Wahai Ibu-ibu yang Mengandung

Entri ini tidak bermaksud menyelar sesiapa atau memburukkan sesiapa. Saya mohon maaf andai ada yang terasa hati. Saya cuma meluahkan apa yang saya rasa dan berharap apa yang baik dapat dimanfaatkan.

Saya ke Pusat Kesihatan pagi tadi, macam biasalah..ulser di tekak. Rupa-rupanya dah ok, hari ni ulser tu dah takde. Baru semalam tengok besar lagi dan sakitnya sampai telinga rasa bengap, dan berdenyut.Doktor pun naik hairan, takdepun? kata doktor. Saya beria-ia kata ada, ada dua. Balik tadi tengok memang betullah dah takde. Sabo aje la. Ok, tutup cerita saya dan ulser.

Hari ni hari Selasa dan hari untuk checkup ibu mengandung di klinik tu. Seronok saya tengok ibu-ibu bawak perut. Rasa teringin nak join sama. Tapi, saya terperasan sesuatu...pakaian ibu-ibu tersebut. Rata-ratanya saya tengok tak pakai uniform mengandung. Maksud saya baju untuk perempuan mengandu la. Atau saya yang dah ketinggalan maternity fashion masa kini. Maklumla anak dah 3 tahun kan. Kebanyakannya pakai baju yang ketat dan sangat sendat. Kalau pakai t-shirt biasa yang longgar tapi tang perut tu nampak bentuk sikit tu ok lagi pada saya. Tapi, ni bajunya memang tak longgar, dan kainnya sangat memeri dan ikut bentuk tubuh. Betul-betul ikut bentuk perut tu, dan baju tu pulak pendek. Rasa nyeri pulak saya menengoknya. Tau-tau ajela ibu mengandung kalau dah 7 bulan tu besar mana la perutnya kan. 

Saya tau sekarang ni banyak jual t-shirt + kardigan yang kainnya sangat sedap dipakai, tapi yang tu pakaila di rumah. Bila nak keluar ke tempat umum kan lebih manis pakai baju mengandung yang lengkap, ada yang ala dres, ada yang ala maxi, jubah dan sebagainya. Kat pasaran tu saya tengok banyak jual pakaian materniti yang longgar, bukan tak boleh pakai seluar, pakailah seluar yang longgar. Lebih selesa lebih manis, berseri dan yang lebih penting menutup aurat. Saya juga tau harga pakaian materniti tak murah. Tapi itulah juga pengorbanan masa mengandung. Saya dulu mengandung pun masa ekonomi meleset, nak beli sehelai-sehelai baju mengandung tu pun jenuh simpan duit. Yelah perut, badan dah besar jadi semuanya kena beli saiz baru. Dapat 5-6 helai pun dah ok, saya tukar-tukar je la pakai. Ada duit lebih sikit tambah lagi koleksi.

Saya bukan ape, dari masa mengandung ni la kita kena jaga segala-segalanya tentang diri dan amalan kita, agar anak yang terbentuk di dalam rahim tu akan menjadi anak yang bertaqwa. Itu juga peranan seorang ibu. Kalau masa mengandung lagi kita dah tak jaga aurat kita, katakanlah anak tu perempuan, risau memberi pesan apabila dia disuruh menutup aurat apabila sampai umur balighnya nanti.

Boleh didapati di butik anasolehah.my


myhafsah.com

Tentu ada banyak lagi koleksi baju mengandung muslimah yang cantik-cantik, ini saya search sekali lalu saja. 

Psstt...bila line clear nak bagi Sofiy adik ni?

0 comments: