasarkan terjemahan semata-mata. Tidaklah salah menghayati terjemahan, namun jika hendak memahami secara mendalam akan sesuatu ayat dan huraiannya, apa yang lebih perlu ialah tafsirannya. 

Al-Quran Amazing merupakan sebuah Al-Qur'an terbitan Karya Bestari yang in sha Allah mampu membantu anda sedikit sebanyak memahami Al-Quran. Ya, sebaik-baik pemahaman ialah dengan berguru namun berapa ramaikah yang mempunyai kesempatan untuk mengikuti kelas tafsir? Jadi, saya kira dengan adanya slot tafsir dalam Al-Qur'an Amazing ini, ia sangat-sangat membantu. Tafsir yang digunakan ialah Tafsir Jalalain (penjelasan tafsirian penggalan ayat), Tafsir Ibnu Katsir(penjelasan tentang ibadah, muamalah, aqidah) dan Tafsir At-Tabari (ibadah, muamalah dan aqidah).

Selain itu, satu lagi ciri yang sangat baik di dalam Al-Qur'an Amazing ialah terjemahan per kata. Contohnya,  



Sebenarnya, bukan mudah juga untuk kita memahami setiap patah perkataan dalam satu-satu ayat jika tak diperincikan. Saya yang ada ijazah dalam Bahasa Arab ni pun banyak yang tak faham, apatah lagi mereka yang tiada asas bahasa Arab. Tetapi dengan membaca Al-Qur'an Amazing ini, ia jadi lebih mudah. Selain mendalami bahasa Al-Qur'an, bagaimana ayat-ayat Allah, sedikit sebanyak membantu penguasaan bahasa Arab. Bahasa Arabkan bahasa syurga. Tak mahukah kita belajar walaupun tak banyak, dapat sedikit sebagai persediaan dan tanda kita terlalu mendambakan syurga Allah?

Itu hanya 2 ciri istimewa Al-Qur'an Amazing, dan sebenarnya ada banyak lagi. Pendek kata, untuk bacaan kita seharian, mentadabbur ayat-ayat suci Al-Qur'an, Al-Qur'an Amazing dikira lengkap.


0 comments: