Siri Tips PhD: Tiada Masa Nak Menulis Tesis?




Perkongsian daripada Dr. Umar Kassim yang telah berjaya grad dengan jayanya. Tahniah Dr. di hari kovokesyen yang penuh makna. Saya share di sini (setelah mendapat keizinan penulis). Ianya sangat memotivasikan saya. Sungguh, Allahlah MOTIVATOR terbaik yang disampaikan melalui insannya yang lain. Mungkin insan itu motivator bertauliah, mungkin ibu bapa kita, mungkin guru kita, mungkin sahabat taulan kita atau mungkin juga orang yang jauh macam deejay radio mahupun penjual nasi lemak tepi jalan. 

*********************************************************************************************

PHD ...satu titik perubahan...
Alhamdulillah...selama tiga tahun lebih bertungkus lumus...keringat, air mata, keletihan...hanya org yang melalui proses ini sahaja mengetahui..

Syukur..dlm perjalanan menggapai phd pelbagai perubahan merubah hidup saya dan keluarga...namun paling syukur dapat kesempatan menunaikan haji dan umrah semasa cuti phd...dalam satu tahun..tahun 2012..perjalanan phd ini telah mendekatkan kecintaan kpd Allah s.w.t.., perjalanan panjang yg penuh onak duri..bapa sakit dan meninggal tak sempat melihat kejayaan phd saya..namun keyakinan kpd Allah yang esa telah banyak membantu...pegangan saya " jika kita hendak kebaikan dunia kita perlu dapatkan kebaikan akhirat dahulu..., insya Allah akan diberi kedua dua kebaikan iaitu dunia dan akhirat...


Dikala org lain sibuk pagi2 masuk bilik post graduate saya seawal jam 9 pagi hadiri talaqi kitab dan kelas agama di sebuah mahaad tahfiz...sebaik habis kelas..jam 11 hingga sblm zohor saya secara rutin dan masa tetap setiap hari meneruskan kerja2 tesis saya..masuk solat zohor ..STOP terus ke masjid solat jemaah..lepas solat makan, rehat dan jam 3 hingga waktu sblm Asar ..solat Asar berjemaah di masjid...dan terus stop...dan terus aktiviti lain selepas itu..itu shj rutin setiap hari..

Walaupun peruntukan masa tidak lama unt phd setiap hari tapi saya lakukan secara tetap..masa berkualiti itu dibantu oleh ilham dan peruntukan illahi..idea dtg tak kala waktu yg tak disangka...semua pertolongan Allah..yakinlah para sahabat...betulkan niat...phd yang diburu unt kebaikan dunia akhirat dan bukan untuk gelaran Dr yg penuh ego..tetapi membawa kita lebih tawaduk dan bertambah takwa...Setiap kesulitan dan kemudahan adalah drp nya..saat di uji..jangan berpaling drpnya..minta lah..doa lah...yakinlah..masalah apa pun akan selesai..perbaiki amal ibadat..insya Allah..phd menjadi lancar...

Alhamdulillah...terlalu banyak yang nak di kongsi...tapi biar saya tangguh dulu perkongsian ini...insya Allah...jika diizinkan lagi saya kongsi bersama...di lain coretan..

******************************************************************************

#tipsphd
#tulistesis

2 comments:

Unknown said...

Mai dah habis PHD ya? Tahniah!!!

Min Aina Ila Aina said...

Kak Arnie...Amiinn..belum lagi kak. Entri ni perkongsian Dr Umar Kassim yang baru konvo baru ni...saya share:)