ASTRO TVIQ saluran 610 ye?






Dah lama sebenarnya saya tertanya-tanya ke mana hilangnya TVIQ di astro? Secara tiba-tiba bila saya tekan saluran biasa TVQI (tak silap 552) dah takde, channel not found. Rasa macam kehilangan, sebab itu la channel kegemaran Sofiy. Sebenarnya umi dia yang memang buka saluran tu untu dia sebab rasa macam saluran lain tak sesuai untuk dia. Mujurlah Sofiy ni tak jenis addicted dengan siri kartun atau rancangan tertentu. Jadi, bila tak de saluran tu, dia tak minta pun nak tengok. Hari ni barulah saya teringat nak cari di internet, rupanya dah ditukar ke no 610 ye? Nanti balik nak cuba. Saya sendiri pun suka dengan rancangan-rancangan di saluran ni, antaranya slot kreative kraftangan, slot bersama daniel cook, dan juga penyiasatan yang dilakukan oleh kanak-kanak ala-ala asas forensik gitu. Agaknya saya memang suka cerita penyiasatan kot, sebab tu saya boleh melekat di saluran 701 AXN tu berjam-jam kalau saya seorang di rumah.hehe.

Ok, berbalik pada Sofiy saya tau saya dah memperkenalkan TV pada dia awal. Sebabnya, sepanjang dalam pantang saya takada benda lain nak buat. Intenet tak ada di rumah, buku atau novel pun tak beli untuk persediaan dalam pantang. Nak dok saja memang saya rasa tak best, entah..saya rasa sunyi. Jadi masa dalam pantang saya ngadap tv je kerjanya. Sampai dah hafal dah intisari rancangan.hehe. Walaupun macam tu, saya rasa Sofiy ni jenis tak minat sangat dengan TV. Dia jarang beri tumpuan pada satu-satu rancangan walaupun rancangan kanak-kanak, ataupun kartun.

Kalau dia tertarik pun, zikir dan azan sampai dia boleh ikut cara solat dan cara ambil wudhu' macam yang dalam tv tu tunjuk. Kalau buka dokumentari binatang pun ok, dia suka juga tengok fish, burung, itik, meow (sebenarnya harimau atau singa) dan moo. Kadang-kadang saya cuba umpan Sofiy dengan kartun yang berwarna-warni, tapi dia tak minat sangat. Dari satu segi, baguslah taklah nanti tak boleh handle bila nak tengok tv je. Dari satu segi, rasa macam dia berbeza sikit daripada kanak-kanak lain.

Ada sekali saya biarkan dia tengok Doraemon dan saya pegi buat kerja dalam bilik. Saya dengar dia panggil "umi, umi". Saya biarkan je sebab dia memang suka panggil umi berkali-kali. Tiba-tiba saya dengar dia dah menangis...tangisannya macam saya gitu. Bila saya pegi dekat, dia tengah tengok kartun tu. Rupa-rupanya kartun tu menunjukkan gambar dalam gelap. Ada macam lembaga la, warna hitam. Dia takut rupanya.Alahaii anak umi. Terus saya tukar saluran lain. Baru saya teringat sebelum ni pernah juga dia belek-belek buku yang saya pinjam daripada library. Buku tu tentang mitos China. Dalamnya ada lukisan juga. Tengah dia asyik selak-selak buku tu, tiba-tiba dia menangis ketakutan pastu lari laju peluk saya sambil tunjuk-tunjuk buku tu. Saya pun pergilah tengok helaian yang dia bukak tadi. Rupa-rupanya lukisan patung China. Memanglah agak menggerunkan, tapi macam mana pulak dia tau takut kat gambar tu ye sedangkan tak pernah pun dimomok-momokkan dengan hantu ataupun rupa yang buruk-buruk. Lupa pulak nak snap gambar patung tu..nanti ada masa saya masukkan.

Saya rasa sekarang ni Sofiy sedang develope perasaan takut, sebab dia juga dah mula takutkan gelap. Stor kat rumah tu lampunya dah blow. Bila sebelah malam, dia nak ambil mainan mesti ajak umi atau ayah temankan. Padahal dulu-dulu dia dok dalam tu gelap-gelap pun takpe, siap main sampai kena gigit nyamuk lagi. Saya memang tak pernah takut-takutkan dia macam takutkan gelap, atau takutkan hantu atau binatang. Cuma saya nak dia takut kalau ditinggalkan supaya dia sentiasa alert dengan saya bila kami keluar. Saya juga selalu mintak dia hati-hati kalau berada di tempat tinggi supaya dia tak excited lebih-lebih kemudian jatuh. Hati-hati bila di jalan raya, da hati-hati dengan lantai bilik air yang licin.

1 comments:

Anonymous said...

I love Tviq.. It so much fun and interesting , new. I also loved to see Oh My English.. Nice job guys.. I would like to watch more again like this.... But I'm busy with my work...