Dilema Bercerai Susu

Hari ni kepala weng sikit...sebabnya malam tadi Sofiy tak lena tido. Tido lepas Maghrib, nak sampai ke Isya' tu 2-3 kali dia terjaga dan meragam. Mulanya umi ingat Sofiy panas, ayah sejukkan lagi suhu aircond. Tapi macam tu jugaklah, baru je umi menaip 2-3 patah perkataan kat proposal, dah hek..hek..hek. Umi pun bagi Sofiy nenen lagi dan sedaya upaya menahan mata ni agar tak mengantuk sama bila dah cecah bantal. Hanya ibu yang menyusu anak sambil baring je tau.kih kih.

Saya tido lebih kurang pukul satu. Walaupun proposal tak siap sepenuhnya tapi ada penambahan dibuat malam tadi, alhamdulillah. Masa nak tido tu pandang muka polos Sofiy, alahai kesian anak umi. Saya tau Sofiy sebenarnya meragam sebab dia tak puas nenen. Susu saya semakin kering sejak saya tukar pil perancang daripada Noriday kepada Mercilon. Saya memang dah tau Mercilon akan keringkan susu, dan saya ambil kesempatan tu untuk cerai susu dengan Sofiy. Walaupun sayangkan momen-momen bersama sambil peluk-peluk, cium-cium dan belek-belek tapi...saya rasa cukuplah 2 tahun sebagaimana saranan Al-Qur'an. Lagi sebulan Sofiy akan mencecah 2 tahun, jadi nak tak nak saya kena mula kurangkan memerap dia. Sebenarnya anak saya ni taklah suka memerap sangat pun, cuma bila nak tido tu memang tahap wajib la. Lepas tu sepanjang malam dia akan bangun lazimnya 3 kali, atau setidak-tidaknya sekali untuk menyusu. Yang tulah sebenarnya yang saya tak larat, sebab saya sakit belakang,leher, selalu kurang tidur dan akibatnya badan rasa lesu je esoknya.

Ada budak yang memang tak bangun langsung tengah malam sejak umur-umur tertentu, tapi Sofiy memang bukan macam tu. Dia konsisten dari baby sampai la ni. Mungkin juga, sebab dia tak minum susu waktu siang di rumah pengasuh. Sofiy mula reject minum susu guna botol, atau guna cawan, atau guna syringe sejak usia setahun. Memang direct saja. EBM yang berlambak masa tu guna buat cecah roti, biskut atau bancuh dengan nestum dan cornflakes je. Jadi saya pun kurangkan sesi mengepam jadi 2x je sehari memandangkan EBM tak laku.hehe.

Berbotol Semula

Minggu lepas Sofiy ada checkup di KK. Berat Sofiy menurun, baru 9kg untuk umur 23bulan. Dah masuk line kuning. Saya tau ni kesan demam panjang haritu, dia tak selera makan. Masak sup sup je yang dia lalu, sedangkan nurse suruh bagi dia lebih lemak. Memang ada bagi vitamin dengan lysine, alhamdulillah nampak bertambahlah selera dia sekarang. Apa orang makan semua dia nak tak kira pedas ke apa.

Pengasuh Sofiy pulak, bila tau Sofiy kurang berat badan..cuba bagi FM yang saya bekalkan untuk minum sarapan Sofiy tu dalam botol. Wah...habis sebotol. Jadi lepas tu pengasuh tanya saya, nak teruskan ke. Saya mulanya tak setuju sangat sebab fikirkan susah pulak nanti nak cerai botol. Saya kata cuba bagi dalam cawan straw atau sippy cup. Saya cuba di rumah, tapi lebih banyak main daripada minumnya. Cuba juga bagi dalam botol, bubuh puting ortodontik NUK yang dulu tak guna (kecik-kecik dulu dia nak puting latex). Nampak botol tu kemain lagi sukanya dia. Terus cari bantal dan bum...minum sambil baring. Tapi kejap je minum, pastu main je lebih. Kelek botol ke sana ke sini. Bila suruh habiskan dia geleng sambil cakap "nanak". Rasa sayangnya tengok susu terbazir. Maklumlah selama ni susu free kan? Bila dah beli ni terasa la..hehehe.

Pagi tadi la kesian sangat. Disebabkan dia rasa tak puas nenen agaknya..dia meragam. Hentak-hentak badan. Dahla saya tido tak dapat nak lena jap jap terjaga dek rengekan dia tu. Dah bagi nenen kiri kanan kiri kanan pun melenting-lenting lagi..haiii..panas la umi. Sudahnya dia kena marah. Ayah dia terpaksa cool kan umi, tepuk Sofiy yang dah nangis. Huhu.

Subuh-subuh dia ikut umi ke dapur.."nak cucu", "nak cucu", "nak air", "nak air". Haus agaknya. Saya masak air, dalam tempoh tunggu air masak tu je jenuh nak pujuk. Jap jap nangis guling-guling.hiba bunyinya. Mula-mula susu dia yang dah siap bancuh tu saya letak dalam sippy cup, lepas tu teringat pulak yang dia suka buat tumpah jadi saya buh la dalam botol. Kot dia rasa puas sikit minum dengan puting tu. Sengih-sengih bila sua botol. Cari bantal, konon-konon minum la..tapi kejap je. 2-3 teguk je kot. Selebihnya main.Sembang-sembang dengan ayah dia, kitorang buat keputusan bagi je la dia minum guna botol di rumah pengasuh. Sebabnya kat sana ada kawan-kawan jadi mungkin dia akan minum habis. Dia tak biasa berbotol, nanti lama-lama ok kot.

Kat rumah pengasuh tadi, diorang cerita. Semalam kawan-kawan dia semua beratur masa time minum susu. Sorang-sorang akan ambil botol susu daripada 'tok' (Diorang ada 3 pengasuh: tok perempuan, mak long dan ummi) sambil cakap "mekasih tok" Lepas semua dah dapat botol susu, tinggallah Sofiy sorang dan takde botol susu untuk dia. Nanti dia akan baring sama-sama dengan kawan-kawan dia, pastu cuit botol orang ni, cuit pulak botol kawan sebelah sini..sampaila dia lena. Kesian je dengar. Rasa macam umi ni strict sangat pulak. Jadi hari ni umi dah bagi green light kat Sofiy untuk berbotol susu semula. Sebabnya, umi fikir Sofiy memang tak cukup sumber kalsium dah sekarang memandangkan susu umi dah kering. Nak bagi bahan makanan lain yang ada kalsium boleh, tapi mungkin tak konsisten. Lagi satu, memikirkan berat badan dia yang dah masuk line kuning maka umi harap FM dapat membantu selain makanan pejal lain yang umi bekalkan. Kat rumah umi bagi juga susu segar untuk Sofiy sebab umi memang minum susu kotak di rumah.

Semoga Sofiy membesar dengan sihat walafiat, dianugerahkan kecergasan dan kecerdasan serta kebijaksanaan. Umi harap proses bercerai susu ni bukanlah momen pahit dan menyedihkan buat Sofiy. Umi akan cuba, cuba, dan cuba untuk bersabar dengan ragam Sofiy. Umi tau bukan senang, sebab inilah makanan Sofiy sejak Sofiy mengenal dunia. Ada orang kata bagai putus nyawa. Umi pun sedih juga sebenarnya, tapi umi rasa keputusan umi ni adalah yang terbaik untuk kita...Sofiy, umi dan ayah. Kesian ayah, sejak Sofiy lahir ayah banyak korbankan masa untuk kita, dan banyak kerja rumah ayah buat waktu kita berdua-duaan. Anak umi dah besar dan perlu lebih berdikari ye sayang...















Nota: Baru survey botol susu, dah lama tak shopping barang bayi sampai dah lupa alamat kedai online. Botol yang ada tu walaupun pp tapi dah lama sangat usianya. Mungkin nak beli Dr. Brown, Nuby atau Tommy Tippee...bentuk dan warnanya macam menarik;-)

0 comments: