10 Sebab Mengapa Kita Perlu Bersedekah

10 Sebab Mengapa Kita Perlu Bersedekah



Alhamdulillah, hari ini kesedaran untuk memberi dan bersedekah telah semakin meningkat di kalangan ummat Islam di Malaysia. Buktinya, sumbangan sewaktu banjir besar baru-baru ini sangat memberangsangkan. Semua golongan seakan berganding tangan membantu yang memerlukan. Tapi, selain beroleh pahala secara general, mungkin ada yang masih kabur dan tidak pasti dengan janji-janji Allah, dengan ganjaran yang telah Allah janjikan. Allah yang janji tau.

Sebenarnya ada terlalu banyak sebab mengapa kita ummat Islam perlu bersedekah, namun hari ini saya nak panjangkan emel yang dihantar oleh Dr. Azizan Osman berkenaan 10 sebab mengapa kita perlu bersedekah. Hanya 10 sebab pun sudah mampu memotivasikan kita untuk bersedekah. Sebaiknya secara konsisten.

Sebab 1: Ciri-Ciri Orang Yang Beriman Dan Bertaqwa

Allah berfirman di dalam Surah Al-Baqarah ayat 2-3: “Kitab Al-Quran ini, tidak ada sebarang syak padanya (tentang datangnya dari Allah dan tentang sempurnanya); ia pula menjadi petunjuk bagi orang-orang yang (hendak) bertakwa. Iaitu orang-orang yang beriman kepada perkara-perkara yang ghaib dan mendirikan (mengerjakan) sembahyang serta membelanjakan (mendermakan) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka”.

Siapalah kita untuk mendakwa rezeki yang kita miliki hari ini milik kita. Semuanya adalah milik Dia. Dia tidak mahukan rezeki kita, tapi Dia hanya mahu kita belanjakan untuk jalannya. Moga makin kita belanja, makin kuat keimanan dan ketaqwaan kita.

Sebab 2: Cita-Cita Orang Sudah Mati Dunia Ingin Kembali Ke Dunia

Allah berfirman di dalam Surah Al-Munafiquun ayat 10: “Dan belanjakanlah (dermakanlah) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada kamu sebelum seseorang dari kamu sampai ajal maut kepadanya, (kalau tidak) maka dia (pada saat itu) akan merayu dengan katanya: Wahai Tuhanku! Alangkah baiknya kalau Engkau lambatkan kedatangan ajal matiku ke suatu masa yang sedikit sahaja lagi, supaya aku dapat bersedekah dan dapat pula aku menjadi dari orang-orang yang soleh”.

Ya Allah, orang yang mati minta untuk kembali ke dunia untuk bersedekah. Kenapa kami yang masih hidup ini tak mahu bersedekah? Astagfirullahal Azim.

Sebab 3: Sedekah Menyucikan Hati

Allah berfirman di dalam Al-Quran: “Ambillah (sebahagian) dari harta mereka menjadi sedekah (zakat), supaya dengannya engkau membersihkan mereka (dari dosa) dan mensucikan mereka (dari akhlak yang buruk) dan doakanlah untuk mereka, kerana sesungguhnya doamu itu menjadi ketenteraman bagi mereka dan (ingatlah) Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui”. [At-Taubah:103]

Saya bukanlah pakar untuk menghukum setiap hati manusia samada akhlaknya baik atau buruk. Tapi saya pasti bagi mereka yang merasakan akhlak tidak berapa baik, suka fitnah sana sini, tiada sehari pun hidup melainkan untuk mengeji manusia lain, saya cadangkan supaya anda bersedekah. InsyaAllah, saya yakin dengan ayat ini, masing-masing boleh experience bagaimana dengan bersedekah, ia menyucikan hati. Hanya diri kita sahaja yang tahu akhlak kita baik atau buruk. Betul ke betul?

Sebab 4: Mendapat Payungan Di Hari Tiada Payungan Melainkan PayunganNya

Ketika kita semua di akhirat, matahari akan berada sejengkal di atas kepala. Masing-masing akan kepanasan sementara menunggu setiap amalan untuk dihisab. Tapi ada 7  kelompok manusia yang mendapat lindungan dan teduhan dari tuhan. Salah satunya mereka yang bersedekah dengan tangan kanan, dia menyembunyikannya sehingga tangan kirinya tidak mengetahui.

Saya yakin anda semua pernah terbaca akan hadis lengkap tentang perkara tersebut. Tapi bersedekah adalah antara perkara yang sangat mudah untuk dibuat oleh semua orang. Bagaimana nak buat supaya tidak ingat-ingat atau berkira bila bersedekah? Sedekah banyak-banyak. InsyaAllah, anda tak akan ingat berapa banyak yang telah anda sumbangkan.

Sebab 5: Sedekah Boleh Menghindarkan Diri Dari Bala & Bencana

Allah berfirman di dalam surah An-Nisa ayat 39, “Apakah kemudaratannya bagi mereka, kalau mereka beriman kepada Allah dan hari kemudian dan menafkahkan sebahagian rezeki yang telah diberikan Allah kepada mereka? Dan adalah Allah Maha Mengetahui keadaan mereka”.

Bala dan bencana merupakan kemudaratan kepada manusia. Sebagai hambaNya yang dhaif, kita memang tidak mampu untuk menggunakan kudrat hanya sebagai manusia untuk menolak kemudaratan atau apa sahaja malapetaka yang menimpa. Akan tetapi, Allah yang Maha Pengasih itu mengatur sesuatu aturan yang terbaik untuk hambaNya. Melalui sedekah, InsyaAllah, kita yakin pada kalamullah, malapetaka akan dapat dielakkan. Terlalu banyak hadis dan athar dari sahabat tentang sedekah boleh menolak bala. Ketahuilah, sekalipun seseorang itu banyak dosanya dengan tuhannya, sedekah mampu menjadi penyebab turunnya rahmat Allah swt dan tertolaknya bencana Allah swt.

Sebab 6: Penyebab Untuk Membanyakkan Lagi Harta

Di dalam Al-Quran Allah ada menyebut, “Katakanlah (wahai Muhammad): Sesungguhnya Tuhanku memewahkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendakiNya di antara hamba-hambaNya dan Dia juga yang menyempitkan baginya; dan apa sahaja yang kamu dermakan maka Allah akan menggantikannya dan Dialah jua sebaik-baik Pemberi rezeki”. [Saba:39]

Hanya kuasa Allah memewahkan dan menyempitkan sesiapapun di kalangan hambaNya. Namun Dia langsung tidak pernah menzalimi hambaNya. Maka diberikan rezeki untuk setiap hambaNya. Dan Dia juga mahu tambahkan lagi rezeki tersebut, tapi dengan syarat hambaNya itu menderma. Bukan saya yang cakap, tapi ini kata Tuhan sendiri. Makin bersyukur, makin ditambah. Tapi kalau kufur, pedih azabnya wahai sahabat.

Sebab 7: Mendapat Kasih Sayang Allah SWT

Kata Rasulullah saw, “Sesungguhnya sedekah yang sembunyi dapat memadamkan kemarahan Tuhan.”
Memang tidak dinafikan, apabila seseorang itu menggembirakan makhlukNya yang lain, bukankah dia juga layak untuk mendapat kasih sayang dari Penciptanya. Maka tidak perlu hairan kenapa sedekah mampu untuk menidakkan kemarahan Allah. Dalam masa yang sama, bersedekahlah dengan seikhlas hati, agar semuanya diberkati.

Sebab 8: Penyembuh Penyakit

Kata Rasulullah saw, “Sembuhkan penyakit kalian dengan bersedekah”. Suatu hari seorang lelaki berjumpa dengan Ibnu Mubarak dan mengadu bahawa sudah 7 tahun dia menderita mengalami kesakitan di lututnya. Sesungguhnya dia telah mencuba pelbagai rawatan dan ubatan namun tiada satu pun yang berjaya dan berhasil.
Tabib-tabib juga sudah tidak bermanfaat lagi baginya. Maka Ibnu Mubarak berkata padanya,“Pergilah kamu mencari kawasan yang manusia perlukan air, aku berharap penyakit mu akan beransur pulih.” Maka lelaki tersebut mengikut akan nasihat itu dan dia sembuh!

Sebab 9: Mendapat Perhatian Daripada Malaikat

Setiap pagi, akan datang dua malaikat yang mendoakan kita semua. Kata Nabi seperti mana yang pernah diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim, “Doa Malaikat setiap pagi ialah: Ya Allah, Engkau berikanlah kepada penyumbang itu gantian, dan Engkau berikanlah kepada orang yang kedekut itu kemusnahan.”
Alangkah istimewanya kehidupan para penyumbang. Mendapat doa yang bagus dari malaikat yang merupakan makhluk yang sentiasa bersama Allah. Tapi ingat, orang yang bakhil pun ada doanya. Moga harta kita semua tidak dimusnahkan oleh Allah disebabkan kebakhilan kita.

Sebab 10: Ketenteraman Hati

“Syaitan itu menjanjikan (menakut-nakutkan) kamu dengan kemiskinan dan kepapaan (jika kamu bersedekah atau menderma) dan dia menyuruh kamu melakukan perbuatan yang keji (bersifat bakhil kedekut); sedang Allah menjanjikan kamu (dengan) keampunan daripadaNya serta kelebihan kurniaNya dan (ingatlah), Allah Maha Luas limpah rahmatNya, lagi sentiasa Meliputi PengetahuanNya. [Al-Baqarah: 268]

Ramai yang takut miskin bila bersedekah. Tahukah anda yang menakutkan kita semua tentang kemiskinan itu adalah syaitan? Lebih keji dari itu, selain melarang manusia bersedekah, mengajak pula ke arah kejahatan dan menjadi seorang yang bakhil. Ingatlah, ketenteraman hati itu apabila kita sentiasa mengingati Allah.

Sumber asal: DAO


Sudah ramai yang menikmati kasih sayang dan belaian Allah dengan amalan bersedekah. Hajat tercapai, terlepas daripada kesusahan, beroleh ketenangan hati, kesihatan tubuh badan dan sebagainya yang molek-molek. 

Ingin baca kisah-kisah benar kesan sedekah dalam menjemput rezeki? Boleh dapatkan buku yang menjadi fenomena ini, Buku Mudahnya Menjemput Rezeki. Boleh apatkan daripada saya, harganya pun sangat berbaloi dengan isinya. RM18/ RM20 (SS) sahaja tidak termasuk kos pos.


3 comments:

AMIIZAA said...

salams pagi jumaat mai...allhamdullah berkongsi ilmu..

Farrah MF said...

Satu kita beri, sepuluh yang kita akan dapat :)

Salam kenal. Datang membalas kunjungan.
From FAMF Tower

Azman Mustafa said...

Saya amat suka blog ini.Ia menambah ilmu pengetahuan saya tentang sedekah.