Awas! Kafein Boleh Buat Anda Pening dan Terus Tidur

Kita selalu dengar, kalau nak stay up minum kopi / nescafe boleh membantu. Rasa segar tak mengantuk sepanjang malam. Tapi, itu tak berlaku pada saya. Ironinya, kalau saya gatal jugak minum kopi (white coffee / 3 in 1) alamatnya saya akan lagi cepat Zzzzz....sebab apa? sebab kepala saya akan pening, badan rasa melayang-layang, rasa menggeletar, jantung berdegup laju, perut memulas-mulas penuh angin. Huuu..azabnya!



Ada ke yang menghadapi keadaan sama macam saya? 
Petang semalam, saya makan kacang tanah yang berkulit tu..saja kudap-kudap. Teringat masa zaman kecik-kecik, kalau makan kacang tanah tu, mak buat Nescafe..hmmm..sedapnya. Kebetulan ada sepeket white coffee 3 in 1 kat rumah ni. Bancuh lah!

Hahaha..lebih kurang 1/2 jam lepas tu...ambik kau...rasa lantai dah tinggi rendah, melayang-layang, angin dah serang perut tapi takmau keluar, kepala pusing, jantung berdegup laju, jadi menggeligih (menggeletar) habis lutut. Memang tak senang duduk dibuatnya. Kesannya bukan setakat sejam dua tau..sampai sekarang dah nak dekat 24 jam pun masih weng lagi kepala ni. Huhu.

Google sikit tadi, katanya mungkin saya ni hypersensitive terhadap kafein. Tapikan....saya boleh je minum kopi O, boleh juga minum teh O, dan minuman coklat. Teh yang bersusu memang tak boleh, kesan yang hampir sama cuma tak seteruk kalau minum nescafe atau kopi putih. Mocha pun tak boleh (walaupun sedaaappp sangat. huhu)

hat ni boleh pulak?

Mai, ingat-ingat ye. Kerana mulut badan binasa!

0 comments: