Selamat Hari Raya Aidil Adha Daripada Kami Sekeluarga

Hari ketiga Aidil Adha dah pun beransur meninggalkan kita. Warga kota dah pun balik semula ke kediaman masing-masing, malah ramai yang dah masuk kerja pun hari ni. Anak-anak pun ada yang dah bersekolah, tapi ada juga sekolah yang belum dibuka.

Walaupun sedikit terlewat, kami sekeluarga hendak juga mengucapkan Selamat Hari Raya Aildil Adha atau Selamat Hari Raya Korban untuk semua pembaca MAIA amnya dan pelanggan MAIA khasnya.

Aidil Adha 2014

Tahun ni, kami beraya di sini saja, di rumah kami. Walaupun baru 35 minggu tapi saya dah rasa tak larat nak harungi perjalanan jauh. Faham-faham sajalah ibu sarat mengandung, tak selesa duduk lama-lama, Pulak tu asyik nak ke tandas saja. Dan alhamdulillah keputusan kami tepat sekali. Kan satu Malaysia gempar dengan kemalangan besar yang berlaku berhampiran Terowong Menora? Sampaikan lebuh raya ditutup dan jammed teruk bukan saja di highway tapi jalan dalam pun jammed. 



Pagi raya, mula ingat nak pergi solat sunat Aidil Adha di masjid. Tapi pagi tu rasa sakit pulak kat perut sebelah kanan. Tak jadilah ke masjid. Suami je pergi. Kami dua beranak tengok solat Live di TV1 je la. Sofiy dah bising nak pergi tengok potong lembu. Lepas solat, suami balik rumah sarapan sate dan nasi himpit (beli sate Sahmuri je).Lepas bergambar seshot dua, keluar la kami mencari lembu.hehe. Kat surau kawasan rumah ni ada juga 4 ekor tapi semua dah tumbang. Masa tu dah pukul 10 pun. Lalu terus la kami ke Masjid Al-Hasanah Bandar Baru Bangi. Biasa kat situ korbannya banyak, jadi mungkin belum habis potong lagi, 

Memang betul, masa kami sampai tu lembu yang ke-9. Ada lagi 6 ekor belum sembelih. Alhamdulillah, tercapai juga hajat Sofiy nak tengok live sembelih lembu korban. Memang ayah dia bawak dekat dengan tempat sembelih tu.


Saya sangat terkesan dengan khutbah Aidil Adha pagi tersebut. Tentang perhimpunan agung di mahsyar nanti. Mudah-mudahan kita semua akan mendapat pengakhiran yang baik dalam kehidupan ini. Amin.

1 comments:

Yana said...

sedih pulak tengok gambar accident tu.. semoga Allah menempatkan roh mangsa yang terkorban bersama orang2 yg beriman.. Amin