Bila dah gemuk memang susah nak kurus semula ke?

Oh, persoalan ni berlegar-legar di kepala saya sejak sekian lama. Hari ni nampaknya tak tertahan, nak diluahkan juga di sini. Ye, saya mengalami masalah lebih berat badan.

Masa sekolah menengah, badan saya memang berisi, pipi tembam, agaknya penangan nasi kawah asrama. Tapi masa tu saya tak ambil kisah pun. Janji hidupku bahagia dan gembira.


saya yang ada tali di leher

Masuk matriks, badan saya susut banyak. Mungkinkah sebab kurang makan akibat tak cukup duit? Boleh jadi juga. Masa tu saya makan apa-apa je dah boleh membuatkan saya kenyang. Tak perlu nasi setiap masa. Kalau masa duit dah kering hujung-hujung sem tu, saya bertahan dengan makan roti putih harga RM1 sebungkus, oat (bukan quaker oat), dan mi segera je. Apa yang penting, saya cuma makan pada waktu makan utama saja, sebab jadual kelas saya sangat padat. 8-10pg, 11pg-1ptg, 2-4ptg, 5ptg-7mlm. Tiada snek, tiada makan rapu. Bajet la katakan. Ni je gambar yang ada dalam pc, masa ni hp kamera atau kamera digital tiada dalam angan-angan pun.


Tudung labuh, tak nampak kurus ke gemuk,kan. (Abaikan meja bersepah, satu meja kongsi 2 org)

Masuk U, saya rasa saya semakin slim (cewah...pemilihan perkataan tu agak kurang tepat kot). Berat lingkungan 47-48kg. Saya rajin jogging masa tu. Saya pilih waktu kelas yang tak pagi sangat dan tak petang sangat, jadi saya ada masa nak jongging 2 kali sehari. Pukul 7 pagi saya dah turun trek. Pukul 8 saya naik bilik, mandi, sarapan (sarapan roti atau biskut, buah kurma dan susu)  baru pergi kelas. Petang, dalam pukul 5.30 saya turun trek lagi. Dekat pukul 7 macam tu saya terus ke kafe. Saya tetap mengambil nasi, dengan sup. Nasi separuh kot masa tu. Saya memang tak tahan nak diet sejak dulu, saya akan stres kalau saya sekat makan saya.




Kalau nampak ada perempuan dalam kereta ni, bukan saya ye sebab kereta ni dah jual

Habis degree, saya terus sambung belajar lagi. Kali ni tak tinggal di asrama. Tiap-tiap pagi suami saya akan beli nasi lemak bungkus untuk saya. Saya ni jenis tak tolak rezeki.ehehe. Tanpa saya sedar, berat saya dah naik 49-50kg. Takde perkataan jogging lagi dalam jadual saya sebab saya kena keluar rumah sebelum pukul 7 pagi dan balik menjelang 10 malam. Teruk sangat ke belajar? Taklah, saya terpaksa ikut jadual suami saya, sebab saya ni takde lesen dan tak reti memandu.




Ogos 2008, saya mengandung. Maka bermulalah episod menaikkan berat badan sehingga menjadi terlampau-lampau berat. Doktor yang check up saya pun terkejut dengan pertambahan berat yang mendadak sampai 3-4 kg sebulan. Masa tu saya memang berselera sangat makan. Minum ais pulak tu sebab cuaca panas sangat + mengandung berganda-gandalah panasnya. Bayangkanlah saya boleh naik 20kg dalam masa 9 bulan tu. Sampaikan penyelia sendiri pun tak kenal saya.



Masa ni belum tau baby dah ada dalam perut


Hidung kembang semangkuk

Selepas habis berpantang, saya tak turun banyak. 14kg je. Baju-baju kurung dah boleh pakai, jeans tu kadang-kadang muat kadang ketat..agaknya turun naik berat saya.
Alamak, kenapa gambar ni takmau dok tengah..lantaklah

Selepas setahun menyusukan Sofiy, saya sedar badan saya semakin berisi semula. Cincin kawin dah kena bukak, rantai tangan dah ketat, berbekas di kulit. Kain baju kurung dah ketat di bahagian pinggul. Aiyaa..suami pun dah mula senyum-senyum mengejek, katanya saya dah bulat. Timbang-timbang rupanya betul la dah naik 2kg. Sekarang 58kg tau berat saya, dengan ketinggian saya ni..kira terlebih berat badan la. Macam mana ye, saya nak kembali ke berat dulu..48kg. Kena buang 10kg? Aduh! Masalahnya saya selalu lapar, dan saya kena kena kena jugak ambil nasi kalau tak saya jadi tak bermaya. Kes bahaya ni kan?
Wah, dah macam kronologi berat badan. Takpelah untuk kenang-kenangan. Kenapa ye muka setelah jadi ibu ni memang tak macam anak dara? Soalan jenis ape daa...

1 comments:

Sayang.Ibu said...

muka slps jadik ibu mmg x sama ngan anak dara.. sbb muka keibuan dah ada.. cewahhhh... (kalo muka cam anak daraa kang, kesian lak kat anak2 dara x kena ngorat...hahahahaa)