Kalaulah Rasulullah S.A.W ada bersama-sama kita برنامج لو كان بيننا - الحلقة 4



Saya tengok video ni dalam blog seorang kawan yang sedang belajar di Mansourah, Mesir.

Ada satu rancangan televisyen di tanah arab, show bertajuk Lau Kana Bainana. Lau Kana Bainana bermaksud – kalaulah baginda ada di antara kita – dan setiap show akan disertai satu hadith Rasulullah SAW dan mereka akan mencubanya di satu tempat untuk melihat adakah orang mempraktikkannya.

Hos program ini akan bergerak kepada orang ke orang, dan bertanya berkenaan perlaksanaan hadith tadi. Di akhir soalannya, dia akan bertanya:
“Lau kana Rasulullah SAW bainana al an, keif?” Kalau lah Rasulullah SAW itu berada di antara kita sekarang, bagaimana?

Anda perlu saksikan di dalam video ini, bagaimana seorang perempuan yang menjadi ‘mangsa’ dalam rancangan itu, menangis serta merta apabila mendengar pertanyaan itu. Betapa perempuan ini pada saya, cintanya sangat mendalam pada Rasulullah SAW. Sehingga dia menangis apabila membayangkan susuk yang mulia itu berada di sisinya. Dalam video ini, dilakukan perbuatan Rasulullah SAW mengambil makanan yang jatuh. Justeru, krew telah menjatuhkan buah. Dan perempuan itu mengutipnya. Lantas dia ditanya soalan tadi. Dan dia menangis.



Bila saya tengok wanita ini tak dapat membendung tangisnya apabila diajukan soalan tersebut, saya rasa sayu, ada perasaan yang tak dapat digambarkan, tegak bulu roma. Betapa beliau mencintai baginda, dan masih mengamalkan sunnah baginda.

Kita bagaimana?

Nota: Saya tak faham semua apa yang dibicarakan, tapi mesejnya sampai.

0 comments: