Masalah Jerawat Disebabkan Faktor Hormon: Bantu Remaja Atasinya


Masalah jerawat merupakan satu masalah besar bagi setiap remaja yang mencapai umur akil baligh, tambah-tambah lagi bagi remaja perempuan. Ada yang bernasib baik, jerawat hanya tumbuh sebulan sekali sekitar waktu menstruasi atau haid. Ada juga yang jerawatnya sentiasa ada tetapi terkawal, tetapi ada juga yang ditumbuhi jerawat yang teruk sepanjang masa. Masalah jerawat yang teruk ini bukan sahaja memberi kesan pada penampilan, tetapi juga boleh merendahkan keyakinan diri anak remaja. Mereka mungkin jadi tidak suka bergaul, tidak suka ke hadapan khalayak kerana berasa diri mereka tidak ada daya penarik atau malu dengan wajah yang berjerawat. Jadi, sebagai ibu bapa atau kakak abang, jangan pandang masalah ini sebelah mata. Jika parut jerawat ini kekal hingga dewasa, bagaimana? Jadi bantulah mereka.

Apabila dilanda masalah kulit wajah, lazimnya remaja akan mencari rangkaian penjagaan wajah. Kalau di zaman saya dulu, pencuci muka menjadi benda penting untuk dimiliki. Macam-macam jenama yang diiklankan di tv semuanya rasa nak dicuba, tergoda dengan model iklan yang berkulit licin dan mulus. Hakikatnya, masalah jerawat yang mengganggu para remaja bukanlah semata-mata disebabkan faktor penjagaan wajah. Malah faktor utamanya adalah ketidakseimbangan hormon akibat perubahan usia dan memasuki usia matang. Pada waktu ini, hampir semua remaja melalui memasuki usia baligh. Oleh itu, menjaga muka dengan rutin mencuci sahaja tidak mencukupi. Memang, rutin penjagaan wajah itu penting supaya kebersihan dan kelembapan kulit terpelihara sekaligus membantu mengelakkan sebum menyumbat pori-pori lalu menyebabkan jerawat timbul. Namun, penjagaan dalaman juga hampir sama pentingnya.

BAGAIMANA MENGATASI JERAWAT MELALUI FAKTOR DALAMAN

Gamma Linolenik Asid (GLA) Shaklee yang dihasilkan daripada minyak borage merupakan suplemen yang patut dicuba oleh mereka yang mengalami masalah jerawat ini. GLA bertindak membentuk protaglandin yang menyeimbangkan hormon lelaki dan wanita dalam tubuh, sekaligus membantu mengelakkan masalah kulit seperti jerawat, ekzema, alergi, kurap dan lain-lain. Selain itu, GLA juga membantu mengatasi masalah senggugut, Premenstrual Syndrom (PMS), mood swing, sakit payudara dan retensi air yang sering mengganggu remaja perempuan. GLA juga memperbaiki tekstur rambut dan mengatasi masalah rambut gugur.

BEZA GLA DAN EVENING PRIMROSE OIL (EPO)

Kebanyakan GLA yang tersedia di pasaran dihasilkan daripada EPO, manakala GLA Shaklee diekstrak daripada borage yang mengandungi lebih dari 2kali ganda GLA dalam EPO. Borage juga adalah 3 kali lebih dari segi bioavailabality dan 3 kali lebih berkesan daripada EPO. Shaklee mengekstrak GLA yang ditanam secara organik di kawasan Saskatchewan.

Setiap kapsul mengandungi lebih 300mg GLA yang mana ianya adalah sumber terbaik Omega-6. Ianya digabungkan dengan minyak sunflower dan vitamin E untuk meningkatkan keberkesanan dan kestabilannya. Kesegaran dan keberkesanannya terpelihara oleh ShakleeGuard, antioksidan semulajadi yang dipatenkan. Bioavailailitinya dibuktikan secara klinikal di mana ia mampu menyerap dan mengadun ke dalam sel dan tisu.

SUPLEMEN UNTUK REMAJA LELAKI

Jika GLA merupakan sahabat baik wanita (lelaki tetap boleh ambil GLA), remaja lelaki pula boleh diperkenalkan dengan Vita-E Complex dan Zinc Complex yang sangat bermanfaat untuk kesihatan lelaki. sekaligus menggalakkan kesihatan kulit. Kajian menunjukkan bahawa pengambilan zinc yang konsisten membantu memperbaiki radang kulit seperti akne dan jerawat. Zinc juga merupakan suatu khazanah lelaki. Zinc dalam prostat lelaki adalah 10 kali ganda daripada organ lain. Zinc memainkan peranan penting dalam organ seks lelaki. Kekurangan zink yang serius akan mengakibatkan masalah kematangan organ seks yang lambat, impoten, perkembangan yang kecil atau pincang pada testikel, kiraan sperma yang rendah, kemerosotan fungsi seksual dan keguguran rambut.

DETOKSIFIKASI MEMBANTU KESIHATAN KULIT

Selain masalah hormon, badan yang bertoksin juga menjadi punca masalah kulit. Ramai remaja tidak menjaga pemakanan mereka secara serius dan suka pada makanan rapu. ALFALFA merupakan satu suplemen yang punya pelbagai khasiat dan merupakan ejen detoks yang baik. Alfalfa merupakan makanan yang sangat beralkali yang boleh mengembalikan kenormalan badan yang berasid, membuang toksin daripada tubuh, membersihkan hati, kolon, darah dan mencatikkan kulit dan otot. Alfalfa juga memperbaiki keadaan kulit dan hidung sensitif, kurap, bau badan dan kulat pada kulit. Alfalfa juga baik untuk kesihatan bahagian intim wanita dan mengelakkan masalah keputihan yang merungsingkan wanita terutama wanita.

MELAWAN TEKANAN

Jiwa remaja biasanya penuh dengan tekanan dan pemberontakan. Tekanan ini biasanya menjejaskan keseimbangan hormon, mengkusamkan kulit, menghilangkan seri wajah, menaikkan tekanan darah dan boleh juga menyebabkan ketagihan gula dan makanan tinggi karbohidrat. B-COMPLEX iaitu gabungan vitamin B yang lengkap adalah vitamin yang paling ideal untuk mengatasi tekanan. Dengan pengambilan B-Complex secara konsisten, seseorang itu akan lebih bertenaga, kesihatan sistem saraf terpelihara, meredakan sakit kepala, mengelakkan kemurungan, rambut tidak mudah gugur, gejala PMS senggugut terkawal serta mencegah daripada anemia.

TERLALU BANYAK SUPLEMEN UNTUK DIAMBIL?

Walaupun kelihatan banyak, tetapi gabungan vitamin-vitamin ini membantu mengatasi masalah dalaman dan menggalakkan kesihatan fizikal dan emosi. Jika anda tidak mahu ambil semua, cukup sekadar anda ambil suplemen utama mengikut fungsi-fungsinya. Sekiranya bajet anda terhad tetapi anda mahukan kesemuanya, jangan segan untuk hubungi kami dan kami akan cuba berikan anda penyelesaiannya.

Sebarang pertanyaan, hubungi:

MAIA (Shaklee ID 918631)
SMS: 012 3302067
EMEL: minaina_ilaaina@yahoo.com
FB FANPAGE: Min-Aina-Ila-Aina

1 comments:

SYI_ahmad said...

setuju sangat..nak rawat jerawat kadang kadang kena rawat dalaman dulu. Shaklee memang sangat membantu.
Jom baca perkongsian saya juga,

http://carisetbersalin.blogspot.com/2014/06/kenapa-jerawat-saya-tak-mau-hilang-ni.html