Siri Seronoknya Berniaga: Urus Akaun Berniaga Online


Sekarang ni ramai rakyat Malaysia yang dah mula berniaga, sama ada secara sepenuh masa mahupun sambilan. Keperluan hidup membuka peluang untuk kita semua terjun ke dalam bidang perniagaan ini. Tidak menjadi suatu yang pelik jika dulu seseorang itu cukup alergi bila diajak berniaga, tapi sekarang di wall dia berbaris-baris promosi. Manusia berubah mengikut masa dan persekitaran. Malah perubahan yang baik sangatlah digalakkan. Berniaga itu kan sunnah? Malah 9/10 sumber rezeki datangnya daripada perniagaan.

Namun, dalam kerancakan kita berniaga..kebanyakan daripada kita kurang ilmu pernigaan. Termasuklah yang menaip ini juga. Kekurangan ini bukan alasan untuk kita berputus asa, sebaliknya kita perlu menambah ilmu. Urusan akaun biasanya merupakan satu urusan yang kita terlepas pandang terutama jika berniaga kecil-kecilan. Tambah-tambah lagi jika perniagaan itu sahajalah sumber rezeki kita. 

Saya nak kongsi tips yang dikongsikan oleh seorang peniaga muda yang dah pun bergelar jutawan. Copy and Paste.

JUTAWAN 22TAHUN .
BISNES ONLINE ? cara asingkan modal + untung = saving
nak share tp fikir kan takut riak pulak...pernah share dlu..
fikir2 balik watpe nak fikir apa org kata smpai mati tak habis..kan ??
macam ne asing kan ? modal ? untung ? untuk joli ??
untuk saving ?? utk bisnes online mcm aku
aku tak hebat mana.. tp ni cara aku ..
bahan2 nya ..
1. displin .2. nekad . 3 system . 4 target
cara melakukan nya :
contoh :
modal rm600
untung bersih tolak modal rm400
total modal + untung rm1000 .
jadi rm600 tolak siap2 kt tepi..
rm400 bawak kua dari acc ..
displin . & nekad
----------------------------------------------------------
m600 jgn sesekali usik.. wlpn kecemasan..setakat tkde pampers anak
try cara lain..kenapa ?
kte nak bina bisnes yang lama.. 1 kali kte guna.kte akan nak guna nak guna nak guna.. smpai mati..
try seboleh nya jgn guna ! .. kecuali kematian antara hidup n mati.tkpela.. nk buat mcm ne kan ..
nekad & system
-------------------------------------------------------
untung rm400.. buat system gaji..
buat pilihan ..
contoh rm300 gaji.. rm100 saving
mcm aku..aku suka saving lbeh dari gaji
apa makna gaji ?
wlpn anda berniaga.. perlu ada gaji.jgn semua duit untung utk joli bergembira ,smpai bila pon bisnes tkleh nak berkembang.
ikot kemampuan anda
rm100 saving.. rm300 bergembira
nk beli apa pon ! rm300 lah..
jgn gatai tgn nak ambek or kaco saving
kecemasan kalau tak libatkan hidup dan mati.. jgn ambek saving
rm300 lah segala nya.. rm300 lah beli hp.. holiday .. semua.
mana cukup !!
hp apa nak beli ?? dgn rm300 ? contoh mcm aku
wlpn income aku 6angka sebulan tp baru2 ni iphone aku hilang
utk beli iphone aku guna duit gaji
gaji aku tak byk rm5k je sbulan..
jd kalau aku joli.. tak ingt dunia.tbe2 iphone aku hilang
utk beli iphone yg bru aku kena tggu gaji next month
why tak guna saving ??
TARGET
-----------------------------------------------------------
system yg aku buat ni utk capai target
contoh target saving 100k 6bulan
jd kalau asyik guna saving.bila nk capai target
iphone takde hilang adakah hidup dan mati ?
penting sgt ? tak pon .guna je hp mana ada sementara
jd tggu lah gaji.. . saving tetap saving
modal tetap modal..
---------------------------------------------------
ni cara aku.. aku lbeh suka sgt saving
org kata
KALAU ASYIK NAK SIMPAN BAIK KAU TAK PYAH BERNIAGA
NAK HOLIDAY PON NAK TGGU GAJI..BAIK KEJA MAKAN GAJI .. kannnnn ??
tak ..bukan mcm tu..
untuk 1-1 tempoh perlu reward diri sendiri..
3bulan sekali..6bulan sekali..
atau bila dah capai target ..
mcm aku.. contoh nya aku dah capai trget saving 100k.
jd aku ambek skit dlm 1-2k beli lah apa nak.. holiday ke beli emas ke.. apa ke.. anything.. tak meilbatkan gaji
have fun .. kte tak blh push diri kte melampau..lama2 kte bosan dan tak boleh nak ikot displin dan system yang kte buat..
-------------------------------------------------------
dan saving boleh di gunakan untuk menambah modal
rm600 modal td kan ? tbe2 anda rasa produk anda laris.. nak tambah modal utk ambek lbeh byk produk
ambek sikit saving td utk jd extra modal..apa kelbehan kt sini ? anda tak perlu loan or meminjam ibu dan bapa....
-------------------------------------------
adakah system aku ni berjaya ?
untuk aku
yea sgt berjaya..
sbb aku sgt patuh kepada 4 undang2 yg aku buat.
ni bukan bila da senang.. income da juta2 buat mcm ni
aku buat mula dari aku niaga umur 18tahun dlu .
aku tak pnah guna modal aku utk joli..
mybe sbb aku sedar aku anak org susah..
kalau bisnes ni terhenti..
apa family aku nak makan ?
dgn saving
-beli kereta gen2 2nd cash
-aku mampu beli suzuki swift bg mak abah cash
-beli emas hmpir 50k cash ( berperingkat )
-downpayment kereta aku sndri 35k cash
-downpayment rumah pertama ku 40k cash
-buat produk sendiri 60k cash
-bawak 1 family + mertua + opah pergi umrah pakej vip rm150k cash
-restok produk sendiri utk upgrade kuantiti. 100k - 200k cash..
-beli barang rumah tb peti ais mesin basuh utk emak hmpir 15k cash
-renovation umah mak abah 50k cash
-pi holiday maldives 12k cash
- tajaan stokis ke guangzhou 50k
walaupun aku beli mcm2 .. aku masih ada saving yg kosisten .
tahun lepas aku target saving aku ada 1 juta sebelum disember 2014 . alhamdullilah aku dapat capai 1juta saving nov 2014
byk benda lg benda lain... ni semua target dan reward
duit diri sendiri.. bukan cmpur duit suami mak abah nenek serta jiran sebelah.
niat hati bukan riak.
terpulang kpd sapa yg baca nak nilai kan mcm ne..
sama ada riak..or mybe boleh jd rujukan masa depan..
usaha displin sendiri.. nekad sendiri..system sediri.. n target sendiri..wlpn kdg aku terbabas gk tp try jgn terbabas melampau
apa yang anda perlukan ? mulakan harini.. tanam 4 benda
insha Allah.. u are next millionare ..
mohon maap jika terlbeh atau terkurang
terima kasih
fb : nurul diana
ig : dianpixy_official
0174020308 / 0196947352
- pengasas floral mask , dianzvitamin , spopping crystal -

1 comments:

Unknown said...

berniaga memang best.ada ramai kenalan dan customer pun boleh jadi kawan haha