Apa jadi pada akaun internet bila meninggal

Saya baru buka akaun facebook semalam. (Sebelum ni saja taknak bukak sebab nak tumpu pada tesis la konon) Jadi hari ni saya merayau-rayau la mencari kenalan lama. Terjumpalah berita seorang junior sekolah dulu yang telah meninggal dunia beberapa bulan yang lepas. Arwah ada akaun fb, dan saya boleh masuk dan tengok semua gambar-gambar dan post beliau.

Terfikir sejenak saya, apa jadi dengan akaun-akaun internet saya macam emel, blog, friendster, fb dll bila saya meninggal dunia nanti? Mungkin bagi kes junior saya ni, keluarga atau kawan rapatnya tak tahu password, jadi terpaksalah dibiarkan saja fb tu begitu. Macam saya ni, emak saya dah tentu tak tahu menahu, suami saya pun tak ambik port tentang kehidupan alam maya ni. Jadi saya rasa ada baiknya kita bagi password pada orang yang kita percayai..kalau berlaku masa kecederaan, taklah terkontang-kanting. Buat pulak kalau ada isi blog ke ape ke yang kurang enak dibaca (mengata dan mengutuk misalnya). Takpun buatlah surat wasiat siap-siap, kerana ajal itu tidak mengenal usia. Peringatan untuk diri saya ni jangan nak "panas-panas" selalu.hee.

0 comments: