Buat PhD itu tamak?

Ya, tolonglah jawab soalan di atas.

Sebenarnya dah lama saya kena ambush dengan kata-kata ni, tapi saya biar sejuk dulu...baru tulis di sini.
Saya dah jenuh mencari kerja, jawatan kosong semua saya mohon tak kira kelulusan dan bidang (tapi kalau bidang yang langsung saya jahil saya tak mintakla macam nursing, imam, engineering, architecture dll). Dah beratus-ratus duit saya habis dibelanjakan untuk tujuan mohon kerja dan pergi interview. Tapi takdir Allah, belum ada yang sangkut. Kalau pun ada, saya tak mampu nak berulang-alik dan suami pun tak mampu nak bagi komitmen sebab saya kena keluar subuh dan balik malam. Maka saya korbankanlah peluang yang datang itu, sebab saya lebih sayangkan keluarga saya.

Tiba-tiba, saya dapat tawaran....
Prof. (SV saya masa MA) tanya saya betul-betul taknak sambung belajar lagi ke? Masa tu saya tengah badmood sebab kena marah dengan cikgu sekolah memandu.haha. (hari kedua belajar memandu). Saya memang tak merancang nak sambung dalam masa yang terdekat ni walaupun impian itu ada. Alasannya, takde sponsor. Memang betul pun, masa MA pun saya guna duit sendiri (kumpul-kumpul elaun GRA buat bayar yuran). Disebabkan saya tengah badmood + takde perancangan ke arah itu, saya pun jawab dengan nada acuh tak acuh." Tak ada idea nak buat proposal, taktau tajuk apa yang relevan." Lepas tu saya pun keluar dari bilik dia lepas saya hantar artikel dan segala softcopy projek masa MA haritu.

Tak sampai sejam lepas tu, Prof. call semula. "Mai, awak dah balik ke?" "Belum. Prof." " Macam ni, nanti bila ada masa lapang awak jumpa dengan Prof. S, bincang-bincang dengan dia. Dia ada projek dan boleh lantik awak jadi GRA. Kemudian nanti bila dah habis projek kita tukar awak ke bawah skim biasiswa."

Masa tu saya terkedu sekejap. Otak saya ligat. Benda yang tak dijangka datang tiba-tiba. Balik tu, saya cakap dengan suami (saya agak suami tak menyokong sebab keadaan ekonomi kami adalah pada tahap cukup makan). Rupa-rupanya meleset sama sekali. Suami saya menyokong 150%, walaupun masa tu saya baru 50-50.

Dalam keadaan saya masih terawang-awang memikirkan tawaran yang datang, memikirkan kemampuan diri, masalah kewangan dan macam-macamlah yang difikirkan....tiba-tiba datang seorang hamba Allah ni menyerang saya. Dia tau cerita saya nak sambung daripada suami. Apa dia kata? Kononnya dia nak nasihatkan saya. Ya, saya memang nak tanya pendapat ramai, tapi saya tak mintak dituduh begitu.

"Ko dah ada ijazah, dah ada master, apa lagi yang ko nak? Jangan tamak sangat. Jangan pentingkan diri sendiri je, ingat jugak pada anak dan suami. Jaga kebajikan suami dan anak tu dulu. Buang jauh-jauhlah impian nak sambung phd tu. Ilmu boleh ko cari kemudian, anak dan suami mana ko nak cari ganti? Mintak kerja, gaji kecik tak apa, tak payah memilih nak kerja yang gaji mahal, gaji beberapa ratus pun takpe. Jangan ko ingat ko dah ada ijazah, ada master tu ko pandai sangat. Ko tutup telinga dengan tawaran tu, cakap dengan Prof ko tu jangan paksa ko sambung belajar, ko ada family yang nak ko utamakan. Kalau ko sayang suami dan anak ko, jangan sambung phd tu..dan bla..bla..bla."

Huh! masa tu Allah saja yang tahu apa perasaan saya. Tapi saya tak cakap banyak sebab dia lebih tua daripada saya walaupun bukanlah tua sangat pun. Lagipun dia bukanlah sesiapa yang rapat dan signifikan dalam family walaupun dia memang saudara. Masa dia call tu suami ada sebelah, bila suami saya tahu, memang suami saya angin. Sebabnya, suami saya dah restu apa pulak hak dia yang bukan sesiapa tu?

Saya nak sambung pun bukan untuk kepuasan diri sendiri. Saya pun takut sebenarnya...bukan senang buat phd ni. Tapi mungkin ini rezeki yang Allah lorongkan, sebab ianya datang tanpa diduga dan tanpa diminta. Jangka masa pendeknya, nampak susah tapi mungkin untuk jangka masa panjangnya, itulah yang terbaik.Mudah-mudahan segala dugaan dan kegetiran dalam perjuangan yang belum bermula ini dapat saya hadapi. Saya belum lagi mendaftar secara rasmi, tapi saya telah diikat secara kontrak dengan projek. Maka....saya kena berusaha ke arah itu, kan?

4 comments:

m-i-o said...

i say, go for your phd! dan abaikan saja mulut longkang tersebut. hahaha.

ok, sy nak kongsi satu pengalaman.

pengalaman sy ialah, kalau kita nak buat sesuatu dan terlalu byk rintangan macam susah sgt nk dapat despite of betapa byk kita berusaha dan berdoa - just let it go. memang bukan rezeki kita.

dan dalam masa yg sama, kalau ada peluang lain datang bergolek - as if, eh apasal tiba2 aku dapat peluang ni? - then you might as well just go with the flow. walau betapa tidak munasabah pun peluang itu. hahaha.

mungkin sekarang bukan masa yg sesuai utk memulakan kerjaya. mungkin phd itulah jalan keluar yg terbaik. everything happens for a reason :)

Min Aina Ila Aina said...

Terima kasih atas semangat yang diberi m-i-o, good luck untuk kak yong jugak k...tahniah 94%!

m-i-o said...

oh lupa nak ingatkan. jgn pulak takmo ulang test JPJ tu sebab rasa susah sgt nak lulus ya! hahaha.

you must get that P!!!!

:P

Min Aina Ila Aina said...

hahahaha...semalam baru saya boleh gelak bila kenangkan kejadian naik bukit tu. Hari kejadian dan hari sebelumnya,semua orang tak berani gelak, simpan senyum saja...takut saya angin.Bayangkan samapai saya rasa takmo dah naik kereta walaupun kereta suami.hahaha..haru. Suami sampai la pun tak berani sebut apa-apa pasal kereta.