Bila Sofiy Kata "Umi Ni Dah Macam Raksaksa La"

Bila Sofiy Kata "Umi Ni Dah Macam Raksaksa La"


Aduh..aduh..ada anak cerdik bijak bercakap memang meriah. Tapi bila kena kat umi sedas macam ni, sentap tau nak oii! Ini semua gara-gara...

Bukan kaki saya..gambar ihsan Google Image


Gejala ni dalam istilahnya Oedema, kalau bahasa basahannya ada yang sebut bengkak kaki atau sembap kaki. Saya perasan bengkak ni jadi dalam 3-4 hari yang lepas. Jari-jari tangan pun bengkak juga, kalau bangun pagi tu kena exercise dulu genggam jari. Kaki saya begkak tak lah seteruk gambar di atas ni, tapi memang dah nampak comel dengan buku lali tenggelam dan jari semakin pendek. Syukur kasut dan sandal masih muat lagi.

Apa yang saya perasan juga, bengkak ni jadi bila akhir-akhir ni saya cenderung tidur mengiring ke kanan. Bukan sengaja tau, selama ni saya memang mengiring ke kiri sebab tahu oksigen mudah dialirkan kepada bayi jika mengiring ke kiri. Tapi sejak dua menjak ni, bila mengiring ke kiri susah sungguh nak lena. Kadang-kadang sampai berjam-jam terkebil-kebil tak jugak lena, menggelisah je. Takpun, lena sekejap-sekejap asyik terjaga sebab tak selesa. Entah apa yang tak selesa pun saya tak pasti. Sudahnya mengiring ke kanan je la, baru lena sampai ke Subuh. Tapi tengoklah apa jadi? Sudah jadi RAKSAKSA.

Saya akui memang dah mengembang sekarang..semalam kawan datang ambil barang Shaklee pun, dia kata "Mai nampak lain sangat, dah kembang-kembang hidung semua". Redho je la. Esok dah 37 minggu dah pun. Dah 9 bulan. Suami siap buat thesaurus lagi.."KEMBANG, KEMBUNG, SEMBAP, BENGKAK,  GELEMBUNG, GEMUK, TEMBAM, ".Hahahaha..sesedap rasa je kan mengejek bini dia. Anak dan ayah sama je.

Nanti saya kongsikan info dan petua untuk mengurangkan bengkak kaki sewaktu mengandung ni..mungkin di lain entri la ye. Takleh duduk lama ni, kena baring legakan kaki ni ha.