Sofiy dah 22 bulan dah...

Umi ni memang malas la nak update pasal perkembangan anak sendiri, taktaula kenapa. Tapi sayangkan, bila kita dah lupa milestone anak sendiri. Main agak-agak je tak best. Jadi umi tulislah jugak serba sikit walaupun  ulangbulan Sofiy adalah minggu lepas.

Di usia ini, Sofiy:

  •  kurang sihat, demam, selsema dan batuk sejak Rabu minggu lepas. Sekarang ni Sofiy sangat mudah nak makan ubat, nampak je syringe yang umi dah susun dalam piring, Sofiy akan duduk atas riba umi sambil sebut "bak, bak" read: ubat, ubat.
  • Sangat suka menyanyi, sambil main sorang -sorang mulut berbunyi je, kadang-kadang golek-golek atas katil bangun tido terus nyanyi. Entah lagu apa Sofiy je la yang tau, tapi dengar la naik turun pitcing tu.hehe.
  • Kalau jalan-jalan kat luar, Sofiy sangat suka berlari laju-laju. Bila dah letih nak dukung je. Dah pandai panjat tangga gelongsor sendiri dan turun gelongsor sendiri. Main buai pun umi dah boleh lepaskan Sofiy, tak perlu standby kat sebelah risau jatuh.
  • Suka meniru. Kalau ayah jalan tangan letak kat belakang, Sofiy pun akan jalan gaya macam tu jugak. Comel je tengok macam mandur kecil. Lagi, suka tiru apa je yang umi dan ayah buat. Kena hati-hati ni takut ada pengaruh tak baik untuk anak.
  • Umi taktau kenapa Sofiy macam kurang berminat dengan permainan sekarang ni. Buku pun Sofiy pegang sekejap-sekejap je, tak macam dulu minatnya. Umi tengok Sofiy suka bermain dengan kawan-kawan sekarang ni.
  • video
  • Dah boleh sebut dua suku kata, tapi suku kata awal tu lebih kepada 'A' macam 'anaih' (panas), 'atuh' (jatuh), 'ale' (kepala), 'adik' (sakit), 'acak' (masak) dan lain-lain lagi. Takpun, dia ulang suku kata macam 'kokok' (pokok), 'kuku' (buku). Tapi yang herannya...kalau nama kawan-kawan dia, boleh pulak dia sebut elok. Selalu dok sebut anas, muhamad, ain, kakak, abang, aiman. Lagi satu, Sofiy ni memang takmau sebut nama dia sendiri. Kadang-kadang saja je umpan dia, tanya dia "ni sape punya?" Kalau mood dia ok dia jawabla "Sofiy" atau "Pi". Kalau tak, dia buat taktau je.
  • Sofiy juga dah kenal barang-barang kepunyaan orang lain, contohnya dia nampak baju ayah, dia belum pandai sebut "ayah punya", tapi dia cuma sebut  "ayah" sambil tunjuk kat baju tu.  Jadi kita taula maksudnya tu ayah punya.
  • Sangat suka pakai topi sekarang, kalau nak keluar bukan main lagi dok ingatkan "pi, pi".hehe. Ni gambar terbaru dengan topi ala kopiah dia.
  • Sangat cerewet pasal makan sekarang ni. Aduh, bila nampak makanan, "nak, nak" tapi bila suap luahkan balik. Ayooo..memang bikin umi panas hati tau. Kadang-kadang umi paksa jugak Sofiy makan sebab risau berat dia turun, atau malnutrisi.
  • Sangat suka makan biskut terutamanya biskut Tiger. Tak cukup kalau 2,3 keping mesti mintak lagi "kut, kut".
  • Masih menyusu..haha..sebenarnya makin kerap menyusu. Ayah dan umi memang selalu pesan, nenen sampai 2 tahun saja. Makanya, dia macam qada awal pulak. Kadang-kadang umi rasa macam dah takde apa dalam kantung tupun dia nak jugak.
  • Tantrum...ye, Sofiy dah develop tantrum sekarang, tapi masih terkawal. Nampak macam extra manja pun ada...BS pun mengaku Sofiy sangat pandai memanjakan diri. Kadang-kadang umi naik lemas juga sebab sepanjag hari merengek je, ada je yang tak kena. Tapi bawak-bawak bersabar dan kena kreatif untuk alihkan perhatian dia.
  • Dah pandai nak ikut ayah bila nampak ayah bersiap pakai baju lawa dan pakai topi..dia pun laju je tunggu kat pintu. Kadang-kadang dia tak mandi lagi, tak dapat ikut mulalah hangin.hehe.
Rasanya nilah dulu yang umi ingat buat masa ni. Semoga Sofiy membesar dengan sempurna, penuh peliharaan Allah.