Persediaan Kembali Ke Sekolah Anak-anak Syurga

Persediaan Kembali Ke Sekolah Anak-anak Syurga




Ini wajah anakanda Sofiy awal tahun 2013, hari pertama ke tadika


In sha Allah beberapa hari lagi anak-anak akan mula bersekolah semula. Tahun baru, kelas baru atau sekolah baru. Mak-mak pun dok pakat-pakat bercerita pasal sekolah je dua tiga menjak ni. Antara topik-topik biasa, tadika mana bagus, beli baju dan peralatan sekolah, yuran tadika, daycare, transit, orientasi, anak menangis, hatta jahit lencana pun boleh jadi topik mak-mak berborak. Ada yang siap buka group whatsapp untuk discuss-discuss perihal anak-anak ni. Begitulah jiwa seorang ibu...mahu yang terbaik buat anak-anak.

Persediaan Anak-anak Ke Sekolah


1- Persediaan Mental dan Emosi


Bagi yang baru nak masuk sekolah, memang dilemalah. Ada setengah tu, anak yang buat drama. Ada jugak mak yang jadi ratu drama air mata. Sebenarnya mana-mana ibu pun akan rasa sayu dan terharu di hari pertama anak masuk sekolah. Masa tu la rasa "eh dah besar rupanya anak aku', " pandai ke dia bawak diri dengan persekitaran baru", " boleh ke dia catch up pelajaran dalam kelas nanti" dan pelbagai kegusaran yang lain. 

Jadi, persediaan mental dan emosi ni perlu dipupuk sebelum anak-anak ke sekolah pada hari pertama. Saya selalu guna konsep 'pesan selalu' pada anak. Saya akan pesan pada dia apa yang dia perlu hadapi nanti. Bagi dia gambaran awal yang tidak menjatuhkan motivasi dan tidak juga sesuatu yang fantasi. Misalnya, saya pesan bila dah sekolah Sofiy kena bangun awal. Nanti dah sekolah Sofiy kena makan sendiri, ke tandas sendiri, Sofiy akan belajar dengan ramai kawan, Sofiy kena dengar cakap cikgu, Sofiy tak boleh main masa belajar, Sofiy kena tidur awal dan lain-lain lagi. Jadi, dia dah semat dalam ingatan dia tentang realiti persekolahan lebih awal. Takde la terkejut terkujat anak. 

2- Persediaan Bangun Pagi


Ini memang biasa jadi rungutan mak-mak. Memanglah dah pesan, tapi ngantuk tetaplah ngantuk. Mak-mak boleh bagitau anak siap-siap pukul berapa dia perlu bangun setiap hari. Misalnya pukul 7. Cara saya, dan alhamdulillah berkesan...saya akan kejutkan Sofiy dengan lafaz Assalamualaikum. Sapa dia dengan suara mesra dan belaian manja. Peluk, cium dan ayah dia suka gurau-gurau sikit supaya mata dia cepat segar. Kemudian bagitahu dia dah pukul berapa dan tunjuk jam. Alhamdulillah dengan cara ni Sofiy mudah pandai tengok jam. Bagi kanak-kanak yang dah besar sikit (sekolah rendah), saya sarankan beri mereka Ostematrix sebelum tidur malam supaya mereka mendapat tidur yang nyenyak dan berkualiti dan mudah bangun pagi. Ostematrix juga merupakan suplemen kalsium yang mudah ditelan dan dipecahkan kepada dos yang kecil dalam setiap tablet.




3- Sarapan Pagi


Ramai budak tak berapa suka sarapan awal pagi. Tapi mahu tak mahu, anak-anak mesti bersarapan sebelum ke sekolah supaya mereka dapat memberi tumpuan dalam kelas dan bertenaga sepanjang hari. Masa awal-awal dulu Sofiy pun tak lalu nak sarapan. Saya suap dia makan nasi panas dengan lauk telur mata letak kicap sebab masa tu itu lauk favourite dia. Licin sepinggan.hehe. Kemudian-kemudiannya, dia lebih prefer roti dan susu. Cuma tukar-tukarlah jenis roti tu. Bijirin sarapan pun bagus juga. Saya selit juga sebiji kurma. Minum pula, semestinya susu + Meal Shakes atau susu + madu. Sebelum ke sekolah, saya beri dia Chewable Vitamin C dan Omega. Berita baik, tahun ni Chewable Vita-lea for Child dan kembali dengan rasa yang lebih enak...rasa lebih confident dengan zat dan nutrisi yang kita berikan pada anak dengan adanya suplemen sebagai top up kepada makanan sebenar.


Bulan Januari 2015 ni, sempena kembalinya Chewable Vita-lea di pasaran, ada promosi Buy 3 Free 1 daripada Shaklee. Rasa anggur yang manis-manis masam, bukan anak je suka, mak pun tumpang sebotol.hehe. Rugi tak rebut peluang ni. 

 Chewable Vita-lea  Beli 3 Percuma 1 Januari 2015


Vita-lea ni multivitamin, yang sukatannya dan dikhaskan mengikut peringkat umur kanak-kanak. Tapi kalau nak yang bancuh-bancuh pun ada, Meal Shakes Shaklee ni juga kaya dengan khasiat vitamin dan mineral. Rasa french vanila yang wangi ni memang melazatkan minuman anak-anak. Anak-anak pun mudah kenyang kerana kandungan proteinnya.



4- Suntik Semangat Sebelum ke Sekolah


Selain suplemen dalam bentuk makanan, kita juga perlu bagi anak-anak suplemen dalam bentuk kerohanian. Suntik semangat mereka, kalau mak-mak kita dulu selalu pesan "belajar elok-elok", kita ibu-ibu moden boleh jadi lebih kreatif. Cabaran anak-anak kita sangat besar di akhir zaman ni. Saya suka dengan cara seorang sahabat, yang akan buat satu sesi 'SELF MOTIVATION' untuk anak dia. Setiap pagi anak dia akan sebut "saya sihat, saya cantik, saya pandai, saya solehah, saya sayang cikgu", dan dikahiri dengan TAKBIR! ALLAHUAKBAR! Saya pulak, biasanya sambil sikat rambut Sofiy saya akan selawat, peluk, cium, berikan kata-kata semangat dan pesanan. Saya ada kongsi tips daripada Ustaz Izhar DI SINI.

Aik, kata persediaan kembali ke sekolah. Takkan takde persediaan fizikal yang lain macam baju dan peralatan sekolah? Itu semua orang dah maklum, apa yang perlu dibeli. Tapi untuk Sofiy, 2015 ni tak ada persediaan baju dan alat tulis yang kami beli. Kami cuba ikut pesanan konsultan kewangan Shamsuddin Kadir, berbelanja besar untuk kemasukan anak-anak ke sekolah adalah budaya, katanya. Jadi, ia budaya berbelanja yang boleh kita tidak turuti. Baju Sofiy memang tak ganti sebab masih di tadika yang sama. Peralatan tulis pun, guna saja yang tahun lepas sebab semuanya masih dalam keadaan baik dan mencukupi. Beg sekolah cuma basuh saja bagi bersih. Alhamdulillah Sofiy pun tak bising nak barang baru. Mudah-mudahan anak kami membesar dengan cara bersederhana.

Oh ya, kalau ada yang berminat nak dapatkan suplemen Shaklee sama ada Set Kanak-Kanak Ceria ataupun vitamin-vitamin yang lain, boleh roger-roger saya segera ya. In sha Allah vitamin-vitamin asas ni ada ready stock.

Ingin dapatkan produk Shaklee atau mendaftar keahlian Shaklee;

Puan Mai (SID 918631)
SMS: 012 3302067
EMEL: minaina_ilaaina@yahoo.com
FB FANPAGE: Min-Aina-Ila-Aina
*MAIA merupakan pengedar Shaklee yang sah dan menerima pembelian secara Cash on Delivery (COD) atau Self Pickup di kawasan Bandar Seri Putra, Bandar Bukit Mahkota, Bangi Lama, KUIS, UKM dan Bandar Baru Bangi. Caj penghantaran akan dikenakan bergantung pada jarak kawasan. Penghantaran melalui pos boleh dibuat ke seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak.

2 comments:

nurrazali.blogspot.com said...

seronok baca entri mai..boleh jdkan panduan utk bakal2 ibu yg mne belum ad pnglmn lg hntr anak ke sekolah..persediaan sekarang yg boleh kita buat pstikan kesihatan yg terbaik utk anak sebelum mulakan persekolahan :)

Min Aina Ila Aina said...

Mak-mak ni memang biasa buat persediaan in advance. Percaya tak, saya dah simpan no telefon guru besar tadika Sofiy yang sekarang ni masa dia belum pun ada dalam perut saya lagi.haaa..Allah mengikut apa yang kita sangka.