Kenangan 'Mabuk' di Taman Tema Genting

Kenangan 'Mabuk' di Taman Tema Genting


Ini cerita lama, cerita zaman muda-mudi..cerita baru tak ada. Dah tak sesuai kot nak ke taman tema lagi. Tunggu anak-anak besar sikit la pulak kot. Dulu-dulu takda blog, maka sekarang la kita menceceh.

Saya ni, kategori budak yang jarang sangatla nak travel-travel ni. Ada tak ada pun travel balik kampung je la. Maklumla anak orang susah. Tapi saya happy je kat uni tu...usia remaja semua benda pun rasa seronok ye tak. Beli-belah kat pasar malam pun best, makan kat medan selera pun kemain suka..ye tak Kak Reen (hahaha..seru kak reen pulak).

Ok, balik kisah pergi Genting. Kami di UIA..dekat dah la dengan Genting tu. Plan pun ad hoc je..malam plan, esok pagi dah gerak. Yang penting pergi tu dalam kiraan genap supaya masing-masing ada partner. Partner tu maksudnya kawan perempuan ye..bukan pasangan girlfriend boyfriend. Ada partner senang naik bas ada la kawan, nak main apa-apa permainan yang berpasangan pun ada kawan jugak.Tak la kena dok dengan orang yang tak dikenali.

Sabtu pagi-pagi kami dah keluar ke Stesen LRT ? apa nama stesen tu Kak Reen..lupa la. Adoi panggil kak reen lagi. Beli tiket bas Go Genting yang siap pakej dengan permainan outdoor. Berapa ringgit tidaklah saya ingat dah. Yang pergi nipun stok budak-budak baik belaka...yang jarang nak jalan-jalan ni. Bukanlah nak kata yang jalan-jalan tu jahat tidak la..maksud saya yang jenis jarang keluar. Masing-masing 'cerdik' tak sarapan dulu. hihihi. Apa ingat kat Genting sana ada jual kuih 3 singgit tepi jalan? Ada nasi lemak daun pisang? kahkahkah. Mujur la dah jadi habit saya bawak botol air..kalau tidak minum pun tak usah. heeee.

Bas gerak pukul 8, kemudian sampai kat transit yang nak kena naik kereta kabel atau gondola tu daki ke puncak. Seronok, excited la kan. Maklum tak pernah keluar kandang ke tempat macam tu. Mula-mula pusing-pusing tengok permainan indoor...boring la sesuai untuk budak-budak je. Teruslah ke luar. Dengar dah la orang terjerit-jerit. Dalam hati saya "ha'a laa...sama la macam dalam tv" kikiki. sila jangan gelak. 

Ok, permainan pertama yang kami main tu..adalah pemusnah kepada segala keseronokan datang ke taman tema..untuk saya. Hanya saya sorang saja. Saya tak ingat nama permainan tu tapi dia ala-ala buaian pusing. Haaa..gambar bawah ni dia la kot.


Tau kenapa buaian ni saya gelar pemusnah keseronokan dan keterujaan saya?
Turun-turun je, saya pening! Ingatkan sekejap je rupa-rupanya tak mau hilang. Adoi...takkan la baru satu permainan dah nak keluar? Dah keluar mana boleh masuk balik dah. Kesian la kat kawan-kawan kan? Lalu saya pun bertahan je la..Pura-pura ok dna buat taktau je dengan kepeningan tu...tapi tetaplah tak berapa best, tak feel sangat. Tak feel tak feel pun habis juga jelajah. Naik juga roller coaster, space shot dan lain-lain. hehehehe.



Space shot ni naik bertiga-tiga pulak..terpaksa la sorang duduk sebaris dengan orang lain. Saya la tu. Ceee..macam berani je kan? Serius kecut masa nak turun tu. Walaupun saya tak menjerit, tapi dalam hati memang mengucap tak henti-henti. Bayangkan kalau jatuh benda tu, atau penghadang tu tercabut? Nauzubillah.Cukuplah sekali. Tinggi weiii...bukan calang-calang orang boleh naik ni. Syabas Maizura!



Space shot tu haa..yang macam menara paling tinggi tu. Mula-mula dia bawak kita naik pelan-pelan sampai atas..cantik je tengok pemandangan. Sekali masa nak turun, jatuh selaju-lajunya! Rasa nak pecah dada. 


Mak gigih korek album dan snap gambar lama okey...
Saya dua dari kiri.

Kami keluar dari taman tema tu dalam pukul 3 sebab nak solat zohor. Masa tu saya dah rasa lain macam dah..ketar kaki, kepala pening, badan rasa melayang. Siap solat, masing-masing kelaparan. Fast food je la kan kat sana. Taktau la kalau sekarang dah ada masak panas pulak. Dulu memang tak ada. Tak silap saya kitorang ke McD kot, dah tak ingat sebab menahan sakit. Makan burger la agaknya masa tu.. Air pun pegi bantai minum air bergas...masa tu tak fikir langsung yang itu akan memburukkan keadaan saya.

Dah petang, nak balik. Turun dengan gondola jugak. Masa sampai kat transit tu..saya dah tak larat nak keluar dari gondola. Kena papah. Malunya ya Rabbi...semua orang pandang. Budak ni buat apa agaknya kat puncak genting sampai tergolrk macam tu. Janganlah ada yang kata saya 'mabuk' minuman keras. hahaha. Masa dalam bas lagi la azab. Jalan kan bengkang-bengkok...dah rasa nak keluar semua isi perut. Standby plastik je. 

Sampai je stesen LRT, terus saya meluru ke toilet. Tapi takmau muntah pun. Badan je menggigil-gigil. Peluh sejuk pun dah merembes. Masuk toilet sebab rasa nak membuang. Wohaa..lepas membuang tu la baru rasa legaaaa sikit. Angin dah keluar gaknya. Dalam kelayuan kami balik ke hostel. Seronok tapi tragis!

Tips Sebelum Ke Taman Tema


- Sarapan pagi dulu sebelum travel

- Bawak la bekal makanan..roti ke kuih ke

- Genting tempat peranginan, jangan harap la ada nasi berlauk ye.

- Kenali kelemahan sendiri sebelum nak cuba sesuatu permainan di taman tema. 

-Bawak juga bekal ubat untuk emergency macam minyak aingin ke paracetamol ke. Takpun bawak vitamin yang sesuai untuk masa-masa kecemasan macam Peppermint Ginger Plus yang bagus untuk atasi mabuk perjalanan. Performance Drink untuk tenaga segera.

Apa-apa pun, saya dah berjaya naik SpaceShot! Siapa pernah?



Berminat nak dapatkan suplemen di atas? Hubungi saya melalui mana-mana medium di bawah dan saya akan layan pertanyaan anda. Penghantaran melalui pos boleh dibuat ke seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak. COD (dengan caj penghantaran) atau self pickup boleh dilakukan di kawasan-kawasan berhampiran lokasi kami iaitu Bandar Seri Putra Bangi, Bandar Bukit Mahkota,Bangi Lama, Nilai 3KUIS dan UKM.

Untuk maklumat lanjut, hubungi:

Puan Mai (SID 918631)
SMS/ WA/TELEGRAM: 012-3302067
EMEL: minaina_ilaaina@yahoo.com
FB FANPAGE: Min-Aina-Ila-Aina

*MAIA merupakan pengedar Shaklee yang sah dan menerima pembelian secara Cash on Delivery (COD) atau Self Pickup di kawasan Bandar Seri Putra, Bandar Bukit Mahkota, Bangi Lama, KUIS, UKM dan Bandar Baru Bangi. Caj penghantaran akan dikenakan bergantung pada jarak kawasan. Penghantaran melalui pos boleh dibuat ke seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak.

4 comments:

Unknown said...

hahaha... boleh lagi ingat kak reen time nak citer ek? tp best kan masa dok sebilik kan? rindu mai....

Min Aina Ila Aina said...

Hehe...tapi masa tu kita takde jalan mana-mana kan? Asyik ngadap kelas je. Kak Reen budak Engine lagi la bz.Rindu Kak Suzi, senyap je dia sekarang.

Unknown said...

Rajinnya Mai, siap korek gambar lama lagi… ;)

nurrazali.blogspot.com said...

nur xd keberanian lagi nak cuba permainan seperti gambar di atas..hehehhe