Gout: 9 Makanan Harus Dielakkan

Gout merupakan penyakit radang sendi yang amat menyakitkan berpunca daripada pembentukan kristal asid urik yang tajam seperti jarum. Sasaran paling lazim adalah ibu jari kaki, lutut dan tangan. Kesan serangan boleh terjadi dalam tempoh beberapa hari atau bulan. Lelaki dan individu obes merupakan golongan yang berisiko tinggi. Jika anda merupakan penghidap gout, terdapat beberapa pantang larang membabitkan makanan yang perlu dipatuhi bagi mengelakkan keradangan sendi.

Kekapis
Kurangkan pengambilan makanan laut seperti tuna, ikan billis dan makerel sewaktu mengalami serangan. Cukup antara 4-6 auns sehari kerana sumber makanan ini kaya deng an purine yang akan diuraikan menjadi asid urik.

Ayam Belanda
Ayam Belanda dan angsa tinggi dengan kandungan purine berbanding lain-lain jenis makanan. Jadi elakkannya. Ayam dan itik merupakan pilihan paling selamat. Namun, daging di bahagian kaki debih baik berbanding dada dengan kulit.

Bir
Bagi penghidap gout, bir akan menimbulkan dua kali ganda masalah. Ia bukan sahaja meningkatkan paras asid urik tetapi juga menyukarkan sistem menyingkirkannya daripada tubuh.

Hati
Organ dalaman seperti hati dan pedal harus dielakkan

Lemak
Lemak tepu melemahkan tubuh dalam membuang asid urik. Pilihlah sumber protein berasaskan tumbuhan seperti soya, kekacang dan produk tenusu rendah lemak atau bebas lemak. Anda juga harus elakkan makanan ringan seperti biskut, kek, coklat, dinut, french fries, dan marjerin. Makanan tinggi lemak juga menyebabkan obesiti, keadaan yang sangat sinonim dengan gout.

Minuman Manis
Elakkan minuman manis dengan sirap jagung yang kaya dengan fruktosa seperti soda atau kordial. Ini kerana pemanis merangsang tubuh menghasilkan lebih banyak asid urik

Daging Merah
Tidak semua daging mengandungi kandungan purine yang sama. Sebagaimana diketahui daging putih lebih baik berbanding daging merah. Tetapi sesekali menikmati daging merah tidak mengapa. Jika ingin juga makan daging merahm pilihlah daging lembu berbanding kambing.

Roti Putih
Elakkan tepung yang diperhalusi (wheat flour) seperti roti putih, pasta dan lain-lain produk berasaskan tepung dna mengandungi gluten.

Asparagus, Kobis Bunga, Bayam, Cendawan
Asparagus, bunga kobis, bayam dan cendawan kaya dengan purine berbanding lain-lain sayuran. Namun demikian, ini tidak bermakna anda harus mengelakkannya langsung kerana sayur-sayuran ini tidak memudaratkan sebagaimana daging merah.

APA YANG BOLEH DIMAKAN

Anda boleh ambil produk tenusu rendah lemak atau tanpa lemak, karbohidrat kompleks seperti roti gandum dan bijirin. Berita baiknya, anda boleh minum kopi. Anda juga boleh ambil buah-buahan sitrus. Lebih penting lagi, anda perlu minum air dalam jumlah yang mencukupi, iaitu 8-16 gelas sehari. Pendek kata, anda perlu buang air kecil lebih kerap untuk membuang asid urik yang berlebihan.

CADANGAN SET KESIHATAN SHAKLEE UNTUK MASALAH GOUT

Bagi masalah gout, kami mencadangkan beberapa suplemen yang boleh diamalkan.

Vivix : Vivix merupakan suplemen terbaik untuk masalah sendi dan otot, seperti sakit lutut, sakit sendi dan gout. Ceri dan buah beri juga merupakan penawar terbaik bagi gout. Vivix dihasilkan daripada gabungan Muscadine Grape Extract, Purple Carrot Extract, European Elderberry Extract dan Polygonum Cuspicatum Extract.

Performance Drink: Performance Drink juga sangat sesuai untuk penghidap gout kerana ia memelihara kandungan bendalir dalam badan. Rumusan Opticarb yang sudah dipatenkan ini juga meningkatkan tenaga otot sebanyak 6 kali gand, memberikan tenaga dan memelihara pengaliran bendalir dalam tubuh. Ianya baik untuk sistem neuromotor (tindak balas saraf dan otot).

Omega Guard : Minyak ikan sangat terekenal dengan manfaatnya dalam memelihara fungsi-fungsi sendi. Paras asid lemak Omega-3 larut dalam tisu rawan. Oleh sebab itu ia boleh mencegah kemusnahan enzim yang membentuk tisu rawan. Ia mencegah arthritis, memeliharan sendi dan gout dengan efektif. Jika anda risau kandungan purine kerana minyak ikan kebanyakannya diambil daripada ikan laut air sejuk, jawapannya ada di bawah:

Q: A doctor advised me to take fish oil supplements to improve my cholesterol level. But the source of fish oil in many preparations includes sardines, trout and herring – fish that are high in purines and on the list of foods I should avoid because I have gout. How much purine is in fish oil supplements? Should I take them or not? 
A: Purines are found in the meat of the fish but not in highly purified, molecularly distilled fish oil, so it should not affect your gout. I recommend everyone consume at least 2,000 milligrams (mg) per day of EPA and DHA (two fatty acids in fish oil crucial to human health). Those with autoimmune disorders and arthritis should consume 3,000 to 6,000 mg in divided doses with meals. 

Alfalfa: Alfalfa juga merupakan antara suplemen yang baik untuk meredakan kesakitan akibat radang sendi.

** Disclaimer
This product is not intended to diagnose, treat, cure or prevent any diseases. This product is just a supplement to help you stay healthy.

Nota: Jika anda ada mengambil ubat untuk mencairkan darah misalnya warfarin, atau NSAID sila dapatkan nasihat doktor anda sebelum mengambil sebarang suplemen

Pertanyaan? Hubungi:

MAIA (SID 918631)
SMS: 012 3302067
EMEL: minaina_ilaaina@yahoo.com
FB FANPAGE: Min-Aina-Ila-Aina

* MAIA merupakan pengedar Shaklee yang sah dan menerima pembelian secara Cash on Delivery (COD) atau Self Pickup di kawasan Bandar Seri Putra, Bandar Bukit Mahkota, Bangi Lama, KUIS, UKM dan Bandar Baru Bangi. Caj penghantaran akan dikenakan bergantung pada jarak kawasan. Penghantaran melalui pos boleh dibuat ke seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak.

0 comments: