Kecoh Anugerah Juara Lagu, Saya Tak Terlibat

Saja gatal tangan nak mencoret juga..kikiki.

Malam tadi Anugerah Juara Lagu berlangsung. Saya tahu AJL dah nak dekat tapi saya memang tak tengok pun tarikhnya. Lepas Isya' suami bersuara " Kalau orang tu nak tengok Juara Lagu tengok le..." Ceee..bunyi macam bagi tak bagi je kan? Suami saya tahu saya layan jugak anugerah-anugerah ni dulu..especially masa zaman degree. 


" Malam ni ye? Takmau laa..ada banyak kerja nak buat. AJL sekarang dah tak best dah". 

Jawapan saya tu, tulus ikhlas ok..bukan lakonan bukan drama.

Masa iklan / teaser AJL pun saya dah tak rasa tertarik. Rasa-rasanya dah 2-3 tahun juga saya tak layan AJL ni...ataupun start AJL ubah konsep dan tak ada lagi kategori. Dulu saya suka kategori etnik kreatif. Saya sempat bukak sekejap juga la semalam masa iron baju, tupun dengar Alyah nyanyi pun separuh je. Sofiy keluar dari bilik SOHO lepas main lego, dia sound, "Umi, jangan tengoklah cerita tu nyanyi-nyanyi tak elok. Sofiy tukar tv lain ye". "Ok, tukar la channel lain". Lalu kami pun tengok la rancangan Makan Angin. Kemudian masa Dayang nyanyi dengar sekejap via tonton sambil buat keje. Dah tersekat-sekat je baiklah tutup.

Tau-tau kawan-kawan FB pakat dok meroyan pasal pemenang dan penaja AJL. Hihi. Fikir-fikir balik, memanglah umur saya ni dah tak minat kot nak layan rancangan hiburan macam tu. Tengok tu tengok juga kalau dah terbuka tv tapi tak la macam dulu siap book tempat duduk kat bilik tv..kahkahkah. Sebenarnya lagu-lagu yang diorang nyanyi tupun banyak yang saya tak pernah dengar. Dulu-dulu, rajin dengar radio masa kat hostel. Jadi tau la juga sikit sebanyak lagu-lagu terkini. Kenal jugaklah nama-nama penyanyi. Sekarang, dalam kereta pun dah tak buka saluran radio..pasang cd je. Ada tak ada pun tau lagu latar drama je la kot? Surat khabar pun dah jarang beli. Kalau beli pun tak dan nak baca...dengar je la laporan suami yang baca. Tau hal ehwal semasa hanya melalui berita tv dan internet (pun yang orang share je). Adakah saya semakin tua dan kolot? Atau saya terlalu sibuk? Hahaha..sibuk tu, ada orang yang lagi sibuk. Tapi sungguh 24 jam sehari sekarang ni macam tak cukup je. Tau-tau dah pukul 11 malam sedangkan banyak lagi kerja tak settle. 

Ok, bagi yang klik entri ni nak baca tentang AJL...saya minta maaf. Entri ni hanya tentang 'saya tak tengok AJL'. Bukan nak kata saya bagus sangat, saya layan jugak hiburan..cuma apa yang saya suka je la. Drama Melayu masih tengok lagi tapi tak la semua..Upin Ipin pun tengok jugak...filem Hindustan kalau tak merepek dan seksi sangat saya tengok je..dvd drama Korea memang dah tak sempat nak layan tapi drama kat tv ikut juga kadang-kadang. Saya harap suatu hari nanti saya dah tak pandang lagi hiburan-hiburan begini secara total. Dan mudah-mudahan anak-anak saya pun tak la minat hiburan-hiburan ni sangat.

Dunia semakin tua.

3 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

yui tgk mcm tu je smlm..hihih.. dah kurg layan..

LYAfrina said...

lya pon layan gitu2 je... xde tgk beria.. tu pon tgk sambil iron baju..

Unknown said...

tak tengok jugak. tapi tengok ulangan kat Beyond bab Caliph Buskers & Dayang Nurfaizah sebab terpengaruh dengan komen kawan2 yang dah tengok. :)