Novel Setenang Cahaya Hati: Salina Ibrahim



Maaf,gambar kabur

Nak buat review sikit tentang novel ni. Saya baru je khatam novel tulisan Salina Ibrahim ni. Macam biasa, novel daripada beliau adalah bersifat Islamik, dan novel ni memang pun di bawah novel Islamik.

Saya suka bahasa penulis, terutama kata kerja yang digunakan adalah pelbagai. Pemilihan perkataan yang unik menyebabkan ayat tidak nampak kaku dan perlakuan watak jadi hidup. Dari sudut plot, saya rasa ada sedikit kekurangan pada watak Dr. Budi. Pembaca tidak mengenali Dr. Budi dengan lebih dekat, sebaliknya pembaca lebih mengenali Alif Hussein.

Objektif penulis sampai pada saya. Penulis mampu membuatkan pembaca merasai ketenangan yang dibayangkan oleh penulis. Tapi lebih cantik lagi sekiranya penulis mengurangkan sedikit pengulangan perkataan atau perbualan-perbualan tentang ketenangan yang dirasanyai, tetapi menggambarkan ketenangan itu secara tidak langsung.

Novel ini saya sarankan kepada sesiapa yang ingin membersihkan hati dan lebih ikhlas dalam kehidupan. Sesiapa yang inginkan kaya jiwa melebihi kaya harta.

2 comments:

Nieza Ishak said...

novel terbaru dia ekkk???
rajin gak beli salina ibrahim ni

Min Aina Ila Aina said...

Nieza
Rasanya yang terbaru, kot. Saya beli masa bulan 3 kalau tak silap. Ni baru sempat baca. hihi.